Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advent: Terugzien én vooruitzien

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advent: Terugzien én vooruitzien

“De geboorte van Jezus en Zijn wederkomst is niet los van elkaar te zien”

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elk jaar in de periode rond Kerst houdt dominee H. Hofman, predikant in Dordrecht, een preek over de wederkomst. Kerst is niet alleen terugzien op de geboorte van de Heere Jezus, maar de Kerk kijkt ook vooruit, naar de tweede komst van Christus op de wolken van de hemel. Geboorte en wederkomst kun je niet los van elkaar zien.

Kunt u uitleggen wat advent betekent?
“Advent is een term uit het Latijn. ‘Adventus’ betekent komst; naderen; er aan komen. Op deze manier verlangden de gelovigen uit het Oude Testament naar de komst van de Heere Jezus. Er was verwachting, men keek uit naar Zijn komst op aarde. Adventus is de Latijnse vertaling van het Griekse woord ‘parousia’ dat ook wordt gebruikt met betrekking tot de wederkomst van Christus. De kerk na Pinksteren ziet terug op de heilsfeiten en mag in de heilszegeningen delen.
Het enige waar de kerk nu nog naar uitziet, is de tweede komst van Christus, de wederkomst.”


Waar staat de eerste adventsverwachting in de Bijbel?
“Die vind je in Genesis 3 vers 15: En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de vezenen vermorzelen. Hier lees je over de belofte van het leven, het Vrouwenzaad, dat het slangenzaad zal overwinnen. Kanttekening 27 vind ik zo mooi: ‘Dit zaad is eigenlijk alleen de Heere Christus, de eniggeboren Zone Gods, Die uit de vrouw, een maagd zijnde, door de werking van Gods Geest in de volheid des tijds moest geboren worden, om door de verdienste Zijns doods en de kracht Zijns Geestes, den duivel al zijn geweld te benemen, en hem onder Zijn en Zijner gemeente voeten te vertreden. Dit is de eerste evangelische belofte des levens, gesteld tegen de eerste, voorgaande aanzegging des doods’.”

Welke Bijbelse personen hadden een sterke adventsverwachting?
“Als je het geslachtsregister leest van Adam tot Noach, in Genesis 5, lees je ineens: En hij (Lamech) noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de Heere vervloekt heeft. Ik zie hierin een lijn naar advent. Ook Christus moest naar de aarde komen, in een donkere en uitzichtloze tijd om troost te brengen aan mensen die iets kennen van de smart en de vloek waar Lamech, de vader van Noach, het over had.
Verder lees ik over Abraham, de vader van alle gelovigen, in Johannes 8 vers 56: Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien en is verblijd geweest. En van Jakob staat in Genesis 49 vers 18 geschreven: Op Uw zaligheid wacht ik, HEERE. Dat zijn de woorden van Jakob op zijn sterfbed. In het vers voorafgaand aan dit vers heeft hij net over zijn zoon Dan gesproken. We lezen daar niet zo veel goeds over. Misschien zag Jakob in Dan wel iets van zichzelf; een bedrieger een verraderlijke zondaar. Wonderlijk dat je op zo’n plek in de Bijbel een adventsverwachting tegenkomt. Jakob heeft zich daarin in het geloof opgetrokken en is getroost geweest voor zijn heengaan.”

Waarom zijn er vier weken advent en zeven lijdensweken?
“Voor zover ik dat kan overzien berust dat op een menselijke instelling. De lengte van de viering van het kerkelijk jaar is niet gebonden aan gegevens uit de Bijbel. Dat er maar vier adventsweken en zeven lijdensweken zijn, heeft alles te maken met de tradities in de vroegchristelijke kerk. De Reformatie was overigens aanvankelijk septisch tegen de viering van de heilsfeiten volgens de kalander die wij nu volgen. Vier weken Kerst en zeven lijdensweken impliceert overigens niet dat het lijden belangrijker zou zijn dan de geboorte van Christus. Kribbe en kruis kun je niet van elkaar los zien.”

Wat betekent het als mensen zeggen dat ze op Goede Vrijdag Kerst hebben beleefd?
“Ik ben uiterst terughoudend in het gebruik van dit soort uitdrukkingen. Waar Christus dierbaar wordt, krijgt elk heilsfeit waarde. Dan wordt het gebed: Vermeerder ons geloof. Zelf spreek ik liever over de zegen van Kerst of de zegen van Goede Vrijdag. Hoe de Heere deze zegeningen door Zijn Geest aan het hart drukt moeten wij maar niet schematiseren. De Heilige Geest is vrij in zijn werking. Het is een wonder als Heere op de preekstoel of in de kerkbank een zegen geeft. Daar heeft de Heilige Geest onze kalender niet voor nodig.”

Advent is verwachting; ook van de wederkomst. Is dat element onderbelicht?
“Dat herken ik niet. Ik wijd in de adventsweken altijd een preek aan de wederkomst. Als je preekt over de komst van Jezus, kun je niet om de wederkomst heen. Ik denk dat je kunt zeggen dat het adventsvolk vandaag niet alleen verlangt naar Christus in het hart, maar ook uitziet naar de wederkomst. Daaraan kun je toetsen of je bij het adventsvolk hoort.
Vlak voor kerst hoop ik in de gemeente van Dordrecht een voorbereidingspreek te houden op het Heilig Avondmaal. Ik heb besloten om te preken over de vijf wijze en de vijf dwaze maagden, vanuit Mattheus 25 vers 6b en vers 10 het middengedeelte: Ziet de Bruidegom komt (…)En die gereed waren gingen tot de bruiloft. Deze tekst heeft zowel betrekking op Advent, Kerst, Avondmaal en de wederkomst.”


Kun je als onbekeerde een adventsverwachting hebben?
“Ik heb lang over deze vraag nagedacht. Niemand heeft het recht om onbekeerd te zijn. Niemand heeft het recht om geen verwachting te hebben van advent. Van nature is de mens dood in zonde en misdaden, en heeft geen verlangen naar God.
Laat staan naar verzoening door Christus. Toch zou ik jongeren aan willen sporen om God te vragen om vergeving van zonden. Om te worstelen met God om de adventsverwachting te leren kennen. Het hele adventsevangelie predikt hoop en verwachting. Die boodschap wil ik aan het hart leggen. Ook aan jongeren die geen schoonheid zien in Christus.
Niemand heeft teveel en te zwaar gezondigd. Jezus kwam in een hopeloze en zwarte periode op aarde. Maar Hij denkt, dat kun je lezen in Psalm 98, aan Zijn genade en verbond. Met dat welbehagen gaat God door tot op de laatste dag.”

Wat betekent advent voor u?
“Als predikant preek ik de heilsfeiten vanuit het welbehagen: God heeft vanuit Zijn eeuwig welbehagen Zijn Zoon naar deze wereld gezonden. Het behaagde de Heere om Zijn Zoon te verbrijzelen. Het welbehagen van God is door Christus ten uitvoer gebracht. Zo komt in Christus het woord der zaligheid op ons af en dient het aan ons hart te worden gelegd. In dit welbehagen ligt ook de aanbieding van de zaligheid besloten. Het is een wonder dat God naar iemand als ik ben, heeft omgezien. Welbehagen komt op uit het hart van God. God laat Zijn hart zien. Als het advent is, gaan deze zaken soms weer branden van binnen. Door jaren heen is het adventsverlangen meer gaan branden. Echt niet alleen in december, omdat het dan Advent is en het dan ‘moet’ gebeuren. Het sfeertje rond Kerst ontvonkt dit verlangen bij mij echt niet. Maar wél de onveranderlijkheid van Gods verbondsbeloften. Christus zal eenmaal alles zijn in allen. Datheen zingt in Psalm 42: ‘Wanneer komt die dag, dat ik bij U wezen mag en zien uw aanschijn geprezen.’ Is dat altijd even sterk? Nee. Maar advent laat zien dat God gedacht heeft aan Zijn genade. Christus gaat door met Zijn werk én maakt het af!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2012

Daniel | 36 Pagina's

Advent: Terugzien én vooruitzien

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 2012

Daniel | 36 Pagina's