+ Meer informatie

Even langs kunstenaar Bal

3 minuten leestijd


Rond de viering van vijftig jaar bevrijding vorig jaar ontstond het idee. Dirk Bal had ingeschreven voor een expositie van een aantal kunstenaars in het gemeentehuis van Capelle aan den IJssel. Omdat op het laatste moment bleek dat hij geen Capellenaar was, mocht hij niet meedoen. Hoewel hij in die gemeente wél zijn atelier heeft. Maar het beeld dat hij ten toon wilde stellen, uiteraard nog van was gemaakt, had Dirk al klaar. Vanzelfsprekend wilde hij iets met dat kunstwerk. Hij zocht contact met de stichting Christenen voor Israël. Misschien konden die er iets mee, in het kader van 3000 jaar Jeruzalem bijvoorbeeld. De stichting wilde het tegen kostprijs adopteren. Vervolgens is Dirk gaan lobbyen bij de bronsgieter en de glashandel. Het lukte allemaal voor de beoogde prijs. Op 5 juni is het kunstwerk overhandigd aan de burgemeester van Jeruzalem. Het staat daar nu in de hal van het stadhuis. Dirk Bal is zelf meegeweest naar Jeruzalem, waar in diezelfde week ook het Holland Koor op toernee was. De 31-jarige Dirk Bal heeft zijn wortels in de Gereformeerde Gemeenten. „Na een technische opleiding, lts en mts, maakte ik vervolgens een rondrit langs twintig beroepen. Iets voor mezelf beginnen heb ik altijd al gewild. Vanaf mijn twaalfde jaar schilder ik." Twee jaar geleden begon de kunstenaar voor zichzelf. Hij woont in Oud-Beijerland, heeft een atelier in Capelle aan den IJssel en een lijstenmakerij (L'Artisan) op het Marinus Bolkplein in de Rotterdamse wijk Prins Alexander. Verder bestaat hij van het ontwerpen van tuinbeelden en schildert hij in opdracht portretten, dieren, havengezichten en landschappen.

Vrede voor Jeruzalem
Hoe kwam Bal aan het ontwerp voor de in brons gegoten sculptuur die nu in de hal van het stadhuis te Jeruzalem staat? „Ik heb de oorlog natuurlijk niet
meegemaakt. Maar de onderdrukking, de ellende en het lijden van het joodse volk straalt je uit alles wat over die oorlog geschreven is tegen. Zo bedacht ik vijf figuren, met elkaar door een ring verbonden, alsof ze een gezin vormen, reikhalzend omhoog kijkend, vanwaar ze de vrede verwachten. Op hun naar de hemel uitgestrekte armen dragen ze de Davidsster. Zo staan ze uitgestrekt als symbool voor een krachtig volk. Ze vormen een cirkel, als symbool voor geloof en hoop." Op de grondplaat staat de tekst geschreven uit Jesaja 65 vers 19: En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening noch de stem des geschreeuws. De glazen zeshoekige sokkel die de sculptuur draagt, is opgebouwd uit stroken glas. Daardoor ontstaan aan elke kant van de zes hoeken twaalf open ruimten, die de twaalf poorten van de stad Jeruzalem verbeelden.

Solist
Dirk Bal is als kunstenaar een solist. „Ik heb weinig behoefte aan contacten met gelijkgezinden. Niet vanuit een recalcitrante houding of zo, maar ik ben een beetje een kluizenaar. Ik beleef het maken van kunst op een andere manier dan het zo vaak beoordeeld wordt. Als een beeld geen broek aan heeft is het al gauw "een naakt". En als ik, geïnspireerd door een preek, de voetwassing door Jezus schilder, dan mag je de Heere Jezus niet afbeelden. Door dat soort beoordelingen voel ik me in mijn ruimte als reformatorische kunstenaar te beperkt. Anderzijds moet alles ook weer niet te symbolisch gemaakt worden, te ver weggestopt. Er moet voor mij, binnen een zekere beperking, dat wel, ruimte zijn voor emotie."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.