Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De keuze van Lot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De keuze van Lot

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo koos Lot. voor zich de ganse vlakte van de Jordaan, en Lot trok tegen het oosten; en zij werden gescheiden, de één van de ander. Gen. 13 : 11.

Over de persoon en het leven van Lot. staat niet veel in Gods Woord vermeld. Ware het niet, dat de Schrift uitdrukkelijk bericht, dat Lot onder de rechtvaardigen moet worden gerekend, wij zouden geneigd zijn om hem te rekenen tot hen die cle Heere niet vrezen. Er wordt ons toch zo het één en ander uit zijn leven medegedeeld, waaruit wij de vreze des Heeren niet kunnen bemerken. Hoe getrouw is toch Gods Woord in de mededelingen aangaande de heiligen. De Heere verbergt nergens de zonden van Zijn kinderen. Zou het zo zijn, dat Gods Woord cle gebreken van de heiligen verbergen zou, hoe moedeloos zou de Kerk des Heeren van alle eeuwen haar weg moeten gaan.

Wij mogen echter nimmer de gebreken der heiligen aanvoeren om daardoor de ernst van de vermaningen tegen cle zonde te niet te doen. Want als Gods Woord ons de gebreken toont, laat de Schrift ons ook niet in het onzekere hoe de Heere over de zonde denkt. God haat. en straft de zonde, ook in het leven van Gods kinderen.

Lot heeft van zijn keus weinig genoegen beleefd, want de Heere heeft aan hem het gekozene weer ontnomen. De geschiedenis waarin cle keus van Lot ter sprake komt, meldt ons, dat er gedurig twist was tussen cle herders van Abraham en Lot. Zij beiden zijn grote herdersvorsten met grote kudden vee, zodat het verstaanbaar is, dat in het zoeken naar weiden voor het vee wel eens onenigheid ontstaan kan. Daarom doet Abraham het voorstel, dat een ieder zijn eigen gebied zal hebben, opdat er geen twist tussen hen beiden zal komen. Abraham laat cle keuze aan Lot. Nu moet u zich dat zo voorstellen, clat Lot het land bezien en onderzocht heeft en alsdan tol zijn keus komt. Ongetwijfeld heeft hij gezien dat het land, dat hij uiteindelijk kiest een lancl is, waar de zonde zich op schrikkelijke wijze vermenigvuldigd heeft, maar het aantrekkelijke voor hem is gelegen in de vruchtbaarheid, die het land schijnt te beloven, zodat Lot het besluit neemt om dat gedeelte te kiezen, clat tot cle vlakten van de Jordaan gerekend wordt. Deze keuze van Lot is een droeve keus en cle vruchten zijn voor hem uiteindelijk bitter geweest. Het is de keus van het vlees. Geen vreze Gods leidde Lot in het kiezen. Geen overwegingen, waarin het belang, het geestelijk en eeuwig belang van zijn kinderen en zijn gehele huisgezin een rol speelde, maar enkel en alleen het aardse voordeel. Dan wil Lot voor het aardse voordeel wel in Sodom wonen, dan wil hij wel van het huisgezin van Abraham scheiden en zijn eigen weggaan. Aards voordeel, gewin en genot hebben hem geleid. Daarom is zijn keuze zo droevig en daarom zijn cle vruchten zo bitter.

De kerk droeg in de tijd van Abraham nog een patriarchale vorm. Dat wil zeggen: de Heere deed Zijn Woord en instellingen in bepaalde gezinnen wonen, waarvan hij de vaders tot verkondigers van Zijn goddelijk Woord maakte en tot bedienaars van het priesterambt. Abraham was een van die vaderen. God sprak tot hem en door hem. De Kerk des Heeren wordt in Abrahams gezin openbaar. De scheiding van Abraham betekent clan ook in een zekere zin een scheiding van de openbare instellingen Gods,

die in Abrahams gezin openbaar worden. Daarom zal een beslissing, die ons van de instellingen Gods scheiden doet altijd bitter in de gevolgen zijn.

De geschiedenis vertelt ons dat, zoals u dat in de volgende hoofdstukken ook lezen kunt. Deze geschiedenis staat clan ook tot onze lering en onderrichting in Gods Woord geschreven. Voor iedereen zonder uitzondering. Wij leven midden in een wereld vol van verzoekingen. Wij hebben de strijd, ook om het aardse bestaan. Daarin echter moeten wij ons door het onderwijs van Gods Woord laten leiden. De middelen, die de Heere ons verschaffen wil in de weg van de arbeid en op het gebed, moeten middelen van levensonderhoud voor ons blijven. Want wanneer wij méér zoeken willen, dan blijken wij vervuld te zijn met een onzalige begeerte naar het aardse goed.

De Heere Jezus waarschuwt daartegen ook in Zijn gelijkenis, die handelt over het. zaad dat in de akker valt. Een gedeelte is namelijk gevallen onder cle doornen en naar de uitlegging, die Christus zelf aan deze gelijkenis heeft gegeven, moeten wij onder clie doornen verstaan de verzoekingen, die van de rijkdommen van deze aarde uitgaan en daardoor de vermaningen van het Woord Gods kunnen verstikken. Met velerlei listige en schijnvrome redeneringen weten velen ook voor hun eigen geweten hun onzalige beslissingen en heilloze ondernemingen te rechtvaardigen, maar het is maar een schijnbare rechtvaardiging.

Laat voor u cle eeuwigheidsbelangen zwaarder wegen dan alle schijnbare winsten of voordelen, die u hier op de aarde kunt verkrijgen. Hoeveel verdriet kunt u over uzelf — en over uw kinderen — brengen door stappen, genomen omdat u er een tijdelijk voordeel in meende te bespeuren. Aanstonds is de vrouw van Lot een zoutpilaar en zijn zijn kinderen tot een vreselijke bloedschande vervallen. Deze gebeurtenissen houden óók verband met de keuze van Lot. Wat moet dit alles voor Lot later een bittere ervaring geweest zijn. Hij heeft eenmaal zijn oog laten vallen op een schoon weidegebied. God heeft het tot een onvruchtbare vlakte gemaakt. God komt op Zijn tijd altijd terug. Dan komen ook onze zonden terug. Onze aardsgezindheid, onze wereldliefde.

O lezers, overweegt toch deze geschiedenis alvorens u beslissingen neemt, die de gang van uw leven zo ingrijpend kunnen wijzigen. Misschien ziet u een gelegenheid om uw funktie te verbeteren? Hebt u niet alleen aan het voordeel, dat u ervan verwacht gedacht, maar ook of het voor u meebrengt, dat u van de instellingen des Heeren vervreemd raakt? Moet u. daarvoor soms gaan wonen op een plaats, waar de vreze Gods niet te vinden is? Weet u dan aan welke gevaren u zich blootstelt? Wordt u gevraagd voor een werkkring, waarin u dingen moet doen, die met cle Wet van God strijdig zijn? Misschien Gods dag ontheiligen? Weegt het ontzettende van het ongenoegen Gods, dat daarop rusten moet, op tegen het voordeel dat u zoekt? Zal enig geld, enige eer, enig voordeel ooit opwegen tegen het berouw, dat uw deel zal zijn, als de Heere u uw zonden thuisbrengt? Bent u misschien van plan om naar een ander werelddeel te reizen? Weet u of u daar onder het Woord van God leven kunt? Of wilt u om het tijdelijke welzijn Gods Kerk met de instellingen der genade eraan geven? Tracht toch niet de bezwaren weg te redeneren, want dat hebben velen voor u gedaan, maar hun redenen bleken in het eind drogredenen. Daarom moet een ieder de geschiedenis van de keus van Lot maar eens rustig overwegen en de les, die de Heere ieder van ons erin geeft ter harte nemen en denken aan wat cle dichter zong:

Wie ver van U de weelde zoekt, Vergaat eerlang en wordt vervloekt, Gij roeit hen uit, die afhoereren en U de trotse nek toekeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's

De keuze van Lot

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's