Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilige wet - Liefdewet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilige wet - Liefdewet

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De wet des HEEREN is volmaakt. b Het gebod des HEEREN is zuiver. v

Zo bejubelt koning David de wet van God in Psalm 19. Nee. hij is geen „wettisch man" geweest, die alleen maar kon zeggen: „Dat mag jc niet doen" of: „Dat is verkeerd".

Misschien is het juist wel neergeschreven in zijn „herdersjongen-tijd". toen zijn hart vol was van liefde tot dc HEERE. Toen alles in hem nog één en al verwondering was over Gods omzien naar hem... Toen hij in alles de HEERE nog nodig had en een afkeer had van dc zonden...

In de komende tijd willen we met elkaar na gaan denken over Gods Heilige wet. die streng is in het aanwijzen van de zonden. Die hard lijkt en onverbiddelijk in het uitspreken van het oordeel over de zonden-

Maar die toch ook direkt „liefdewet" is. Zo hebben Gods kinderen, jongeren en ouderen, haar ook leren kennen in hun leven...

Zo heeft God haar bedoeld toen Hij haar gaf aan Zijn volk in de woestijn. Als een vurige muur rondom hen heen. Als ccn liefderegel om naar te leven in Zijn heerlijke en heilige dienst.

Psalm 119:111: Ik heb Uw getuigenissen genomen tot een eeuwige erve. want zij zijn mijns harten vrolijkheid." '

We mogen evenwel ook beslist niet uit het oog verliezen dat God Zijn wet gegeven heeft aan mensen die „gevallen" zijn. Van God afgevallen. De duivel toegevallen. Verdorven „van nature". Niet meer geneigd om goed te doen maar juist om kwaad te doen.

Als we deze dingen voor ogen ekerende de ziel.... erlichtende de ogen....

houden, hebben we de minste risiko's om „judaïsten" te worden (zij willen de genade in Christus onderwerpen aan het onderhouden van de wet). Maar ook ontlopen wc dan het gevaar dat we door gaan slaan naar dc kant van vele vrije groepen die van de wet niet meer willen horen en die roepen: „Wij zijn vrij gekocht van de wet". Zij vergeten dat Paulus zegt: „Gebruikt de vrijheid niet tot ccn oorzaak voor het vlees, maar dient elkander door de liefde." Zie Galaten 5 hierover.

Als we in de komende tijd nadenken over Gods wet. dan beperken we ons tot de „Wet der Tien Geboden". We gaan niet graven in de ceremoniële wetten of in Isracls burgerlijke wetten, maar alleen in de tien woorden, dc decaloog.

Luther en Calvijn hebben nogal ccn belangrijk verschil van mening gehad over de funktie van de wet in het leven van de christen. Luther zag de wet vooral als een tuchtmeester tot Christus, als verwekker van de echte zondekennis, terwijl Calvijn haar ook wilde zien als „handhaver" van dc burgerlijke gerechtigheid.

In onze Gereformeerde wereld hebben we altijd de lijn van Calvijn in deze aangehouden. We komen dan tot de volgende funkticvcrdcling van de wet:

1. Leefregel voor dc samenleving (hierbij wil ik dan wel graag de woorden van dc Heere Jezus Zelf plaatsen die we lezen in Mattheüs 22:36-40).

2. Ontdekking van de zonde en heenwijzing naar Christus. Zie hierbij: ooide wet is de kennis der zonde. Romeinen 3:20 en De wet is onze tuchtmeester tot Christus. Galaten 3:24.

3. Regel der dankbaarheid voor Gods kinderen. Mag ik hier een woord van Calvijn bijzette: Want niemand is reeds zo ver in de wijsheid doorgedrongen. dat hij niet door dagelijkse onderwijzingen der wet nieuwe vorderingen zou kunnen maken tot een zuiverder kennis van Gods wil" (Inst. II. VII. 12). Psalm 19:9: Het gebod des HEEREN is zuiver, verlichtende de ogen.

Geve de Heere ons de verlichting door Zijn Heilige Geest als we over Zijn wet spreken en denken, opdat we door de wet gedreven worden naar de voeten van de

Heiland, als armen en ellendigen. als naakten en blinden... om door Hem gekleed te worden en gevoed en gewassen en gereinigd... om zo het leven door tc gaan met het bekende gezongen gebed:

Och of wij Uw geboön volbrachten Gena, o hoogste Majesteit, Gun door 't geloof in Christus krachten Om die le doen uit dankbaarheid....

Tilburg J.W.N. van Dooijeweert

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1989

Daniel | 32 Pagina's

Heilige wet - Liefdewet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1989

Daniel | 32 Pagina's