Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De andere Trooster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De andere Trooster

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Ik zal den Vader bidden en Hij zal u een anderen IVooster geven. Johannes 14:16a

"Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat g^j ook zijn moogt waar Ik ben". Op deze wijze troost Jezus Zijn treurende discipelen. Ze kunnen het niet verwerken dat hun geliefde Meester zal heengaan.

Het was de discipelen teveel dat Hij nu heenging. Ze verstonden nog niet dat dit noodzakelijk was. Eerst moest Jezus lijden, sterven, ten derden dage opstaan en ten hemel varen. Zou dit laatste niet geschieden dan kon de Trooster, de Heilige Geest niet komen. In ons tekstvers belooft Jezus Zijn discipelen dat Hij Zelf Zijn Vader om deze Trooster zal bidden. Het bidden van Jezus is anders als ons bidden. Jezus' bidden is verdienstelijk bidden, een borgtochtelijk bidden en danken. Hij houdt telkens weer de Vader Zijn verdiensten voor. Jezus' gebed om de Trooster verplaatst ons naar Zijn gebed in de hemel tussen Hemelvaart en Pinksteren. Om hetgeen Hij daarin vraagt, bidt Hij nu niet meer in die vorm, want de Geest is uitgestort. Het is Pinksteren geweest. Het heilsfeit van Pinksteren herhaalt zich niet. De bediening van de Geest in de Zijnen na het heilsfeit van Pinksteren zal echter altijd een onderdeel van Jezus' gebed uitmaken. Wat is het nodig dat onze gebeden zijn opgenomen in het gebed van deze Middelaar. Van nature heeft de mens geen waar en oprecht gebed. Alleen datgene wat de Vader in Jezus' Naam wordt gebeden, wordt verhoord. Het is dan ook zo nodig van Adam te worden afgesneden en in Christus Jezus te worden ingelijfd.

Een andere verhouding zal voor de discipelen gaan intreden als Jezus ten hemel vaart en Zijn plaats aan de rechterhand des Vaders zal innemen. Op aarde waren zij gebonden aan Zijn aardse verschijning. Na hemelvaart moeten ze de les van Thomas leren: "Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben". Alleen de beloofde Trooster, de Heilige Geest, kan de discipelen deze les leren.

Deze Heilige Geest is een andere Trooster. Letterlijk betekent dit woord: erbij geroepen. Ons woord advocaat betekent dat óók. Dat is iemand die er bij wordt gehaald om de belangen van een ander te behartigen. Ook wordt het wel vertaald met: zaakwaarnemer. Iemand die de zaak van een ander tot de zijne maakt. Deze Heilige Geest zal voor de discipelen alles zijn wat Jezus voor hen op aarde was toen Hij met hen wandelde. Jezus blijft zeer zeker hun Trooster in de hemel, maar op aarde heeft de Kerk de Heilige Geest als Trooster. Daarom heeft een kind des Heeren twee Troosters, twee vóórspraken. Eén in de hemel en Eén in hun hart. Deze twee staan ook niet los van elkaar. De Geest zal het juist uit Christus gaan nemen (Johannes 16:14). Jezus wijst als Trooster in de hemel Zijn Vader op Zijn verdiensten en verzoenende arbeid. De Heilige Geest daarentegen wijst als Trooster de gelovige op Christus' werk en Gods toezeggingen. Christus overwon de dood en verwierf het leven. De Heilige Geest zal op grond hiervan een dode zondaar levend maken. De grond hiervan ligt dan in de arbeid van Christus. Christus verwierf ook andere weldaden, zoals rechtvaardigmaking en heiligmaking, maar deze worden juist door de Heilige Geest in het hart toegepast. Zonder het werk van deze beide Troosters is er geen ware troost. Op aarde geldt: wie kan troosten zoals een moeder troost. Maar wie geen vreemdeling van genade is, weet dat één troostrijk woord, door Gods Geest in het hart gefluisterd, oneindig meer troosten kan. Deze andere Trooster, de Heilige Geest, is zo'n getrouwe Trooster. Zeker bij toenemende ontdekking kan deze getrouwheid zo worden bewonderd. Welke kwaal de levende Kerk ook mag hebben. Hij weet altijd het juiste geneesmiddel. Hoe groot onze ontrouw ook mag zijn, hoe deze Geest ook bedroefd mag worden, onze ontrouw doet Zijn getrouwheid nooit teniet.

Onvermoeibaar is deze Trooster ook. Hoe onvermoeibaar was Jezus in het onderwijzen van Zijn discipelen. Hoe onvermoeibaar is ook de Geest in dezelfde arbeid met Jezus' discipelen die nu nog op de aarde zijn. Altijd weet deze Geest wel een middel te vinden om onze bündheid te verdrijven, onze vijandschap te breken en ons te ontbloten en ontgronden tot op de fundamenten toe. Hij houdt alleen dan op als we het murmureren en vechten opgeven en pasklaar gemaakt zijn voor de arbeid van de Middelaar.

Deze Geest is een blijvende Trooster. David bidt na zijn diepe val: "Verwerp mij niet van Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van Mij" (Psalm 51:13). Wat was David hier bevreesd voor. Deze Geest zal echter bij David blijven "tot in der eeuwigheid", zoals Jezus in ons tekstvers aan Zijn discipelen beloofde. Nodig is deze Geest te leren kennen als een persoonlijke Inwoner. Mogen wij door genade de werkzaamheden van deze Geest in ons kennen? Kennen wij ook het onderscheid tussen Zijn werkzaamheden en tussen de Geest als Persoon? Het is Dezelfde Geest Die ons dit grote onderscheid alleen maar kan leren. Persoonskennis van de Geest wordt niet verkregen door een grote mate van de kennis van de Schrift. Het zal eerst Pasen in ons leven moeten worden. Een bewuste kennis om te dragen hoe ik op rechtsgronden ben vrijgesproken van schuld en straf. Dan zal ook het heilsfeit van Jezus' hemelvaart betekenis in ons persoonlijk leven hebben gekregen. Behaagt het God ons te verzegelen met de Heilige Geest der belofte (Efeze 1 : 13b) dan zal het de gedurige behoefte van ons leven zijn om een drieënig God Zijn eer te mogen toebrengen.

Wageningen,

ds. E Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2007

De Saambinder | 20 Pagina's

De andere Trooster

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2007

De Saambinder | 20 Pagina's