Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gezonde woorden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gezonde woorden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Houd het voorbeeld der gezonde woorden, die gij van mij gehoord hebt, in geloof en liefde, die in Christus Jezus is. 2 Timotheüs 1:13

De tekst is een liefdevolle apostolische vermaning van Paulus aan zijn geestelijke zoon Timotheüs. De brief waarin deze woorden voorkomen, is geschreven vanuit de gevangenis te Rome. Het einde van de apostel nadert. Spoedig verwacht hij zijn terechtstelling. Hij schrijft dat de tijd zijner ontbinding aanstaande is.

Gelukkig de mens, die na een leven van strijd en tekortkomingen mag zeggen: "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij wreggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere in die dag geven zal".

Maar, voordat hij dit leven verlaten zal, heeft hij behoefte nog een briefte schrijven aan zijn geestelijke zoon Timotheüs, aan wie hij zo nauw verbonden was. Deze brief is echter niet zomaar een brief van een goede vriend. Neen, deze brief draagt apostolisch gezag. Paulus, en al Gods ware dienaren, hebben een zendende God achter zich. Daarom hebben ook de dienaren niet hun eigen woord, mening of opvatting te prediken, maar het: "Zo zegt de Heere!"

Het woord van onze tekst is dan ook een Woord Gods tot de kerk van alle eeuwen. Het is een Goddelijke opwekking en vermaning. Het woord "gezond" komt vaker voor in de brieven van Paulus. We lezen over "de gezonde leer", of "de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus", of "dat de oude mannen nuchter zijn, gezond in het geloof". De letterlijke betekenis wrijst op het niet ziek zijn, welvarend zijn, zonder letsel zijn, terwijl overdrachtelijk de betekenis is: deugdelijk, geschikt om iemands welzijn te bevorderen. Ze zijn heilzaam, gezondmakend..

Dat kan van de verderfelijke leer van de valse leraars en dwaalgeesten niet gezegd worden. Paulus schrijft over die gevaren in de volgende hoofdstukken. Daar is het ongoddelijk roepen, de loochening van de lichamelijke opstanding uit de dood, de hypocriet die wel spreekt over de godzaligheid, maar de kracht van de godzaligheid loochent. En vaderlijk, maar met apostolisch gezag, waarschuwt hij Timotheüs: "Houd het voorbeeld der gezonde woorden, die gij van mij gehoord hebt!"

Lezer(es), de dwalingen van toen zijn er nu nog. Men spreekt van tijdgebondenheid van de Schrift, van een nieuwe bekeringsweg, van nieuwe theologische ontdekkingen. Het Evangelie moet anders gelezen worden dan vroeger, die oude uitleg en exegese is verkeerd. De Bijbelse termen en woorden krijgen nieuwe inhoud. Men gebruikt ze nog wel, maar vult ze anders in. De Bijbelse term "wedergeboorte" wordt verwrisseld met "een komen tot geloof". Meer dan ooit is in deze tijd nodig de apostolische vermaning ter harte te nemen.

U wordt onderwezen in de gezonde woorden. Het is de leer die gezond maakt. Het is de leer van de verlorenheid in Adam en de rijkdom van de genade in Christus; de leer van zonde en genade, verkiezing en verantwoordelijkheid, vloek en zegen. De leer van zalig worden uit genade door de verdienste die Christus heeft aangebracht. Het is de leer van het eeuwig welbehagen Gods, van soevereine genade en ontferming, van eeuwige verkiezende liefde, voor een gemeente die verloren ligt in zonde en ongerechtigheid.

O, houd het voorbeeld der gezonde woorden tegenover alle dwaalleringen, hoe aangenaam ze ook klinken in het oor, of hoe aannemelijk ze ook schijnen. De gezonde leer is de leer, verwoord in onze belijdenisgeschriften. Daarom, lees, graaf, studeer in onze Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. Daarin vinden we de gezonde leer die naar de godzaligheid is, gegrond op de Schrift.

Nee, wij stellen ze niet boven de Heilige Schrift, maar wij geloven dat ze de Schrift naspreken.

Maar, als u aan het einde van uw leven niet méér hebt dan alleen een gehandhaafd hebben van de Waarheid, dan zal de hemelpoort toch nog gesloten blijven. De apostel zegt dat het "bewaren" gepaard moet gaan met geloof en liefde die in Christus Jezus is. En dan gaat het over het ware geloof dat de Heere schenkt, en de liefde die uitgestort wordt in het hart van een verloren zondaar.

Het geloof en de liefde moeten hun wortels hebben in Christus. We moeten de kracht van de beleden en bewaarde gezonde woorden leren kennen. Nodig is de diepe inhoud van het Woord voor eigen hart en leven te verstaan. Dan gaan we het Woord anders lezen. Dat Woord gaat een mens veroordelen, schuldig stellen.

De apostel zegt in Hebr. 4:12: "Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten". Maar er komt ook een betrekking op het Woord.

Gelukkig degene die niet alleen eigen naam, maar ook die andere Naam in het Woord leert lezen. Ja, dan wordt het Woord onmisbaar in ons leven. Met de dichter begeren we dan te zin­ gen: "Hoe wonderbaar is Uw getuigenis, dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren".

Wat hebben we het ware geloof en de liefde nodig! Het zijn zaken die de Heilige Geest ons schenken kan. O, jongeren en ouderen, smeek om dat geloof dat mag afzien van zichzelf, en aan Christus' voeten terecht komt om door Hem geholpen en getroost te worden. En aan dit geloof is onlosmakelijk ware hartelijke liefde verbonden. Liefde tot God om te vragen: "Wat wilt Gij dat ik doen zal? " Dan wordt het waar: "Houd het voorbeeld der gezonde woorden, in geloof en liefde, die in Christus Jezus is".

Neen, het bewaren kan niet volbracht worden in eigen kracht. U zult daartoe de genade van de Heilige Geest steeds meer nodig hebben. Die Geest onderwijst, schenkt geloof, hoop, liefde en maakt steeds meer plaats voor Christus.

Daarom wordt de bede van Gods kinderen steeds inniger en dieper van toon: "Och schonk Gij mij de hulp van Uwen Geest, mocht Die mij op mijn paan ten leidsman strekken".

Benthuizen,

ds. A.B. van der Heiden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2009

De Saambinder | 16 Pagina's

De gezonde woorden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2009

De Saambinder | 16 Pagina's