+ Meer informatie

Militairen 'per ongeluk' omgekomen

3 minuten leestijd

KOEWEIT - Op en rond het Iraakse slagveld sterven meer Amerikaanse en Britse militairen 'per ongeluk' dan dat ze in een vuurgevecht worden gedood. Hoe komt dat?

Boven de Perzische Golf was het zaterdag raak. Twee Sea King-helikopters van de Britse marine botsten in de vroege morgen op elkaar kort nadat ze waren opgestegen van het Britse vliegdekschip Ark Royal.

Alle zeven inzittenden -zes Britten en een Amerikaanse marineofficier- kwamen om het leven. Een marinewoordvoerder benadrukte dat het om een ongeluk ging en dat de helikopters niet door vijandelijk vuur waren getroffen. Een ooggetuige zag "een enorme oranje vuurbal" net boven de horizon. Een piloot van een reddingshelikopter zei: "De brokstukken waren nauwelijks te herkennen als helikopter."

De Sea King is oorspronkelijk ontworpen om vliegdekschepen te beschermen. De toestellen die zaterdag crashten waren echter van het 849 Airborne Early Warning-squadron. Zij spelen in de Irak-oorlog een andere rol. De Engelse luchtmacht en de marine hebben 300 Sea Kings in gebruik.

Het ongeluk van zaterdag was het tweede sinds het begin van de oorlog tegen Irak. Vrijdag kwamen acht Britse en vier Amerikaanse mariniers om het leven toen hun CH-46 Sea Knight-helikopter in Koeweit neerstortte. De CH-46 lijkt sterk op de Chinooks zoals die in gebruik zijn bij de Nederlandse luchtmacht. Die hebben dan ook als typenummer CH-47.

Gisteren stortte een helikopter van de Amerikaanse luchtmacht neer in Afghanistan. Alle zes bemanningsleden zijn daarbij om het leven gekomen, meldde het Amerikaanse leger in Washington. De HH 60G Pave Hawk was op weg om twee gewonde Afghaanse kinderen op te halen. Het toestel stortte neer op ongeveer 30 kilometer ten noorden van de stad Ghazni.

In Groot-Brittannië is met ongeloof gereageerd op de ongevallen. Prins Andrew, die zelf de Sea King vloog in de Falklandoorlog, liet weten "geschokt en verdrietig" te zijn. Daar kwam tot overmaat van ramp nog bij dat een Amerikaanse Patriot-raket gisteren bij vergissing een Britse Tornado neerschoot. De Tornado was na een missie boven Irak bijna terug op de basis in Koeweit. De piloot en de navigator kwamen om. Door het incident steeg het aantal Britten dat 'per ongeluk' sneuvelde tot zestien.

Op de vraag hoe het incident heeft kunnen gebeuren antwoordde de Amerikaanse stafchef Richard Myers dat er een defect moet zijn opgetreden in de apparatuur waarmee een vriendschappelijk van een vijandig vliegtuig wordt onderscheiden. In militaire luchtvaartkringen heet dat "Friend or Foe".

De Patriot-raket zo is ontworpen dat hij automatisch alles onderschept wat zich boven hem bevindt. De systemen zien alles wat binnen het bereik van de radar komt. Friend or Foe wordt, als het goed is, onderscheiden. De computer vuurt de Patriot af. Menselijk ingrijpen is niet nodig. Ook de Nederlandse Patriots die in Zuidoost-Turkije staan opgesteld werken op deze manier.

In Helston wordt deze week een speciale dienst voor de omgekomen Britten gehouden. De helikopters die zaterdag crashten waren gelegerd op de basis Culdrose bij Helston in Cornwall.

Een van de helikopters had net bijgetankt op de Ark Royal terwijl de andere terugkwam van een missie. Simon Turner, een voormalig Harrier-piloot bij de Royal Air Force (RAF) legt op de website van de Engelse omroep BBC uit dat operaties in oorlogstijd andere regels kennen dan acties in vredestijd. "Om onder de vijandelijke radar uit te komen, vliegt iedereen op dezelfde hoogte. Dat kan heel laag boven de grond zijn."

Volgens Turner vlogen de piloten met Night Vision Goggles, nachtzichtkijkers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.