Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse geschiedenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vluchtend naar de veilige vrijstad

38. Het onderzoek (2)

De niet-moedwillige doodslager wordt achtervolgd door de bloedwreker. Daarom vlucht hij naar de vrijstad. Al is hij veilig in de voorstad, hij kan daar niet wonen. Hij moet in de vrijstad zijn, waar ”in de poort” het onderzoek, het gericht, plaatsvindt.

Wil een bloedvergieter die expres iemand van het leven heeft beroofd in de vrijstad zien te komen, dan wijst het onderzoek uit dat hij moet sterven. Hij wordt door de rechter schuldig verklaard en overgeleverd in de handen van de bloedwreker.

Hoe anders is het met een niet-moedwillige bloedvergieter. Ook hij moet voor de rechtbank komen, maar hij wordt onschuldig verklaard. Hij vergoot weliswaar bloed, maar hij deed het niet met opzet! Daarom wordt hij toegelaten in de vrijstad.

Wat wil de Heere ons nu door dat beeld leren? We hebben al iets verteld over de bloedwreker. Je hebt dat kunnen lezen in het stukje: ”Achtervolgd door de bloedwreker.”

We herhalen nog even een stukje wat we eerder schreven.

Paulus was voor zijn bekering een nauwgezette farizeeër. Hij dacht een kind van God te zijn en naar de hemel te gaan. Maar toen de Heere hem staande hield op zijn verkeerde weg, leerde hij zich schuldig kennen aan Gods heilige Wet en riep hij bevende uit: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Hij kreeg met de bloedwreker te maken!

Wat getuigt de apostel later? Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus (Galaten 3:24). Wat bedoelt Paulus met die woorden? De kanttekening zegt dat, zoals een meester de kinderen naar school brengt en hen onderwijst, zo wil de Heere Zijn wet gebruiken om Zijn kinderen te overtuigen van hun zonde en vloekwaardigheid, waardoor zij leren vluchten tot Christus, Die van zonde en vloek bevrijdt (kanttekening 7 en 8 bij die tekst).

Zoals de bloedwreker de doodslager achtervolgt en hem voortjaagt en voortdrijft naar de vrijstad, zo gebruikt de Heere Zijn wet door Zijn kinderen van zonde, vloek, straf en oordeel te overtuigen. Dood en oordeel achtervolgen hen dag en nacht. Het gevolg is dat zij uitgedreven en voortgedreven worden naar Christus, de ware Vrijstad. Zij leren door het geloof tot Hem te vluchten. Alleen in Hem is verlossing en redding. Dat bedoelt Paulus met de woorden: De wet is onze tuchtmeester (leidsman, schoolmeester) geweest tot Christus.

De Heere zorgt er dus voor dat Gods kinderen worden voortgedreven naar de ware Vrijstad, de Heere Jezus.

De wet is de geestelijke bloedwreker die de geestelijke doodslagers achtervolgt. Zij gaan gebukt onder zonde en schuld en vluchten door het geloof naar de Heere Jezus.

Worden zulke geestelijke doodslagers nu ook vrijgesproken in het gericht? Ja, Gods kinderen, die zichzelf als schuldigen leren kennen en het eerlijk voor de Heere belijden de eeuwige dood te hebben verdiend, worden door Hem vrijgesproken.

Het zwaard van de bloedwreker is op de Heere Jezus gedaald. Hij, de Onschuldige, werd door rechter Pilatus schuldig verklaard. Dat Hij door Pilatus is veroordeeld, is van grote betekenis. Dat lezen we in vraag en antwoord 38 van onze Heidelbergse catechismus.

De Heere Jezus moest de dood sterven om zo Zijn kinderen van het strenge oordeel van God te bevrijden. Er was geen andere weg om hen van de eeuwige dood te bevrijden. Zijn bloed was het enige betaalmiddel!

Hij wilde vrijwillig Zijn bloed storten en verwierf voor Zijn uitverkoren volk vergeving van zonden. Omdat er voor Hem geen vrijstad was, is er voor Gods kinderen wel een Vrijstad! De bloedwreker zal voor Zijn kinderen het zwaard in de schede moeten steken, omdat de bloedwreker op de Heere Jezus aanviel. Hij gaf Zijn leven. Johannes zegt: et bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes 1:7).

Mij heeft Hij hulp geschonken, Gevoerd uit modd'rig slijk; Mij op een rots gezet, Waar ik, met vasten tred, Die jammerkolk ontwijk (Psalm 40:1).

(Volgende keer D.V. 39. Het blijven in de vrijstad)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Bijbelse geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 2010

De Wachter Sions | 8 Pagina's