Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tabernakeldienst (164)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tabernakeldienst (164)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voordat we de gouden voorwerpen gaan overdenken die in het heilige stonden, willen we nog eenmaal stilstaan bij het gordijn dat vóór de ingang was geplaatst. Zoals we weten waren de priesters door de Heere geroepen om de dienst in het heilige te verrichten. Om hun heilig werk te kunnen uitvoeren, schoven zij het gordijn open om door één van de vier doorgangen langs de pilaren naar binnen te gaan.

Wij kunnen de deur van genade voor niemand openen omdat dit het werk van Gods Geest is. Wel willen we onze lezers vragen om in gedachten met ons langs het voorhof te wandelen naar de deur die voor het heilige hing. We wijzen u met de ene hand op deze deur en met andere op de tekst waar Christus ons toeroept: Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden. (Matth. 7:13, 14). Het is een bewijs dat de poort nóg open is, vanavond kan deze gesloten zijn, ja over een half uur of zelfs nog korter. Nu we in onze gedachten samen vóór de deur staan, wijzen we u op de noodzakelijkheid om dóór de enge poort te gaan.

Gaat in door de enge poort!

Het gordijn voor het heilige was 4½ meter breed en de poort waarvan Christus spreekt wordt ’eng’ genoemd, onder andere omdat niemand uit eigen beweging binnengaat. De sleutel van de deur van de wedergeboorte is alleen in Gods hand. Zodra Hij deze sleutel omdraait, wordt u door de enge poort binnengeleid. De onnaspeurlijke rijkdommen van Christus worden voor u geopend, omdat u door geloof met Hem verenigd en alles in Hem deelachtig bent.
We schrijven niet dat een wedergeboren mens zich van al deze hemelse voorrechten direct bewust is, omdat Christus’ Geest altijd voor Christus plaatsmaakt. Gods Geest is vrij in Zijn leiding, maar niemand zal ooit zijn staat kunnen opmaken als hij niets van Christus kent. Alle bemoedigingen en vertroostingen zijn groot, maar zijn geen grond om getroost door dit leven te gaan en de eeuwigheid aan te doen. Zij kunnen van Christus zijn, maar zolang u dit zelf concludeert en Christus niet kent hebt u Hem niet recht nodig. Elke ware bekommerde ziel zal geen rust kunnen vinden, vóórdat hij Christus tot zijn zaligheid mag kennen. Gods Geest blijft uiteraard vrij in het geven van de maat aan geloofskennis.

Wie u ook bent, u mag, u kunt, u behoort Christus niet te missen. Christus, ja wie anders willen we u voorstellen dan Christus? Hij is het Die u nu nog indringend en welmenend toeroept: Gaat in door de enge poort. Als er één zaak van het allergrootste belang is, dan is het ingaan door de enge poort. Als er ook één zaak is die u tot hiertoe veronachtzaamd hebt, dan is het deze oproep van Christus. Hoe dat komt? Uw doodstaat in Adam en uw vervloekte ongeloof. U voelt zich niet onbekeerd en de roepstem om door de enge poort te gaan raakt u niet. Afschuwelijk! Christus klopt aan de deur van uw hart, maar u hebt geen behoefte om hierop in te gaan. Weet dat het geen oproep is van een engel of een mens, zelfs niet die van een van Zijn gezanten die in Zijn Naam spreekt, maar het is de oproep van Christus Zelf, de Gezondene van God de Vader vol van genade en waarheid!

Al wordt het in andere bewoordingen gebruikt, maar elke keer als u Gods Woord leest, elke preek die u hoort, ook elk artikel dat u over de tabernakeldienst leest en wat u ook ter hand neemt, u verneemt de indringende nodiging: Gaat in door de enge poort. U behoort hier daadwerkelijk op in te gaan, en zo niet dan zult u straks bij uw sterven en op de dag van het laatste oordeel verantwoording moeten afleggen. Ontzaglijk als u dit tegenspreekt of soms een vrome opmerking maakt dat u dit toch wel erg ruim of te indringend vindt. U vindt het te ruim, te indringend? Wilt u soms Christus hiervan betichten Die Zelf deze woorden sprak? Het is u niet toegestaan om het uit te stellen of ertegen te protesteren!

De deur gesloten

Hoeveel jaren wandelt u al op de brede weg die naar het verderf leidt? 10, 20, 30, 40, 50, 60 jaar of langer? We vrezen dat door zo lang te dralen en niet in te gaan op de indringende oproep: Gaat in door de enge poort, het gordijn van de tijd spoedig zal worden dichtgeschoven en die van de eeuwigheid opengeschoven. Uw levenslamp is dan uitgeblust en de gouden lamp van het Evangelie voor eeuwig uitgedoofd. Zult u straks met de dwaze maagden voor de gesloten hemeldeur staan en durven zeggen: Heere, Heere, doe ons open? Vreselijk om dan uit Zijn mond te horen: Voorwaar zeg ik u, ik ken u niet (Matth. 25:1-13).

Ook al bent u verplicht om de roepstem van Christus te gehoorzamen, dan nog willen we er direct aan toevoegen dat door onze diepe val uw hart niet openstaat om hierop in te gaan. Uw vijandschap en diepgewortelde haat verzet zich tegen God en Christus. Nee, gebruik dit nu niet direct als argument om zich achter het schild van onmacht te verschuilen. Laten we vooropstellen dat uw onwil uw onmacht vooraf gaat en dat u daarom niet te verontschuldigen bent. Wel willen we benadrukken dat niemand ooit Christus’ oproep om door de enge poort te gaan in liefde aanhoort en opvolgt. Denk nu niet dat we hiermee deze indringende en welmenende oproep als in rook laten opgaan, want u blijft verantwoordelijk. Maar u zult Christus’ oproep nooit ter harte nemen, tenzij Gods Geest erin mee komt. We lazen wat John Flavel hierover kernachtig schrijft:
We zullen met ons bidden nooit aan de deur van de hemel kloppen, als niet eerst Christus door Zijn Geest aan onze deur heeft geklopt. Wij bewegen ons naar Hem toe, omdat Hij eerst onze ziel in beweging heeft gebracht. Als Christus niet eerst in beweging zou komen, zouden er ook geen roerselen jegens Hem in ons hart zijn. Heel ons bewegen staat op de tweede plaats en vloeit uit een andere beweging voort.
Het is alleen de vrije gunst die eeuwig God bewoog om vijanden met God te verzoenen en verloren zondaars door Zijn Woord en Geest te zoeken en hun hart in te nemen.

Klopt, en u zal opengedaan worden

Christus zegt op een andere plaats: Klopt, en u zal opengedaan worden (Matth. 7:7). Christus gebruikt het eenvoudige voorbeeld van een poort of deur waar een klopper op was gemaakt. Wij kennen een bel, maar vroeger had men een klopper en een klopplaat. Door de klopper op de klopplaat te laten vallen, werd een luid geklop in huis gehoord. John Bunyan beschrijft in zijn ’Christinnereis naar de eeuwigheid’ hoe buurvrouw Barmhartigheid na lang kloppen zonder dat er werd opengedaan bewusteloos vóór de deur bleef liggen. Totdat de Poortwachter de deur opendeed en tot haar sprak: ’Dochter, Ik zeg u sta op.’ Daarop zei ze: ’O, mijn Heere, Ik kan niet, er is bijna geen leven meer in me.’ Doch Christus greep haar bij de hand en leidde haar zachtjes naar binnen en zei: ’Ik bid voor allen die in Mij geloven.’

Christus belooft de ware kloppers: En u zal opengedaan worden. Het beste bewijs dat deze deur voor u is opengegaan, is als Jezus’ liefde de heetste kool is die u ooit in uw hart hebt gevoeld; als Jezus’ bloed voor u het enige middel tot verzoening van uw zonde is en als Jezus’ gemeenschap u alles is. U mag dan in het heilige blikken en de geestelijke betekenis van de gouden voorwerpen tot uw zaligheid ontdekt krijgen. Ja, het beste bewijs voor u is dat Gods Geest de deur zo wijd heeft opengedaan, dat u door het voorhangsel voor het heilige der heiligen inblikt en Vaders gunst en liefde in Christus ontdekt krijgt. Gods Geest verzekert u van Zijn trouwe zorg en leiding door dit tranendal, totdat u door de hemelpoort in het heilige der heiligen ofwel in de hemelse heerlijkheid wordt geleid waar u God drie-enig tot in alle eeuwigheid zult aanbidden. Vrienden, de deur van genade is nóg open: Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk woord, verhardt u niet, maar laat u leiden!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 2016

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De tabernakeldienst (164)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 2016

De Wachter Sions | 12 Pagina's