+ Meer informatie

De G-lader: kracht uit een spiraal

2 minuten leestijd

De G-lader die Volkswagen toepast in onder andere de Golf GTI G60, is in feite niets nieuws. Al aan het begin van deze eeuw werden er compressors toegepast op motoren om het vermogen te vergroten. Erg betrouwbaar waren die compressors niet. Lange tijd zijn ze dan ook vergeten geweest. Totdat Volkswagen de compressor weer nieuw leven inblies.

Volkswagen noemt de compressor "G-lader" vanwege de G-vorm die het apparaat heeft. Een opvallende naam is dat niet en of "G-lader" ooit de klank zal krijgen die het woord "turbo" heeft gekregen, valt te betwijfelen. Toch is de Glader bedoeld als regelrechte concurrent van de turbocompressor. Volgens Vokswagen is de G-lader zelfs vele malen beter. branden en nemen de prestaties flink toe.

Een groot verschil met de turbo is dat de G-lader niet door de uitlaatgassen wordt aangedreven, maar door de motor zelf.

Door middel van een ketting is de G-lader verbonden met de krukas. Dat heeft het voordeel dat de G-lader ook bij lage toerentallen reeds volop werkt; wanneer de krukas draait, draait immers ook de G-lader. De turbo heeft het nadeel dat hij eerst op toeren moet komen om echt goed mee te draaien. Als de turbo eenmaal draait, is de werking verbluffend, maar bij lage toeren reageert hij nauwelijks. Een verschijnsel dat bekend staat als "turbo-lag". Vanwege zijn merkwaardige vorm heeft de compressor die VW toepast de naam 'G-lader' gekregen. heeft een zekere compressie tot gevolg, waardoor de laaddruk tot 1,72 bar kan worden verhoogd.

De Volkswagen Golf GTI beschikt dank zij de G-lader over een vermogen van 118 kW (160 pk). Nog opvallender is echter het grote maximum koppel van 225 Nm dat bij 3600 t/min beschikbaar is. Ook bij lage toerentallen staat echter reeds een grote hoeveelheid trekkracht ter beschikking. Bij 2400 t/min is er bij voorbeeld reeds 200 Nm aanwezig.

Een nadeel van de G-lader is dat hij tamelijk gecompliceerd is en een zeer nauwkeurige fabricage vereist. Bovendien neemt hij in de auto behoorlijk veel ruimte in beslag, omdat hij gecombineerd moet worden met een inlaatluchtkoeler (intercooler). De lucht die door het samenpersen heet wordt, moet namelijk weer afgekoeld worden voor het de motor ingaat. Al met al is de G-koeler geen goedkope toepassing. Drukte onder de motorkap: de G-lader neemt veel ruimte in beslag.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.