Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alleen-zijn kan ook een gave zijn van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alleen-zijn kan ook een gave zijn van God

De Heere heeft:vaak ongehuwde mensen willen gebruiken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alleen-zijn kan moeilijk zijn. Je bent inmiddels volwassen, je woont wellicht al op jezelf en je staat er voor om zelf je vragen en moeilijkheden op te lossen. Dat kost de één meer strijd en moeite dan de ander, maar ieder kent die momenten waarop je het gevoel hebt dat je een moeilijk begaanbare weg moet gaan. In een gezin bepaal je samen de invulling van de feestdagen, je vakantieplannen en deel je gedachten over de toekomst. Jij staat er in principe alleen voor. Daarbij komt regelmatig de vraag op je af hoe je om moet gaan met de bijbelse gedachten over huwelijk en alleenzijn.

De Heere heeft: vaak ongehuwde mensen willen gebruiken

Op de eerste bladzijden van de Bijbel lezen we dat God de mens in zijn alleen-zijn goed en volkomen - naar Zijn beeld - geschapen heeft. Tegelijk schiep Hij man én vrouw. In Zijn raadsplan heeft God het huwelijk een plaats gegeven als een inzetting voor de mens, om binnen deze omtuining tot eer van de Schepper te leven.

Het huwelijk is een hechte gemeenschap tussen één man en één vrouw. Zo heeft God het bedoeld toen Hij man en vrouw schiep als een tweeeenheid. Man en vrouw zijn niet zomaar partners van elkaar, die na verloop van tijd weer een eigen weg kunnen gaan. God heeft hen samengevoegd tot een eenheid, zó hecht, zó volledig en zó intiem, dat zij met niets anders te vergelijken valt. Je vindt het terug in het huwelijksformulier waar de vraag gesteld wordt of bruid en bruidegom elkaar zullen liefhebben in voor-en tegenspoed, in rijkdom en armoede, in ziekte en gezondheid, totdat de dood hen scheidt.

Gods Hand

In Zijn scheppingsorde gaf de Heere het huwelijk ook een plaats in de voortgang van Zijn Koninkrijk. In de lijn van de geslachten wil de HEERE immers Zijn genade verheerlijken. Het huwelijk kan echter ook - als het niet in de Heere is - een belemme-

ring zijn in het dienen van de Heere. De apostel Paulus wijst daarop als hij zegt dat de getrouwde zich bekommert met de dingen van de wereld. Opmerkelijk is dat Paulus daar dan aan toevoegt dat hij gezien heeft dat de man bezig is om zijn vrouw te behagen en de vrouw met de vraag hoe zij de man zal behagen (1 Korinthe 7:33 en 34). Man en vrouw kunnen dus teveel opgaan in elkaar en daarbij in de dingen van de wereld. De Bijbel schetst nergens een romantisch ideaalbeeld van het huwelijk. Telkens weer komt in Gods Woord nadrukkelijk de doorwerking van de zonde naar voren, juist ook als het over het huwelijk gaat. Wat is er ook binnen het huwelijk veel verdriet vanwege de zonde. Wat kan een man of vrouw eenzaam zijn als in het huwelijk de liefde verkilt. Wat kan het een beproeving zijn als iedereen denkt dat je gezin een thuis is, je huwelijk twee-zaam is, terwijl je in werkelijkheid zo nameloos alleen bent. Om dan toch trouw te blijven. Om dan toch te blijven liefhebben en te blijven zien dat het Gods Hand was die bijeenbracht. Wat is daarvoor Gods hulp en bijstand nodig.

Een eigen gaue

"leder krijgt van God zijn eigen gave: e één krijgt de gave van het huwelijk, met de voordelen en moeiten daarvan, de ander krijgt de gave van de ongehuwde staat, met de eigen problemen, maar ook met de eigen mogelijkheden daarvan, " aldus prof. dr. J. van Bruggen in zijn boekje Het huwelijk gewogen, leder krijgt van God zijn eigen gave. Het is goed om getrouwd te zijn, maar ook goed om alleen te zijn. Ongehuwd-zijn, dat klinkt wat negatief. Alsof het wil zeggen dat er iets gemist wordt. En zo zien de mensen het soms ook. Al te makkelijk wordt dan het huwelijk als de enige ware bestemming van de mens gezien. Wie niet getrouwd is, heeft een kans gemist. Wie zoiets zegt, spreekt echter niet de Schrift na. Paulus spreekt in Efeze 5 weliswaar rijk over de gave van het huwelijk. Hij noemt dat een verborgenheid en maakt een vergelijking met de verbondenheid tussen Christus enZijn gemeente. Tegelijk zegt Paulus dat het alleen-zijn ook een gave van God kan zijn. Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben, maar een iegelijk, heeft zijn eigen gave van God. We weten van de apostel dat hij niet gehuwd was. Paulus ziet dit als een gave van God, om des te beter dienstbaar te kunnen zijn in de dienst des Heeren (1 Korinthe 7:32 en 33). Daarin is het voorrecht gelegen van het niet gehuwd zijn. De apostel Paulus ziet het nietgehuwd zijn als een gave maar ook als een roeping. Wie trouwt doet goed, zegt hij, maar wie niet trouwt doet beter (1 Korinthe 7:38).

De Heere heeft in Zijn Kerk op aarde vaak ongehuwde mensen willen gebruiken. In Gods Woord zijn er treffende voorbeelden te vinden. Denk aan Martha en Maria, aan Lazarus, aan Paulus en aan Dorcas. En de eeuwen door heeft de Heere velen geroepen voor zending, evangelisatie en de dienst der barmhartigheid. Ook in onze tijd wil de Heere Zijn genade en troost geven aan ongehuwden. In het alleen-zijn mag dan wel eens iets ervaren worden van de nabijheid van de Heere en de gemeenschap met Hem. Wat is dat een wonder. Wat maakt het klein en ootmoedig als de Heere naar je wil omzien. Dan ervaar je dat het ongehuwd-zijn een gave kan zijn. De Heere verkiest in Zijn wijsheid en ontferming niet-gehuwden om dienstbaar te zijn in Zijn Koninkrijk en tot welzijn van de naaste. Wat kan ook in een gezin, in de familiekring en in de vriendenkring de inbreng en zorg van alleenstaanden tot hulp en zegen zijn.

En als je het omkeert, mag je ook zeggen dat voor een alleenstaande gezin, familie en vrienden onmisbaar zijn. Met hen kun je vreugde en verdriet delen en je krijgt - als het nodig is-ook eerlijke correctie.

Leer mij Uw weg

Misschien zeg je: ik zie mijn weg niet als een gave van God. Paulus mag het zien als een gave, maar zo ligt het bij mij niet. Ik kijk al jaren uit naar een levenspartner. Als ik kijk naar jonge echtparen in mijn omgeving, dan kan er zo naar verlangen om getrouwd te zijn en kinderen te krijgen. God heeft de mens toch niet geschapen om alleen door het leven te gaan? Ik ervaar mijn alleen-zijn als een kruis dat God mij oplegt. Het ene moment kan ik het gemakkelijker accepteren dan het andere moment. Ik bid er elke dag voor of de Heere iemand op mijn weg wil brengen, waarmee ik samen door het leven mag gaan.

Het is voor mij een worsteling om dan te zeggen: w wil geschiede. Bidden om een levenspartner is een bijbels gegeven. Denk maar aan Izak. Hij was in het veld om te bidden, terwijl zijn knecht een vrouw voor hem zocht (Genesis 24:63). Bidden mag! Toch gaat het niet zonder het gebed: w wil geschiede. In zondag 49 kun je lezen wat dit inhoudt. Geef dat wij en alle mensen onze eigen wil verzaken, en uw wil die alleen goed is, zonder tegenspreken gehoorzaam zijn.

Zou dat zonder bekering mogelijk zijn? Wegen van moeite en zorg kunnen in ons leven twee uitwerkingen hebben: buigen of verharden. De Heere heeft met kruiswegen Zijn eigen bedoeling. Hij gebruikt het in het leven van de Zijnen om om hen lijdzaamheid te leren.

Zo kan Paulus zeggen: ant ik heb geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben (Filippenzen 4:11). Paulus mocht het eens zijn met Gods weg in zijn leven. Dat wil de Heere nog geven! Bidt daarom: eere, leer mij Uw weg.

Ook voor jou is er ongetwijfeld een weg, waarin je iets van jezelf kunt geven. Probeer die weg te vinden, in je directe omgeving of misschien wel ver weg, want er is zo véél nood in deze wereld. Overweeg voor jezelf waar jij vreugde kunt brengen. Dan zul je ook vreugde vinden! De rijkste ervaring in ons leven is echter als we door Zijn genade alles met de Heere mogen bespreken. Hij weet immers van je strijd en aanvechting, ook in het alleen-zijn. En als je dan je leven mag zien als een gave van God, dan krijgt je levensweg een andere richting. Dan is het goed wat de Heere doet. En dan mag ook voor jou gelden: In stilheid en vertrouwen zal uw sterkte zijn.

Deze bijdrage is een bewerking van J.H. Mauritz, ''Alleen-zijn' in: ibidem (red.), Over liefde gesproken (lVoerden: JBGG 1984).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2005

Daniel | 32 Pagina's

Alleen-zijn kan ook een gave zijn van God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2005

Daniel | 32 Pagina's