+ Meer informatie

Groenten en fruit helpen gordelroos voorkomen

2 minuten leestijd

Groenten en fruit werken preventief tegen gordelroos, zo blijkt uit Brits onderzoek onder 243 mensen die gordelroos hebben gehad en 483 vergelijkbare gezonde controlepersonen. De resultaten van de studie verschenen onlangs in het International Journal of Epidemiology.

De patiënten die gordelroos hadden gekregen, werden gerekruteerd via 22 huisartsenpraktijken in Londen. Zowel patiënten als gezonde controlepersonen moesten een vragenlijst invullen over het voedingspatroon. De onderzoekers letten vooral op de inname van de vitaminen A, B6, C, E, foliumzuur, zink en ijzer via de voeding.

Er bleek een sterk verband te bestaan tussen een lage fruitconsumptie en het optreden van gordelroos. Personen die minder dan één stuk fruit per week aten, hadden een drie keer hoger risico op het ontstaan van de aandoening dan deelnemers die drie of meer porties fruit per dag aten.

Ook bleek de gecombineerde inname van de onderzochte vitamines en mineralen via de voeding van belang. Vooral bij 60-plussers leidde een hoge inname van deze stoffen via groente en fruit tot een drie keer lager risico op het ontstaan van gordelroos in vergelijking met mensen die slechts weinig groente en fruit eten. Als er slechts sprake was van een verhoogde inname van een van de vitaminen of mineralen, was de kans op gordelroos niet kleiner.

De onderzoekers concluderen dat een hoge inname van zowel vitaminen als mineralen via het eten van groenten en fruit kennelijk leidt tot versterking van het immuunsysteem en een kleiner risico op gordelroos.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.