Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De openbaring van het Heilig Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De openbaring van het Heilig Evangelie

Zondag 6b

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Calvijn heeft eens gezegd: „Het Evangelie is het kleed waarin de Middelaar aan Zijn volk verschijnt". Er is op vraag 18 van Zondag 5 een antwoord gegeven, n.1. wie die Middelaar is. Die Middelaar is onze Heere Jezus Christus. Nu gaat het over de vraag waaruit we dat weten. Het komt in het gewone dagelijkse leven nogal eens voor dat we schokkend of ook wel verblijdend nieuws horen. Het is uiteraard wel van belang van wie we dit nieuws horen.
Het is niet eender wie de zegsman van dat nieuws is.
Waaruit weet ge dat, zo wordt in vraag 19 gevraagd. De opstellers van onze catechismus willen wel eens weten uit welke bron dit grote nieuws komt. Is dit ontsproten uit het denkend brein van wijsgeren? Is dit vrucht van wetenschappelijk onderzoek? Weten we het van de bijbelschrijvers of van de oude schrijvers?
Niets van dit alles. We weten het van God Zelf.
Wie is de auteur van de verlossing? Wie dacht de zaligheid uit? God Zelf dacht van eeuwigheid een weg uit waarlangs verloren zondaren behouden konden worden. De Heere is ook de Bekendmaker van het heil. De dichter van Psalm 98 zingt:
Dat heil heeft God nu doen verkonden
Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid
Zo vlekkeloos en ongeschonden
Voor 't heidendom ten toon gespreid.
God openbaarde het Evangelie in het paradijs.
Wat is openbaring? Mededeling van een besluit dat tot nu toe verborgen was. Adam wist niets van Gods verborgen raad. Er was één ding wat hij wel wist, n.1. hetgeen God gezegd had, dat wanneer hij van de verboden vrucht zou eten, hij de dood zou sterven. Daarom vluchtte hij van God weg, hij wist niet van vergeving, hij vreesde God te ontmoeten.
Guido de Brés zegt in art. 17, dat God Zichzelf begeven heeft om Adam te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven, Die worden zou uit een vrouw, om de kop der slang te vermorzelen, en hem gelukzalig te maken. Het Evangelie dat God in het paradijs openbaarde, is vervat in de moederbelofte.
Welk een grote tegenstelling is er tussen het Vrouwenzaad en het slangenzaad. Deze antithese is door God Zelf gelegd. Tegenover de revolutie plaatste de Heere het Evangelie. In plaats dat Adam wordt geëxecuteerd volgens de wettige afspraak, hoort hij dat er ontkoming voor hem is. Het Vrouwenzaad dat door God wordt aangekondigd, zal de weg tot God terug banen. Dat Evangelie heeft de Heere door de heilige patriarchen en profeten laten verkondigen.
Dit bleek reeds in de naam waarmee Adam zijn vrouw noemde. Na de val trad ons aller vader als naamgever op en noemde zijn vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
Lamech, de vader van Noach verkondigde het Evangelie bij de geboorte van zijn zoon zeggende: „Deze zal ons troosten over ons werk, en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de Heere vervloekt heeft".
Abraham heeft de dag van Christus gezien en is verblijd geweest. De ram die geofferd werd in de plaats van zijn zoon Izak, was een verkondiging van het Evangelie.
Vader Jakob verkondigde het Evangelie toen hij Juda zegende, zeggende: „De scepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Denzelven zullen de volken gehoorzaam zijn".
Door het geloof heeft Jozef, stervende, gemeld van de uitgang der kinderen Israëls, en heeft bevel gegeven van zijn gebeente. Niet alleen de patriarchen spraken van de Christus Die komen zou, ook de profeten kondigden het Vrouwenzaad aan, Dat de kop der slang vermorzelen zou. Wat zingt Zacharias, de vader van Johannes de Doper, in zijn lofzang? Hij zingt o.a.: „En heeft een hoorn der zaligheid ons opgericht, in het huis van David, Zijn knecht. Gelijk Hij gesproken heeft door de mond Zijner heilige profeten, die van het begin der wereld geweest zijn".
Abraham was patriarch en profeet, Mozes was profeet en David was profeet en koning. Denk verder aan de vier grote en de twaalf kleine profeten. Zij allen hebben het Evangelie verkondigd. De één sprak van de persoon van Christus, de ander van Zijn werk, een derde van Zijn Namen en een vierde van Zijn ambten, enz.
De profeten gaven de verbondsgeheimen door, maar zij werden niet geloofd.
Het Evangelie is ook voorbeeld door de offeranden en andere ceremoniën der wet. De oudtestamentische sacramenten wezen heen naar de Christus Die komen zou. De uitrichting van het pascha door Mozes in Egypteland was een ontroerende prediking van de enige offerande van Christus, eenmaal aan het kruis geschied.
De offeranden predikten luide dat zonder bloedstorting geen vergeving kon plaats hebben. De Joden hadden dus evenals wij een hoorbaar en een zichtbaar Evangelie. De Joden zagen echter in de schaduw het Wezen niet. De Heere Jezus zei toen Hij op aarde was: „Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven".
Geloven wij? Geven wij op zo grote zaligheid acht?
De moederbelofte is in de volheid des tijds in vervulling gegaan. Zie, een hemelse boodschapper daalt neer in Efratha's velden. De herders horen, geloven en zien. In Bethlehems kribbe ligt de inhoud van het Evangelie. De geboortedag van Jezus is een dag van grote blijdschap voor alle volken. Zullen wij dan zwijgen? De eniggeboren Zoon van God heeft alles vervuld.
Zie Hem staan in de synagoge van Nazareth, de plaats waar Hij opgevoed was. Wat zegt Hij? „Heden is deze Schrift in uw oren vervuld!" Zie Hem worstelen in de hof van Gethsémané en zie Hem hangen aan het vloekhout des kruises.
Alles wat van Hem gesproken en geschreven was, is door Hem vervuld. O, wees dan niet onverstandig en traag van hart om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben. Het is alles ten laatste door Gods eniggeboren Zoon vervuld.
In dienstknechtelijke gestalte heeft Hij verlossing teweeggebracht. Verwonder u, o mensen over het werk Gods. Daar is niets van de mens bij. Dit werk is door 's Heeren hand alleen geschied. Is het ook een wonder in uw ogen?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

De openbaring van het Heilig Evangelie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 1986

De Saambinder | 8 Pagina's