+ Meer informatie

Horeca deed het eerste zeven maanden goed

Minder belangstelling voor Amsterdam

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) — De eerste zeven maanden van 1991 zijn gunstig verlopen voor de Nederlandse horeca. De totale omzet steeg met 4,25 procent. Voor 1992 zijn de verwachtingen minder positief. Door stagnerende economische ontwikiielingen in binnen- en buitenland verwacht de horecabranche in 1992 een lager resultaat dan dit jaar. Dit is vandaag bekendgemaakt tijdens de presentatie van het jaarverslag 1990 van de Horecaf, de ondernemersorganisatie voor de horeca.

De positieve ontwikkeling dit jaar is volgens de Horecaf onder meer veroorzaakt door het gunstige weer in de maand juli, waardoor in de meeste bedrijven de omzet sterk toenam. Terras- en strandbedrijven deden goede zaken, terwijl ook de hotels een goede bezetting hadden. Vooral de maaltijdverstrekkers behaalden goede resultaten; de omzet hier steeg met 4,25 procent.

Amsterdam heeft het tot nu toe minder goed gedaan. De Horecaf noteerde een omzetdaling van 2,5 procent, die onder meer is te wijten aan het wegblijven van Amerikanen, Canadezen en Japanners als gevolg van de Golfoorlog.

Dalende koopkracht

De voornaamste oorzaken van de vertraging in de economische groei in [' 1992 zijn: het dalen van de koopkracht van grote groepen werknemers en uitkeringsgerechtigden, waardoor de besteding terugvalt; niet verder toenemende bedrijfsinvesteringen door dalende rendementen in het bedrijfsleven; achterblijvende overheidsinvesteringen, die naar verwachting met de helft minder snel zullen stijgen.

Positieve aspecten die voor de Nederlandse horeca in 1992 verwacht worden, zijn de verbetering van de economie in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Italië. De afname van de groei van het besteedbaar inkomen in Duitsland zorgt ervoor dat de belangstelling voor dichtbij-vakantiebestemmingen, zoals Nederland, toeneemt. Verder wordt in 1992 de Floriade gehouden, wat de groei van het inkomend reisverkeer bevordert.

55-plussers

De Horecaf heeft een aantal opvallende trends gesignaleerd, die de komende jaren van invloed zullen zijn op de horeca. Zo zal door de toenemende vergrijzing van de Nederlandse bevolking een nieuwe doelgroep van 55-plussers ontstaan. Zij hebben specifieke wensen. Ze willen speciaal meubilair en verlichting en willen kunnen kiezen tussen grote en kleine porties. De psychische druk op werkenden, die het gevolg is van een steeds hectischer samenleving, zorgt ervoor dat mensen zich willen terugtrekken. Verblijfsaccommodatie in een natuurlijke en rustige omgeving zal dan ook in de toekomst steeds meer in de belangstelling komen te staan.

De waarschuwing onlangs van mr. J. Cornelissen, algemeen directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme, dat de prijzen mogelijk worden opgedreven door ondernemers die een slaatje willen slaan uit de komst van toeristen voor de Floriade in 1992 wordt door de Horecaf van de hand gewezen.

De prijsontwikkeling in de horeca in 1990 bedroeg 2 procent, terwijl het landelijk prijspeil met 2,5 procent steeg. Voor de eerste twee kwartalen van 1991 was de prijsstijging in de horeca 2,25 procent, tegenover het landelijk peil van 3,5 procent. In Nederland stegen tussen 1985 en 1990 de prijzen van maaltijden met 9 procent en van logies met 10 procent, tegenover respectievelijk 14 en 18 procent in het buitenland.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.