Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daarom hoort het woord des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daarom hoort het woord des Heeren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. G. Blom te Meerkerk

Verder zeide hij: aarom hoort het woord des HEBREN. 1 Koningen 22:19a.

Kunnen we ons de situatie voorstellen, zoals die in de vorige verzen getekend is? Deze is als volgt. Josafat, de koning van Juda, was voor een statiebezoek bij Achab, de koning van Israël, gekomen. Zij zitten samen vóór de poort van de stad Samaria op hun tronen, gekleed in koninklijke gewaden en omringd door hun dienaren. Achab maakt van de gelegenheid gebruik om Josafat voor te stellen samen op te trekken naar Ramoth in Gilead. Josafat gaat zonder meer op het voorstel in en sluit een coalitie met Achab. Hij is er echter niet helemaal gerust op, of dit wel naar de wil des Heeren is. Dat had hij eerder moeten bedenken. Dan was hij zeker niet naar Samaria gegaan. Dan was hij in Jeruzalem gebleven. Dan had hij steeds met al zijn vragen naar de Heere in de tempel kunnen gaan. Josafat is het rechte spoor bijster, maar toch beseft hij hoe belangrijk het is naar de wil des Heeren te vragen. Op zijn voorstel laat Achab al zijn profeten komen. Die moedigen Achab aan ten strijde te trekken en zij voorspellen de overwinning. Alles spoort aan om op de verkeer-de weg voort te gaan. Maar Josafat vertrouwt het niet en vraagt naar een andere profeet. Noodgedwongen laat Achab Micha de zoon van Jimla halen. Micha was een getrouwe profeet, die in de naam des Heeren getuigde, dat Achab in de strijd zou omkomen. Deze had zijn nek verhard. Geen roepstemmen hadden tot bezinning, tot wederkeer tot de Heere gebracht. Nu kan deze profeet niet anders doen dan het oordeel aanzeggen. Achab is niet onder de indruk, integendeel. Hij wendt zich tot zijn bondgenoot Josafat en zegt: heb ik tot u niet gezegd: hij zal over mij niets goeds, maar kwaads profeteren?

Zo was de situatie toen. Onze tijd heeft er veel overeenstemming mee. Schier overal gaat men voort in eigen weg. De ongerechtigheid wordt vermenigvuldigd. Men zoekt vrede en geluk, ondanks het verlaten van de paden des rechts. Er wordt nog gewaarschuwd vanaf de kansels en ook nog in allerlei vertegenwoordigende lichamen, maar er is schier geen stem en geen opmerking. In getrouwheid wordt nog getuigd, dat er geen dageraad zal zijn, maar de eeuwige ondergang. Maar men luistert in het algemeen liever naar verkeerde raadgevers, die vrede verkondigen en geen ge­ vaar. Het is een droevig verschijnsel, dat zelfs velen die zich schikken onder de prediking van het Woord des Heeren dezelfde houding aannemen, dat zij blijven leven naar het goeddunken van het hart. En als er geen bezinning meer is is te vrezen dat het oordeel aanstaande is.

De profeet Micha is getrouw. Hij wordt bediend door de Geest van Christus. En die Geest hebben we persoonlijk nodig, maar ook om getrouw te zijn op de plaats die de Heere ons gegeven heeft, in het gezin, op het werk, op de kansel, in de Kamers en elders. Wat vraagt dat diepe afhankelijkheid van de Heere en een biddend leven om te zoeken te verstaan wat de Heere naar Zijn Woord heeft te zeggen.

Micha vreest geen koning van Israël en geen gevangenis. Hij w: .l alleen de Heere behagen, in' Wiens dienst hij is. Hij heeft in Zijn naam gesproken. Het was een ontstellende boodschap, maar Achab wist wel, dat hij niets anders had te verwachten. Het was niet de eerste keer, dat hem het oordeel was aangezegd. De uitvoering daarvan is nabij. Dat gaat de profeet benadrukken en zo spreekt hij: Daarom hoort het woord des Heeren.

Het moet Achab duidelijk zijn, dat Micha niet komt in eigen naam, niet met zijn eigen woord, maar dat hij als profeet des Heeren gesproken heeft, dat hij in Zijn naam geprofeteerd heeft van de naderende ondergang van Achab, dat de maat der ongerechtigheid nu vol is.

Dat moet ieder weten, die onder de bediening van het Woord des Heeren verkeert en ons hele land en alle inwoners der wereld. De Heere is lankmoedig, maar Hij is rechtvaardig en een Wreker van het kwade. Hij komt eens ten oordeel.

In dit licht moeten we de boodschap van Micha aan Achab zien. Het is een oordeelsaankondiging. De profeet zal dat nader verklaren en zo zegt hij: daarom hoort het woord des Heeren. Er is voor Achab geen bezinning meer mogelijk. Hij kan alleen nog horen, dat zijn einde nabij is.

De Heere laat het evangelie nog verkondigen. Hij laat nog waarschuwen op allerlei wijze. We willen niet zeggen, dat het met de wereld, met ons land, met de mens al even ver gekomen is als met Achab. Maar de tekenen van verharding en afval wijzen toch wel in die richting. Daarom hoort het Woord des Heeren. Moge het niet alleen als een oordeelsaankondiging zijn, maar ook een oproep tot bekering.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

De Banier | 8 Pagina's

Daarom hoort het woord des Heeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

De Banier | 8 Pagina's