Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GESCHIE­DENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GESCHIE­DENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEK

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. E. Schippers, DE GESCHIE­DENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEK, 24 blz., ƒ 1.75, J. H. Kok N.V., Kampen, 1964.

B^ de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam heeft prof. Schippers een rede gehouden, waarin hij de huidige ontwikkeling in de exegese van het Nieuwe Testament aan een diepgaand onderzoek heeft onderworpen. Sedert Bultmann met zijn Entmythologisierung begon, heeft de existentialistische visie op de geschiedenis sterke invloeden doen gelden op het beeld, dat men zich in wetenschappelijke kringen van Jezus heeft gevormd. In 1960 echter is hierin een kentering gekomen. Toen plaatste Ernst Kasemann een artikel in het Zeitsckrift für Theologie und Kirche, Die Anfange christlicher Theologie geheten, waarin hij zich van Bultmann c.s. distantieerde. Hij geeft het historisch denken binnen de eerste christelijke gemeente weer zijn legitieme plaats terug. De komst van de Zoon des mensen wordt weer gezien als criterium en doel van de heilsgeschiedenis.

Uitvoerig schetst prof. Schippers, welke reacties de thesen van Kasemann hebben opgeroepen bij theologen als Q. Ebeling en E. Fuchs, die in navolging van Bultmann vasthouden aan een existentialistische opvatting der geschiedenis.

Tenslotte maakt hij nog enkele critische notities, waarin hij de positie van Kasemann aan een nadere beoordeling onderwerpt. Kasemann zoekt de oorsprong van de apocalyptische visie op de geschiedenis, zoals die in het N.T. gevonden wordt, in het enthousiasme van Pasen. Terecht stelt dan ook Schippers de vraag, of wij niet verplicht zijn nog verder terug te gaan, namelijk naar de persoon van Jezus Christus.

Het probleem zal dan ook altijd wezen: Zijn de evangeliën e mente Jesu, ja of neen!

Wie belang stelt in hetgeen vandaag aan de dag de hermeneutiek van het N.T. bepaalt, mag deze heldere en zakelijke rede niet ongelezen laten.

Obr.

H.A.v.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1965

Theologia Reformata | 76 Pagina's

DE GESCHIE­DENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEK

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1965

Theologia Reformata | 76 Pagina's