Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus aan boord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus aan boord

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En als Hij in het schip gegaan was, zijn Hem Zijn discipelen gevolgd. (Mattheüs 8 vers 23)

Ons leven kan vergeleken worden met een schip. Gods Woord dient op dat levensschip het kompas te zijn. Veelal vaart ons levensschip over rustige wateren. Er kunnen echter tijden aanbreken waarin de storm opsteekt en het schip heen en weer geslingerd wordt over de woeste golven. De stormwind van de tegenslagen. Je zakt voor je examen. Je verloving wordt verbroken. Je wordt ontslagen op je werk. Een ernstige ziekte komt openbaar of een geliefde sterft. De duivel bestormt je van alle kanten. Voor sommigen lijkt het wel alsof de storm nooit ophoudt en het alleen maar harder gaat waaien.

De discipelen verkeren in Mattheüs 8 op het meer van Galilea letterlijk in zwaar weer. De golven slaan over het schip en ze denken dat ze vergaan. Maar de Heere Jezus is toch aan boord? Jazeker, maar Hij slaapt. De discipelen maken Hem wakker en roepen in de nood: „Heere, behoed ons, wij vergaan! Kent u dat gebed als uw levensschip door allerlei omstandigheden in grote nood is? Of probeert u uzelf te redden? Roep de Heere aan, ook in de nood van zonde en schuld. „Heere, behoed ons, wij vergaan!” God brengt ons in de nood om ons te laten voelen hoe hulpeloos en machteloos we zijn in onszelf, maar ook hoe hulpvaardig en machtig Hij is. In de beproevingen, in de stormen komt openbaar: Is er geloof in Hem? Is Jezus aan boord?

De discipelen worden terechtgewezen: „Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen?” Was er reden om te vrezen? Met Jezus aan boord en dan vergaan? Dat kan toch niet! Toch vreesden zij. De Heere Jezus erkent dat zij geloof hebben, al was het ook klein, maar Hij bestraft hun vreesachtigheid. Ze hadden moeten zeggen: We zien wel de golven, maar de Meester is bij ons.

Als Jezus uit enkel genade aan boord is van ons levensschip, betekent dit geen kalme reis, maar wel een behouden aankomst. Zonder Hem zullen we straks eeuwig schipbreuk lijden. Op het meer van Galilea stilt Jezus de storm, maar op Golgotha heeft Hij de storm van Gods toorn over de zonde gestild, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, behouden wordt.

DS. J. JOPPE, OUD-BEIJERLAND

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 2019

Terdege | 98 Pagina's

Jezus aan boord

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 2019

Terdege | 98 Pagina's