Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgewekt in heerlijkheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opgewekt in heerlijkheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is Pasen geworden!

In het graf

Na het vreselijke lijden en het sterven aan het kruishout van Golgotha is de Heere Jezus begraven. Zij hebben Hem gelegd in een nieuw graf waarin nog nooit iemand gelegd was geweest.

Maar hoe nieuw ook, het was een graf. Het oord van de dood. Het graf is de plaats van ontbinding, waar de verschrikking van de dood zich in bijzondere mate openbaart.

Daar moest de Heere ook liggen. Niet alleen om ons te leren en te betuigen dat Hij waarachtig gestorven is (Catech. vraag 41), maar ook om het graf te heiligen voor Zijn kerk. Het is nu een slaapstede voor Zijn volk, een slaapplaats, waar zij rusten naar het lichaam totdat de morgen van de opstanding zal aanbreken (Jes. 57 : 2). In dat graf is Christus geweest en Hij heeft er de sabbat over gerust. Maar Hij is opgestaan. Zijn voeten hebben in het graf gestaan. Uit de dood verrezen is Hij het graf uitgegaan. Hij veranderde het graf tot een slaapstede voor allen die Zijn verschijning liefhebben.

Met hetzelfde lichaam

De Heere Jezus is op paasmorgen uit het graf gegaan met het lichaam dat aan het kruis gehangen heeft. Hetzelfde lichaam dat gelegen heeft in de kribbe, dat geleefd heeft op de aarde, dat gegeseld is geworden, dat de doornenkroon heeft gedragen en aan het hout van het kruis heeft gehangen, dat is uit de dood verrezen. De Heere is waarlijk opgestaan!

De discipelen hebben Hem gezien en Thomas werd uitgenodigd om te betasten de tekenen in Zijn handen en in Zijn zijde. Hetzelfde lichaam was het. Geen schijnlichaam, geen nieuw lichaam, maar hetzelfde lichaam.

Dat is tot rijke troost voor al degenen die de Heere liefhebben. Zij zullen straks ook worden opgewekt met dit lichaam. Zo belijdt de catechismus het in zondag 22, vraag 57, namelijk, dat ook dit mijn vlees, door de kracht van Christus opgewekt zijnde, wederom met mijn ziel verenigd zal worden. Dit mijn lichaam.... Het is vastgelegd in de opstanding van de Heere Jezus op de paasmorgen.

Toch een verheerlijkt lichaam

Het was hetzelfde lichaam en toch was het anders. De Heere Jezus is opgestaan met een verheerlijkt lichaam. Een lichaam dat niet meer onderworpen is aan al de gebreken en zwakheden ten gevolge van de zonde. Een lichaam dat niet meer sterven kan, waar de dood geen macht meer over heeft, want Hij is in het graf geweest. Hij heeft de dood achter Zich. Hij kon van de dood niet gehouden worden (Hand. 2 : 24). Een lichaam ook dat niet meer hongert en dorst. Een lichaam dat geen vermoeidheid meer kent. Geen gebrek. Niet meer verzocht in krankheden (Jes. 53 : 3). Een volkomen lichaam.

Hem gelijk zijn

Zo zal het straks zijn, voor allen die door het geloof Hem zijn ingelijfd. Zij zullen aan Hem gelijk zijn. Wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is (1 Joh. 3 : 2). Hoe Hij dan zal zijn, weten we uit hetgeen de discipelen hebben gezien op de berg van de verheerlijking. In Mattheus 17:2 lezen we: n Hij werd voor hen veranderd van gedaante^ en Zijn aangezicht blonk gelijk de zon, en Zijn klederen werden wit gelijk het licht.

Opmerkelijk is de overeenkomst met de beschrijving van de engel die op paasmorgen de steen van het graf wentelde.

Daar staat in Mattheus 28 : 3 geschreven: n zijn gedaante was wit gelijk een bliksem, en zijn kleding wit gelijk sneeuw. De heerlijkheid van de Heere omgeeft de engel die bij het oord van de dood staat. En voor het woord gedaante kunnen we ook lezen aangezicht. Dus zijn aangezicht was gelijk een bliksem.

Zo zullen de kinderen van God straks Hem gelijk zijn. Hun lichaam wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid (1 Kor. 15 : 43). Als de Heere Jezus straks weerkomt op de wolken en de Zijnen vergadert, dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders (Matth. 13 : 43). Opgewekt in heerlijkheid wil zeggen dat zij zullen blinken zoals de sterren en de zon. Zo groot een heerlijkheid zullen zij ontvangen als zij de Heere Jezus mogen zien gelijk Hij is. Dan zal Hij alle gebrek wegnemen dat hen hier misschien in het lichaam kwelde. Daar zullen geen blinden, noch doven, daar zullen geen kreupelen, noch lammen meer zijn. Opgewekt in heerlijkheid!

Opgewekt uit de geestelijke dood

Zijn wij hier, in dit leven, al opgewekt uit de geestelijke dood? Want wij moeten niet alleen opgewekt worden ten jongste dage, maar nu al. Opdat wij onszelf leren kennen en de Heere. Dat is nu nog mogelijk, omdat het pasen is geweest.

Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven.

Hier door de prediking van het Woord en de Heilige Geest. Straks zal de bazuin klinken van de archangel. Dan zal God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, wederbrengen met Hem (1 Thess. 4 : 14b). Het zal voor hen allen waar zijn: pgewekt in heerlijkheid! Voor jou ook?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1986

Daniel | 32 Pagina's

Opgewekt in heerlijkheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1986

Daniel | 32 Pagina's