Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus’ zekere belofte (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus’ zekere belofte (3)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, (...) Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt. Openb. 1:13a en Openb. 2:1b.

Als Johannes daar op dat strand zit of staat, dan lees ik in een keer in het 10e vers: En ik was in den geest op den dag des Heeren. Weet u, weten jullie kinderen, wat dat betekent? De Heilige Geest vervulde zijn gedachten op dusdanige wijze, dat hij bezet werd met hemelse zaken. Ach, we kunnen zo druk zijn met alles, ook in het kerkelijk leven. We kunnen bezorgd zijn, we kunnen op alles zien en ....... de moed gaat ontbreken.

Johannes was in eenzaamheid op het eiland Patmos. En ik was in den geest op den dag des Heeren. Het wil zeggen dat zijn geest zo bezet was met hemelse zaken, dat hij in een keer weer bij vernieuwing mocht weten dat het de dag was van Christus' opstanding. Hij mocht echter niet alleen een indruk krijgen wat de dag van Christus' opstanding is, namelijk dat die lieve Heere getriomfeerd heeft over dood, graf en hel, dat Hij de sleutels heeft van de hel en van de dood, maar hij mocht ook weten dat de dag des Heeren hem heen wijst naar de eeuwige sabbat.

Ik geloof vast dat Johannes, als hij zo zegt: n ik was in den geest op den dag des Heeren, ook alreeds de beginselen van de eeuwige sabbatsrust in zijn ziel gewaar mocht worden. Zullen we dan namelijk geen rust hebben in onze ziel, als we zo mogen weten dat er een eind komt aan de strijd? Er blijft dan een rust over voor het volk Gods (Hebr. 4:9)

Er kan zoveel onrust zijn; er kan ook zoveel valse rust zijn. Maar deze rust, waarvan we geloven mogen dat Johannes daar iets van mocht proeven en smaken, was de oorzaak dat hij over alles mocht heen zien. Toen zag hij veel hoger dan de wolken. Ach, door genade kreeg hij de verrekijker des geloofs en mocht hij dat vergelegen land van verre aanschouwen en hemelsgezind zijn:

Maar (blij vooruitzicht, dat mij streelt!) Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen,

U in gerechtigheid aanschouwen, Verzadigd met uw Godd'lijk beeld. (Ps. 17:8 ber.)

Juist op deze dag heeft Christus Hem geopenbaard wat er tussen die dag en de laatste dag, de oordeelsdag zal plaatsvinden en wat de Kerk des Heeren in de eeuwen die voorliggen, te wachten staat. Daarom wordt dit bijbelboek de Openbaring van of aan Johannes genoemd. Als hij dan zo overdenkt dat Christus is opgestaan uit de dood en hij in hemelsgezindheid iets van de eeuwige sabbat mag proeven en smaken, dan is er iets wat zijn aandacht trekt.

Ik heb zo-even gezegd: Hij zat daar op het strand bij de Egeïsche zee. De golven beukten tegen de rotsen van het eilandje, maar dan hoort hij iets wat het gedruis en het gebruis van die golven overstemt. Hij hoort een donderend geluid. Hij hoort een grote stem: en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin. Hij behoefde niet lang na te denken van Wie die stem was, want dan hoort hij zeggen: Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. De A van Alfa en de O van Omega, de eerste en de laatste letter van het Griekse alfabet, zoals de letters A en Z de eerste en de laatste letter van ons alfabet zijn.

Waarom zegt de Heere dat? Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde? Wel, Hij geeft daarmee te kennen dat Hij bij Zijn Kerk was, dat Hij bij Zijn Kerk is en dat Hij bij Zijn Kerk blijven zal. Als Hij dit zo zegt: k ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, dan geeft Hij daarmee ook te kennen: k heb Mijn Kerk liefgehad met een eeuwige liefde en ik blijf mijn Kerk lief houden. Daarom lees ik in Jeremía 31:3: k heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid. O, die eeuwige liefde! Dat deed de apostel uitroepen in 1 Johannes 4:19: ij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft. Dat is een onbegrijpelijke liefde. Dat is een Goddelijke liefde. Dat is een eeuwige liefde. Want die Hij liefheeft, die heeft Hij lief tot het einde toe.

Als Johannes die grote stem als van een bazuin hoort: k ben de Alfa en de Omega, geeft Christus daarmee te kennen dat Hij de Getrouwe was, de Getrouwe is en de Getrouwe zal blijven. Dat wordt nu juist het grootste wonder voor Gods Kerk. Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen (2 Tim. 2:13). Hij Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal (1 Thess. 5:24). Dat geldt ook met betrekking tot het toebrengen van degenen die in Christus verkoren en door Zijn bloed gekocht zijn.

Zijn trouw en waarheid houdt haar kracht, Tot in het laatste nageslacht.

(Ps. 100:4 ber.)

Maar als Johannes dan zo die stem hoort als van een bazuin – hij had nog niet achterom gezien –, wat zal er door Johannes heengegaan zijn, toen dit tot hem gezegd werd: k ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste. Met andere woorden: aar Ik dat Goddelijke werk begonnen ben, zal Ik dat voortzetten en voltooien tot het einde toe. Als dat niet zo zou zijn en Hij zou alleen de Eerste en niet de Laatste zijn, dan zou er nooit iemand tot de volle zaligheid komen; het zou dan wel begonnen, maar niet voleindigd worden. Ik lees echter in Filippenzen 1:6: ertrouwende ditzelve, dat Hij Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus.

Nadat Johannes die grote stem achter zich hoorde als van een bazuin, hoort hij vervolgens dat die stem ook de opdracht geeft om aan zeven gemeenten in Klein-Azië een brief te schrijven. Hij, Christus, zal hetgeen geschreven moet worden dicteren, en Johannes zal het opschrijven en adresseren aan de gemeenten in Klein-Azië. Johannes had toen echter nog niet achterom gekeken. Christus was namelijk de grote Opdrachtgever, de Lastgever, want als hij achterom ziet, dan is

hij in een keer verwonderd, verbijsterd, verbaasd. Dan lees ik zo: n ik keerde mij om, om te zien de stem die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren; en in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde. Hij zag die dierbare Persoon des Middelaars. Heeft u ooit wel eens iets van die Middelaar mogen zien? Johannes kende Hem. Het was geen vreemde, zoals ook Job gezegd heeft: enwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde (Job 19:27). Niet een vreemde zal ik zien als ik daar mag komen en als Hij zal komen op de wolken des hemels.

Zo was Christus voor Johannes ook geen vreemde. Hij zag Hem als de Middelaar Gods en der mensen, Die hij gekend had tijdens de omwandeling op aarde. Hij zag Hem als de lijdende Borg. Hij had Hem gezien op de berg der verheerlijking als de verheerlijkte Borg. Maar hij mocht Hem ook zien als die opgestane Levensvorst. Want toen hij met de andere discipelen op de berg was, voordat Christus ten hemel voer, heeft Christus tot hem en tot de andere discipelen, maar tegelijkertijd ook tot de Kerk van alle tijden en eeuwen gezegd: n zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld (Matth. 28:20).

Behalve dat hij die dierbare Borg en Middelaar mocht zien (de tijd ontbreekt om daar dieper op in te gaan, onder andere dat hij als dood aan Zijn voeten viel en dat Christus tot hem zei: Vrees niet), zag hij ook nog meer: hij zag zeven gouden kandelaren.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Christus’ zekere belofte (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's