Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vaste Rots in nood en dood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vaste Rots in nood en dood

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,Hij de Rotssteen, Wiens werk volkomen is.''

U, die deze meditatie leest, hebt het misschien wel erg moeilijk met wat u moet meemaken en doormaken. Jij, die dit blad onder ogen krijgt, ziet het misschien wel helemaal niet meer zitten. Wat een zorg, moeite, kruis en spanningen kunnen er zijn, die ons drukken. We leven in een door de zonde ontredderde en ontwrichte wereld. Wij allen krijgen daarmee te maken. Hebt u, heb jij midden in uw verdriet en moeite, gemis en eenzaamheid het lied al leren zingen van de vaste Rots in nood en dood? Dat lied leerde de Heere Mozes zingen. Mozes staat in dit bijbelgedeelte aan het einde van zijn leven. Hij heeft zijn werk op aarde volbracht en zijn levenstaak vervuld. Hij staat aan het einde van de woestijnreis. Wat heeft hij ontzettend veel met het mopperende, murmurerende volk Israël meegemaakt op die veertig jaar durende tocht. Wat heeft hij geleden onder haar zondige omstandigheid.

En nu, na veertig jaar, staat hij wel aan de grenzen van het beloofde land, maar hij mag er niet binnengaan, omdat hij de Heere ongehoorzaam geweest is. In plaats van te spreken tot de steenrots, had hij in woede daarop geslagen. Mozes zal spoedig sterven.

Hij kijkt achterom op zijn levensweg en achterom kijkend maakt hij een psalm. Wanneer we die psalm niet kenden, hadden we zeker gedacht dat deze vol zou zijn van teleurstelling en van klachten aan het adres van de Heere. Het was wat voor hem te moeten sterven, terwijl hij het beloofde land voor zich zag.

Het was wat voor hem in het beloofde land niet binnen te mogen gaan, terwijl al die anderen, die ook zo vaak opstandig waren geweest tegen de Heere, wel mochten binnengaan. Hetzou niet vreemd geweest zijn, als we hem in zijn laatste psalm hadden horen uitroepen: ,,Heere, waarom gaat U met mij deze weg? Ik heb toch wel wat anders verdiend?" We horen echter juist het tegenovergestelde. ,, Want ik zal de Naam des Heeren uitroepen; geeft onze God grootheid." Wanneer Mozes terugziet op zijn levensweg, ziet hij niet alleen de zorg en de moeite, die hij heeft doorgemaakt, maar ziet hij in de eerste plaats achter zijn leven staan de Heere in Zijn trouw en genade. Het gevolg is, dat hij een loflied gaat zingen op de Heere en Zijn werk: ,,Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is." Wanneer Mozes omziet, opent de Heere hem oog en hart voor zijn zonde en schuld en de zonde en schuld van zijn volk. Maar de Heere opent óók zijn oog en hart voor Hem en Zijn wondere genade in eigen leven en in het leven van het volk Israël. Zo móét hij zingen van de vaste Rots in nood en dood.

Op de lange woestijnreis heeft hij verschillende keren massieve rotsgevaarten gezien, die zich onbeweeglijk ten hemel verhieven, te midden van het brandend hete woestijnzand. Ze waren bij zandstormen een schuilplaats geweest. De Heere gaf ook water uit de rotssteen, opdat zij niet van dorst omkwamen. Zo' n rotsmassief werd voor Mozes zo een afschaduwing van de vastheid en onwankelbaarheid, van de bescherming en verlossing van de Heere. In zo' n rots zag hij de trouw van Zijn God weerspiegeld en dat doet hem uitroepen: De Heere is de Rotssteen. Hij komt aan het einde van de woestijnreis, aan het einde van zijn leven onder het licht van Gods Geest tot de conclusie: Dat zij hier mogen staan aan de grens van het beloofde land... dat het volk Israël er nog mag zijn, is alleen te danken aan Gods onwankelbare en onveranderlijke trouw. Dat is alleen te danken aan Zijn genadige bescherming. Wat een ontrouw was er bij het volk Israël. Wat een afval van de Heere, Die zulke rijke beloften gegeven had. Wat een ongehoorzaamheid, óók bij hemzelf.

Maar de Heere was Dezelfde gebleven. De Onveranderlijke in Zijn liefde en genade. Wat had de Heere Zich ook over hem ontfermd, ondanks zijn ongeloof en twijfel. Zijn oog en hart worden geopend voor Gods werk in zijn leven en in het leven van het volk Israël. Het gevolg is, dat hij zich in zijn nood en smart in geloofsvertrouwen nog meer aan de Heere vastklemt: De Heere is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is. laulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: Onze vaders hebben allen dezelfde geestelijke drank gedronken; want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde en die steenrots was Christus. Christus is dus de Rotssteen, Wiens werk volkomen is.


Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: Onze vaders hebben allen dezelfde geestelijke drank gedronken; want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde en die steenrots was Christus. Christus is dus de Rotssteen, Wiens werk volkomen is. Daar leerde Mozes het in al zijn zonde, nood en dood van verwachten. Hebben wij al oog gekregen voor deze Rotssteen? Kennen wij het vluchten naar deze Steenrots? Deze Rotssteen Christus heeft oren, die horen en handen, die grijpen. Hij hoort het geroep van allen, die met hun zonde en ellende tot Hem zich ter genezing wenden. Hij wil hen funderen op Hem, de Rotssteen.

U denkt misschien wel: ,,Wist ik maar, dat Hij ook voor mij persoonlijk de Rotssteen is en ik bij Hem schuilen mag. Ik kan er mezelf niet brengen.'' En dat is zo, maar u kunt wel bidden.,,Heere, leidt mij op U, de Rotssteen". De Heere wil ook Zelf nog bij de hand nemen door Zijn Woord en Geest en doen schuilen bij Hem. Hoe meer we dit leren, hoe meer we met Mozes gaan zingen in nood en dood: ,,De Heere is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is, want al Zijn wegen zijn gerichte (d.w.z. zijn rechtvaardig)."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 1985

Terdege | 64 Pagina's

De vaste Rots in nood en dood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 1985

Terdege | 64 Pagina's