Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De twee onderscheiden wegen 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De twee onderscheiden wegen 4

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die dezelve vinden. Mattheüs 7 : 13 en 14.

Wij moeten maar sterven aan onszelf, opdat Christus ons alles worde, opdat Christus het alléén worde, opdat Christus het gehéél worde.

Hoe meer we van God mogen hebben, hoe meer we sterven gaan, zodat alleen Jezus overblijft en ons .alles ontvalt, behalve Jezus. Dan wordt het wel eens uitgeroepen: „Geef mij Jezus, of ik sterf! Niets heeft er waarde meer, behalve Jezus. Alleen Jezus is mijn leven. Jezus is mijn kracht. Jezus is mijn geloof. Hij is de kracht van mijn geloof en vertrouwen. Heb ik Hem, dan heb ik alles. Mis ik Hem, .dan mis ik alles. Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen van een lichaam der zonde en des doods? "

Maar in Hem zijn zij als een Abraham, die zijn eigen lichaam niet aanmerkte. Hij wierp zich bovenop de belofte. Dan is het met Paulus: "Ziende op Hem, hebben wij altijd goede moed". Met David:

'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht,
zingen, daar ik Hem verwacht;
en mijn hart, wat mij moog' treffen,
tot de God mijns levens heffen.

Dan zullen zij met-Job mogen uitroepen, al is het, dat alles hen veroordeelt, dat alles hen verlaat, dat alles hen alleen laat staan: „Want ik weet, mijn Verlosser leeft; en als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen. Dewelke ik voor mij aanschouwen zal en mijn ogen zien zullen en niet een vreemde — mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot!" Door de verrekijker des geloofs zag hij op de jongste dag. Gelukzalig die maar sterven mag, opdat het leven in hem geopenbaard worde; die maar aan de voeten van het kruis gevonden wordt, bij wie de Dagons stuk mogen liggen, want die zal uit Jezus' volheid bediend worden.

Als ik het eens eerlijk zeggen mag in mijn woorden, weet ge hoe het dan met dat volk is? Ik ken geen band, die zo sterk is als die band tussen de ziel en Christus. Dat is een liefde, sterker dan de dood en harder dan het graf, en rivieren en wateren zouden die niet kunnen uitblussen. Zij staan met Jezus op en gaan met Jezus naar bed. Want Jezus is hun leven, Jezus is hun al, zodat ze soms uitroepen: „Dierbare Heere Jezus, hoe lang nog, hoe lang nog, eer dat ik gedurig bij U mag zijn, verlost van alle ramp, verlost van alle nood en pijn, om U al mijn liefde waardig te schatten, wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten? ". •

Hij zal ze leiden door Zijn raad om ze straks op te nemen in eeuwige heerlijkheid. Dan wordt het wel eens waar:

Maar (blij vooruitzicht dat mij streelt),
ik zal ontwaakt Uw lof ontvouwen,
U in gerechtigheid aanschouwen,
verzadigd met Uw Godd'lijk beeld.

O, daar zijn mijn lippen te arm voor, wanneer ik u wil trachten te schetsen de heerlijkheid, de schoonheid, , de liefde van Christus! We eindigen met een enkel woord.

Wat zal ik, met Gods gunsten overlaan,
die trouwe Heer' voor Zijn gena vergelden?

Is het wonder dat de bruid uitroept: , , Zulk Eén is mijn Liefste, zulk Eén is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem. Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk''. Och, wat zijn ze gelukkig, die zulk een Jezus mogen kennen; die door de poort der gerechtigheid zijn ingegaan. En driewerf gelukkig, die het mag gebeuren, dat God naar recht hen niet wil schuldig keuren. Maar wat zijn ze te betreuren, wat zijn ze ongelukkig. die daar voor eigen rekening op de weg der zonde staan. Och geliefden, of ge nu op die weg in goddeloosheid daarhenen wandelt, of bij de vrome wereld behoort — zeker, er is onderscheid — maar onthoudt: „Er zijn mooie doden en er zijn lelijke doden, maar dood zijn ze". En of ge daar nu wandelt in uw godsdienst en voortgaat met uw bevinding, met uw eigenwillige vroomheid, met uw zedelijke deugden, met uw gestalten en bemoedigingen, het brengt niets aan. Hebt ge ooit van uw leven gelezen, dat ge zalig worden kunt zonder Jezus en buiten Jezus? Hebt ge ooit gelezen, dat Jezus aanbiedt gemoedelijkheden of gestalten? Als Jezus presenteert, dan presenteert Hij Zichzelf. Als Jezus aanbiedt, dan biedt Hij Zijn gerechtigheid. Zijn heiligheid aan. Als Jezus roept, dan roept Hij tot Hem te komen. Niet met onze deugden, niet met onze eigenwillige godsdienst. Die flarden moeten er allemaal aan. Hij roept tot Hem te komen, wie ge zijt, het doet er niet toe. „Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts".

Jongelingen, jongedochters, misschien ligt er een leven van zonde achter u. Ik gun u dat niet, want dat zult ge bewenen tot de dag van uw dood, gelooft het vrij. Maar al waren uw handen bezoedeld met het bloed der moordenaren, wanneer gij God moogt erkennen, dan zult ge ervaren, dat geen zondaar te groot, geen zondaar te oud is. Ja:

Al waren alle zonden van Adams nakroost saamgebonden, dat bloed van Jezus Christus wist alle zonden uit.

O, da.t zal wat zijn, als we eens mogen worden wie we waarlijk zijn! Wie zijn we dan? In Adam goddeloos, goddeloos, goddeloos! Maar die nu niet werkt, maar gelooft in Hem, Die de goddelozen rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Och, dat ge dan laag voor God mocht buigen en bekennen, dat God God is, en gij niet waard zijt door God te worden aangezien. Ge kunt voor God niet te laag en niet te diep buigen. Och, laat nu al uw eigenwillige godsdienst eens varen en ziet eens, dat gij zondaar wordt voor God. En kunt gij niet komen waar ge zijn moet, roept dan tot Hem, opdat Hij u brenge waar gij u niet brengen kunt. Want zijt gij dood. Hij leeft. Zijt gij onmachtig, Hij is de Machtige Hij geve u als een arme zondaar die Christus te leren kennen en te vervolgen te kennen. Dan zult ge niet alleen door die poort mogen ingaan, maar dan zult ge ook ervaren, hoe aangenaam de tijden ook mogen zijn dat ge u in Christus verblijden en verlustigen moogt, dat de vrucht de boom niet is, dat de vrucht de Persoon niet is, dat de weldaad de Weldoener niet is, dat de vertroosting de Trooster niet is.

Och, wij denken menigmaal, bekommerd volk, dat dat alles genoeg is. Wij zien geen. schuld en geen zonden meer, omdat ze voor een ogenblik bedekt zijn. Maar als God met Zijn rechtkomt, mijn lezers, dan hebben we niets meer over en dan zullen wij, met alles wat we ervaren hebben, buiten God op de wereld komen te staan.

Het is God, Die alle gronden wegneemt. En daarom moge het u maar ten deel vallen op te wassen in Christus, om te sterven aan uzelf, opdat gij een vaste grondslag moogt krijgen voor uw ziel; om op dat enige Fundament te mogen zinken; om Christus als uw Borg te kennen, als de Fontein van alle weldaden; om met de rijkdom van uw staat in de armoede van uw stand teruggebracht te worden; om als een bedelaar gevonden te worden aan de voeten van Immanuël. Want dit moet ge onthouden, dat de Heere zegt, dat Hij de armen met goederen wil vervullen. Het ligt bij ons altijd verloren. Maar God wil nog wonderen doen en onze ledigheid vervullen. Bidt dan met de dichter:

Geen meerder goed. Heer', Gij mij geven méugt,
dan dat Gij mij vernedert en maakt kleine..

Dan mogen wij niets zijn en God alles. Dan zullen wij Godverheerlijkend zijn en bukken in het stof, wat alleen Gode welbehaaglijk is. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1966

De Saambinder | 4 Pagina's

De twee onderscheiden wegen 4

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1966

De Saambinder | 4 Pagina's