Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwjaarsbede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwjaarsbede

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken. Ex. 33:15

Wij moeten verder. Een nieuwjaar ligt weer voor ons. Wat er komen zal, wat er gebeuren zal weten wij niet. Eén ding is belangrijk. Het allerbelangrijkste is of de Heere meegaat; of de Heere met ons is.

Mozes moet er niet aan denken! Indien Uw aangezicht niet meegaan zal.... Er kunnen omstandigheden in het leven zijn, waarin mensen of dingen waaraan we gehecht zijn niet meer met ons meegaan. Zij moeten achterblijven. Zij gaan ons voorgoed verlaten. Dat is erg. Het is heel erg wanneer mensen die we niet missen kunnen, ons ontvallen. Wanneer wij mensen moeten loslaten omdat ze niet verder meer helpen kunnen, dan is dat erg. Aanstonds moeten wij sterven gaan en dan kunnen we geen enkel mens of ding meenemen. En als wij dan na de dood in het oordeel zullen staan, wie gaat dan met ons mee?

Het ergste is echter wat in onze tekst staat. Daar gaat Gód niet meer mee. Israël had gezondigd. Ze hadden gedanst rond het gouden kalf. De Heere zal wel een engel voor het leger van Israël doen uittrekken en ze zullen in Kanaan komen. Maar de Heere gaat Zelf niet mee. En daar is Mozes niet gerust op. Heilige onrust doorwoelt zijn ziel. Zonder God in Kanaan aankomen? Liever met God in de woestijn, dan zonder God in Kanaan!

Mozes spreekt hier van de meest verschrikkelijke vorm van het alleen zijn. Asaf zong, en het was waar: bezwijkt dan ooit in bittere smart of bange nood mijn vlees en hart, zo zult gij zijn voor mijn gemoed......

Maar hier, bij Mozes, is God er niet voor zijn gemoed. God is daar niets voor zijn gemoed, omdat Hij er niet is. God is niet meegegaan. en dan is een mens helemaal alleen.

Alleen. Naar binnen, naar buiten, en naar boven.

Dat is verschrikkelijk, ontzettend, nameloos bang.

Moet je zo het nieuwe jaar in?

Dit verschrikkelijke heeft Christus moeten doorleven. Golgotha is de volkomen helse doorleving van dit alleen zijn. Midden in de duisternis heeft Christus het uitgeschreeuwd: Eli, Eli, lama sabachtani!

Indien Uw aangezicht niet meegaat Dat heeft de Heere Jezus in zijn diepste vreselijkheid doorleefd. En omdat God met Hem niet meeging, daarom kan God nu nog met mensen mee.

God kan alleen meegaan in Christus.

Daarom stelt de Heere de vraag: Zou Mijn aangezicht moeten meegaan om U gerust te stellen? Het is een ontroerende vraag aan Mozes. De Heere buigt zo laag over Zijn dienstknecht neer. Hij sprak met hem als een vriend met zijn vriend. Moet Ik Zelf meegaan, Mozes? Zou u dan gerust zijn? Wat is ons antwoord?

Dat het de bede moge zijn van Mozes: Indien Uw aangezicht miet meegaat, laat ons dan van hier niet optrekken.

Dan alleen kunnen we gerust zijn. In de Heere gerust. Zelfs in de grootste smarten. De genade van Zijn gemeenschap in Christus door Zijn Heilige Geest doet ons gerust en veilig gaan. Dan alleen kunnen we 1985 in. Dan alleen kunnen we verder. Dan worden we door Hem geleid.

Dit zij ons gebed persoonlijk. Wij vragen het ook voor de kerk en de verenigingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1985

Daniel | 32 Pagina's

Nieuwjaarsbede

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1985

Daniel | 32 Pagina's