Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen:

te Enkhuizen: ds. M. Karens te Werkendam; te Ridderkerk-Slikkerveer: ds. M. Golverdingen te Gorinchem.

Bedankt:

voor Nieuwdorp: ds. A.J. Gunst te Benthuizen.

WIJZIGING KERKELIJK JAARBOEK

Gemeente Drachten Adreswijziging regeling preekbeurten: G. Jongsma, Klaproos 18, 9363 LK Marum. Telefoonnummer is ongewijzigd.

AANGEPASTE KERKDIENST TE DORDRECHT

D.V. zal er op zaterdag 9 december 2000 in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Dordrecht een aangepaste kerkdienst worden gehouden voor mensen met een verstandelijke handicap. In deze dienst hoopt voor te gaan ds. R Mulder. Aanvang: 15.00 uur. Ieder is deze middag hartelijk welkom.

AFSCHEID DS. A.F. HONKOOP

van de Gereformeerde Gemeente te Wageningen

Op woensdag 4 oktober 2000 hebben we in een informele bijeenkomst afscheid genomen van ds. Honkoop en zijn vrouw. Ds. Honkoop opende de avond met het laten zingen van Psalm 119 : 7 en 83, het lezen van 2 Thess. 2 : 13-17 en gebed. Daarna sprak hij naar aanleiding van vers 16 en 17, waar gesproken wordt van vertroosting. Troost en vertroosting is daar nodig waar droefheid is. Bij velen in de gemeente is bij dit afscheid droefheid, vooral bij hen voor wie de prediking in de jaren die achter liggen in de harten ingang heeft gevonden en voor wie de Heere Zijn Woord geheiligd heeft.

De tekst spreekt van vertroosting. Vertroosting door God, vloeiende uit een eeuwige bron. Dat wijst op Hem die de Koning van Zijn kerk en de Heere van Zijn gemeente is. Onze Heere Jezus Christus Zelf. Het is een voorrecht om door genade te leren verstaan dat er Eén is Die die ware troost kan schenken, namelijk onze Heere Jezus Christus. Bijzonder in het geestelijk leven mag Gods volk dit ervaren. Dat is een volk dat een droefheid naar God leert kennen. Een heimwee in de ziel ervaren die hen doet dorsten naar God en Zijn gemeenschap. Die de smart gaan inleven over het kwaad dat ze hebben bedreven, over de zonde en de breuk die er geslagen is en die niet geheeld kan worden door tranen, ervaringen en bevindingen. Smart bij het inleven van de openstaande schuld bij God. Een rijke troost is dat hetgeen zondag 1 leert namelijk de Enige Troost in leven en sterven dat ik niet mijn maar mijns getrouwe Zaligmaker Jezus Christus eigen ben. Er is door mij altijd gewezen op onze Heere Jezus Christus als de enige grond der zaligheid. Onze God en Vader Die ons heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Daarin ligt de oorsprong van de zaligheid. Vrijwillige liefde Gods waar de zaligheid uit voortvloeit. Wij zoeken God niet, de zaligheid kan niet verdiend worden, kan niet opgewekt worden door de mens. Het is een eenzijdig Godswerk. Nooit kan een zondaar behouden worden als God niet om de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog naar zondaren zou zoeken en vragen.

Een eeuwige vertroosting dat is een vaste vertroosting gegrond op de belofte van het eeuwige leven. Gods volk is een troost bereid die de wereld niet kent. Een hoop gewerkt door de Heilige Geest en gegrond op het volbrachte werk van de Middelaar. Een hoop door genade die God in Christus aan arme zondaren bewijst. Gods volk mag zakken en zinken op het volbrachte werk van de Middelaar onze Heere Jezus Christus en zingen: Hij zal Zijn werk, voor mij voleinden. Hij vertrooste uwe harten. Dat is de wens van onze dominee. Dan kunnen we elkaar loslaten wetende dat die vertroosting blijft.

Daarna zegde dominee de gemeente dank voor het goede dat hij, samen met zijn vrouw, in de afgelopen 10 jaar heeft mogen ontvangen. De gemeente heeft ons met liefde omringd. Alles samenvattend werd iedereen toegewenst dat de Heere zou mogen vertroosten en met u zijn. Ook was het zijn behoefte bij het afsluiten van zijn ambtelijk dienstwerk een speciaal dankwoord te richten aan zijn vrouw die altijd hem bijgestaan heeft en een hulpe als tegenover hem geweest is.

Met het zingen van Psalm 27 ; 7 wordt dit gedeelte beëindigd. Nu volgen nog enkele toespraken. Allereerst was het woord aan ds. J.J. van Eckeveld die sprak namens het Curatorium. Daarna sprak ds. A. Moerkerken namens de docenten en studenten van de Theologische School. Beiden gewaagden van de grote plaats die ds. Honkoop in het midden van de Gereformeerde Gemeenten, het Curatorium en de Theologische School heeft ingenomen. Maar nu gekomen zijnde aan het einde van de ambtelijke loop­ baan werd hem en zijn vrouw 's Heeren gunst en nabijheid toegebeden.

Namens kerkenraad en gemeente sprak ouderling D.J. Laros woorden van dank en waardering voor het werk in onze gemeente verricht. Hij sprak de hoop uit dat de eeuwigheid zou mogen gewagen van de vrucht op zijn prediking. Hierna heeft hij ds. Honkoop, namens kerkenraad en gemeente, een envelop met inhoud overhandigd. De avond wordt besloten met het staande toezingen van Psalm 121 : 3 en 4 en gebed.

Toen was het ogenblik aangebroken om na het koffie drinken met een handdruk afscheid te nemen waarvan velen gebruik maakten.

Ondanks dat weemoed vanwege het afscheid nemen het hart vervulde was het toch goed op deze wijze bijeen te zijn geweest. Het heeft zich immers aan laten zien dat dominee vanwege zijn gezondheid dit niet kon volbrengen. Dit mocht alles nog meevallen waardoor deze avond toch doorgang kon vinden. De Heere, die alles tot op dit ogenblik nog wel maakte zij daarvoor de dank toegebracht.

W. Nieuwenhuizen, scriba.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2000

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2000

De Saambinder | 12 Pagina's