+ Meer informatie

Verhave: één nationale luchthaven

1 minuut leestijd

SCHIPHOL — De vraag één of twee nationale luchthavens in Nederland moet beantwoord worden met één. En die luchthaven moet dan blijven liggen waar die nu ligt: in de Haarlemmermeer.

Dit is de conclusie van een onderzoek dat ir. W. Verhave,onlangs in het kader van zijn doctoraal examen voor civiel ingenieur heeft afgerond. Ir. Verhave heeft zijn onderzoeksresultaten donderdag op Schiphol aan de pers gepresenteerd.

Ir. Verhave is van mening dat Schiphol met het huidige banenstelsel maximaal 350.000 vliegtuigbewegingen kan verwerken. In de jongste prognoses, die in 1977 door de NV luchthaven Schiphol zijn opgesteld, worden in het jaar 2000 240.000 vliegtuigbewegingen verwacht. In dat jaar rekent de luchthaven op 29 miljoen passagiers. De commissie-Segers berekende indertijd voor de nota vestigingsplaatsanalyse tweede nationale luchthaven dat Schiphol in 1985 met 250.000 vliegtuigbewegingen de maximale capaciteit had bereikt. Ir. Ver-^ have concludeert uit zijn gegevens ge-1 baseerd op de jongste prognoses, dat Schiphol met de huidige vier banen |' tot ver na het jaar 2000 vooruit kan. | In zijn studie concludeert ir. Verhave» dat de aanleg van een vijfde baan om? reden van capaciteit ook niet nodig is.l Ir. Verhave pleit echter nadrukkelijk? voor de aanleg van een vijfde baan.l Dit omdat de aanleg van een vijfdel baan zijns inziens een van de'belang-J rijkste oplossingen is voor de proble-4 matiek van de geluidshinder op"^ Schiphol. '

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.