+ Meer informatie

Eerst kerndoelen, dan methode

De reformatorische "basisvormingsbus' is op weg

2 minuten leestijd

BUNNIK - Alle scholen in het reformatorisch voortgezet onderwijs gaan met elkaar de basisvorming te lijf. In een opmerkelijke eensgezindheid werd gisteren tijdens een conferentie in Bunnik besloten om aan de slag te gaan. Eerst moeten er eigen kerndoelen komen voor alle veertien vakken van de basisvorming. Voorzichtig werd er ook gesproken over het maken van eigen methodes.

„Een historisch moment", aldus mr. A. A. Egas van de stichting Dienstverlening Gereformeerd Schoolonderwijs (DGS). Hij kan worden getypeerd als de motor van de reformatorische 'basisvormingsbus' die nu op weg is. Docenten en directieleden van alle scholen hebben een plaatsje in de bus gevonden. Wie het stuur in handen heeft, is nog niet helemaal duidelijk. De bus vertrekt in ieder geval op tijd. Dat is al een compliment waard.

Eindhalte is 1 augustus 1993, de datum waarop basisvorming in het voortgezet onderwijs wordt ingevoerd. Het extra invoeringsjaar, een cadeautje van staatssecretaris Wallage, geeft de scholen wat meer lucht. De kansen liggen voor het oprapen. „Nog nooit is er een tijd geweest waarin we zo veel ruimte hebben gekregen als nu", aldus rector drs. D. Vogelaar van de scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen.

Eigen vlees

Er werd gisteren in Bunnik behoorlijk in eigen vlees gesneden. Pijnlijk helder legden Vogelaar en conrector C. Giljam van de Voetiusschool in Goes de ontstaansgeschiedenis van het reformatorisch voortgezet onderwijs bloot. „We zijn de afgelopen jaren druk geweest met organisatorische kwesties en de uitbouw van de scholen. Met de tendenzen in het onderwijs zijn we kritiekloos meegegaan. Het aanwezige lesmateriaal werd hier en daar wat aangepast. Daar konden we mee leven", waren opmerkingen waarbij de aanwezige directie- en bestuursleden er even het zwijgen toe deden. „Voor het eerst durven we nu eens écht naar onszelf te kijken", zei iemand later.

Vogelaar had forse kritiek op de huidige advies-kerndoelen, waarin de vaardigheden van leerlingen na de basisvorming staan verwoord. Hij durfde zelfs de stelling aan dat de maatschappij behoefte heeft aan een flinke dosis „maatschappelijk onaangepast gedrag". De kans om eigen kerndoelen te maken moet met beide handen worden aangegrepen, aldus Giljam. „De jongeren die aan onze

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.