+ Meer informatie

De bekende theoloog bij de cd van Frannie Vink

4 minuten leestijd

We weten allemaal welke gigantische sommen gelds worden uitgegeven om mensen zo ver te krijgen dat ze dingen aanschaffen die ze eigenlijk niet nodig hebben. We verzuchten wel eens, wanneer we de astronomische verliescijfers van Philips lezen: Als ze al die reclame nu eens achterwege lieten, dan waren ze meteen uit de rode cijfers... Vergeet het maar, Philips zou zonder reclame binnen enkele jaren zijn bedrijfshallen kunnen sluiten. En om dicht bij huis te blijven; Terdege zou u heel wat meer kosten, wanneer de mode- en meubelzaken niet hun advertenties aanboden om ervoor te zorgen dat ook in reformatorische kring het geld blijft rollen.

Bekend en deskundig
Een van de middelen die reclamemakers graag gebruiken om hun waar aan te prijzen is: mensen die algemene bekendheid genieten laten vertellen hoe gelukkig zij zijn met het aangeboden produkt. Dat wekt vertrouwen, zo'n bekende persoon..., ja, als die het ook al gebruikt of heeft, dan zal het wel goed zijn! Ho, wacht u even! Als die bekende persoon ook inderdaad deskundig is. Wanneer een onder ons bekend figuur, bij voorbeeld een fractielid van de SGP, in een advertentie gaat vertellen dat voor hem een stereotoren van Sony het summum van geluidsgenot is (het ultieme geluidsgenot, zeggen ze tegenwoordig), dan zouden we toch wel denken: wat word ik daar nou wijzer van?

Het werkt
Wanneer bij u Terdege in de bus glijdt, zal het in uw gezin ongeveer net zo gaan als in het mijne. Pas wanneer u uw favoriete rubrieken en reportages heeft gelezen, loopt u weer eens door het kleurrijke famiheblad en onwillekeurig blijven uw ogen even hangen op een advertentie. Zo werkt dat. Al die adverteerders die telkenmale hun aankondigingen en reclames in Terdege plaatsen, gaan er echt niet van uit dat de lezer als een speer naar de brievenbus rent vanwege de advertenties. Maar gezien worden ze wel. Vaak onwillekeurig, maar dan werken ze ook.

Theoloog en muziek
Zo sloeg ik onlangs eens gedachteloos wat bladzijden om van het programmablad van de Evangelische Omroep, "Visie", toen mijn blik geheel verrast bleef rusten op een mij zeer bekende foto van een mij al even bekend theoloog uit de gereformeerde gezindte. Ik durf (in verband met wat volgt) gerust te zeggen dat ik hem als mens en geleerde zeer hoog acht. Ik ken hem als iemand aan wie elke eigenwijsheid vreemd is en die niet gauw wat zal zeggen over iets waar hij geen verstand van denkt te hebben. Daarom verbaasde het mij enigszins in genoemde advertentie deze theoloog te horen spreken over een gebied waarvan ik niet vermoedde dat hij er enige affiniteit mee had: de muziek. Hij bleek namelijk zeer onder de indruk te zijn van de liederen van Frannie Vink, althans volgens zijn zeggen in genoemde advertentie. Ook zegt hij, wat hem zo in deze liederen aanspreekt, dat is de bijbelse boodschap, en hij besluit met deze woorden: „Deze muziek neemt mij echt mee!" Nou moet ik er meteen bijzeggen dat de advertentie een goed doel diende. Maar toch, denkt u zich mijn reactie eens in!

Misplaatst
Ik spoed mij naar de onvolprezen boeken- en cd-winkel van de dames Smit in Gouda (nu we toch met reclame bezig zijn mag dit ook nog wel even) en schaf mij ijlings een cd van genoemde Frannie aan, want.... de door mij hooggeachte theoloog is door deze muziek aangesproken. Voelt u hoe het werkt? Ik wil hier geen enkel verwijt richten tot de gewaardeerde auteur van diverse richtingevende publikaties over het reformatorisch protestantisme, maar toch geloof ik dat door zo'n advertentie de argeloze lezer (en dat zijn de meeste lezers) op het verkeerde spoor wordt gezet. Frannie Vink maakt muziek, ze gebruikt muziek voor het uitdragen van "de Boodschap". Niets mee aan de hand. Voor zover ik weet, gebruiken alleen al in Nederland tientallen hele en halve artiesten muziek voor dat goede doel. Maar het wordt toch wel een vreemde boel wanneer men om de verkoop van zijn produkt te stimuleren dominees, evangelisten en andere bekende en geliefde personen uit de kring daarvoor gaat gebruiken. Ik vind dat misplaatst. De betrokkenen zijn in de meeste gevallen niet gevraagd vanwege hun kennis van muziek, maar vanwege hun betrokkenheid bij de verkondiging van het Woord van God. Mijns inziens gaat dit net iets te ver. De hierboven genoemde boekhandel gaat toch ook niet in haar advertenties een bekende organist laten zeggen hoe hij genoten heeft van het laatste boek van dominee Velema?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.