Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pearl Harbor in Texas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pearl Harbor in Texas

Japanse aanval op Amerikanen wordt tijdens luchtshow zeer realistisch nagespeeld

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het Amerikaanse Midland werd een luchtshow gehouden met onder meer toestellen uit de Tweede Wereldoorlog. Koos Folmer maakte er fotos van en vloog mee in een B-24 Liberator.

Als historische vliegtuigen je fas

cineren en je weet dat er in Amerika een fantastische airshow wordt gehouden met vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog, wil je daar graag bij zijn. Zo kom ik in Midland terecht, een kleine stad in Texas, in een leeg landschap met veel olieputten en ja-knikkers. Ruimte en nog eens ruimte. De slogan van de stad is dan ook The middle of somewhere.
Zodra ik het vliegtuig verlaat, zie ik op het platform de historische vliegtuigen van de CAF. Keurig in het gelid staan ze te schitteren in de zon. Op dit vliegveld heeft de CAF (Commemorative Air Force; Herdenkings Luchtmacht) haar thuisbasis. Deze organisatie, die voornamelijk vrijwilligers omvat, restaureert vliegtuigen en beschikt over piloten die met de historische toestellen overweg kunnen.
Ruim honderd toestellen beslaan het CAF-terrein. Jachtvliegtuigen, verkenners, bommenwerpers, lesvliegtuigen enzovoort. Allemaal met hun eigen verhaal. De B-17 Flying Fortress, de B-24 Liberator en de B-25 Mitchell vlogen in de oorlog over ons land heen, begeleid door de Mustang P-51 D. In de hangar staat zelf een imposante B-29 Superfortress bommenwerper, bekend van de bombardementen op Japan.
De vrijwilligers van de CAF zijn trots op hun vliegtuigen en vertellen er met veel genoegen over.

De Zeros vallen aan
Het officiële gedeelte begint om 12.00 uur met het zingen van het Amerikaanse volkslied. Dit is een veelbetekenende ceremonie voor een Amerikaan. Dan gaat de show met veel lawaai van start. Herhaling van de slag om Pearl Harbor! Het luchtalarm klinkt onophoudelijk, de Zeros vallen massaal aan en continu ontploffen er bommen. Zodra de aanval door Japan is ingezet, gaan de Amerikaanse vliegtuigen de lucht in om hun land te verdedigen. Het is allemaal zo realistisch dat je bijna vergeet dat het een show is.
Na de (echte) aanval op Pearl Harbor is Amerika in oorlog en worden er in hoog tempo nieuwe vliegtuigen ontwikkeld. Met toestellen, gemaakt voor het trainen van de piloten van bommenwerpers en jachtvliegtuigen, wordt tijdens de show gevlogen in een prachtige formatie van acht.
Hierna volgt een aanval van bommenwerpers en jachtvliegtuigen. Met dreunend geluid komen de viermotorige legertoestellen langs gevlogen, de bommenluiken geopend. Ik zie de P-51D mustang met zijn karakteristieke motorgeluid, een FM-2 Wildcat, een P-40 Warhawk, een P-47 Thunderbolt en een FG-1D Corsair. Diverse andere types vliegen aan hun zijde. Met het gesimuleerde bombardement gaan torenhoge vlammen gepaard, om het optreden zo echt mogelijk te laten lijken.

Weinig ruimte aan boord
Onbegrijpelijk is hoe de bemanning van een B-17 Flying Fortress in oorlogstijd goed heeft kunnen opereren. Vele uren zaten ze opgesloten in een kleine ruimte. De koepel voor de buikschutter is zo klein, dat er jongens voor nodig waren met een klein postuur. Ook voor de staartschutter was de ruimte beperkt. De jongens zullen in dubbel opzicht benauwde uren hebben beleefd tijdens een luchtgevecht.

De lucht in
Hoogtepunt voor mij is een vlucht in een viermotorige B-24 Liberator. Als we hebben ingecheckt en diverse documenten hebben ingevuld, worden we met een oude legerjeep naar het platform gebracht. We maken kennis met de twee piloten en de boordwerktuigkundige. Tijdens de start en de landing zitten we in het bommenruim.
Het specifieke, zingende geluid van de vier stermotoren klinkt me als muziek in de oren. De uitgereikte oordoppen gebruik ik voorlopig nog niet. Het ruikt naar warme olie en brandstof. Stuurkabels lopen boven me langs. Ze worden met de hand bediend. Niks geen hydrauliek, gewoon spierkracht.
Het grote gevaarte komt zachtjes in beweging en taxiet naar de startbaan. Ik zit ingesnoerd in de riemen. Het is donker om me heen. Dan gaan de motoren op vol vermogen en raakt het toestel los van de grond. Het neuswiel draait naast ons naar binnen en we mogen de riemen losmaken en rondlopen in het vliegtuig.
Eerst ga ik naar het open luik in de romp. Daarin is een grote mitrailleur gemonteerd. Daar heeft de schutter uren in de kou en de tocht gestaan. Speurend in de duisternis naar vijandelijke vliegtuigen. De staartschutter zat in een aan het plafond bevestigde band, met een grote opening naar buiten.
Ik doe mijn oordopjes maar in en ga in de cockpit kijken. Via het bommenruim het trapje op naar de plek waar gestuurd en geregeld wordt. Knopjes en handeltjes in overvloed.
Na een uur vliegen en een geslaagde landing sta ik weer naast de B-24. Met nóg meer ontzag voor het toestel dan ik al had.

2397 sfeerfoto
2403 P-51D Mustang
2475 Douglas AD/A-1 Skyraider Dit is een vliegtuig dat later opereerde met name na de 2e wo, eerste vlucht was in 1945
2533 close-up van de neus van een B-17 Flying Fortress
2542 dit is de B-24 Liberator het toestel waar ik met mee gevlogen heb
2548 een van de 4 motoren van de B-17 Flying Fortress
2637 North American SNJ-5 Texan op de voorgrond en de vliegtuigen op de achtergrond zijn replicas van Japanse vliegtuigen, voorste groene toestel is de japanse "Kate" torpedo bomber het vliegtuig er achter is een japanse  "Val" dive bomber.
2650 het zelfde als 2637
2677 Grumman F8F Bearcat fighter
2741 FG-1D Corsair, dit vliegtuig opereerde vanaf vliegdekschepen
2791 P-51D Mustang
2810 B-17 Flying Fortress
2813 B-24 Liberator
2831 P-51D Mustang
2834 P-51D Mustang
2856 Douglas AD/A-1 Skyraider
2860 ontploffing
2864 formatie met 2 x P-51D Mustang en een Douglas A-26 Invader
2926 cockpit van de B-24 Liberator
2932 foto genomen vanuit het open luik in de B-24
2945 foto uit de stoel van de staartschutter over de mitrailleur  

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 november 2008

Terdege | 124 Pagina's

Pearl Harbor in Texas

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 november 2008

Terdege | 124 Pagina's