+ Meer informatie

Kanaaltunnel 7,8 miljard gulden duurder

1 minuut leestijd

LONDEN — Voor de bouw van de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië wil Eurotunnel, het Frans-Britse consortium dat het tunnelproject in handen heeft, 2,5 miljard pond sterling (ƒ 7,8 miljard) extra zien te krijgen. Voorzitter Alastair Morton van Eurotunnel heeft dit gisteren in Londen bekendgemaakt.

In januari liet Eurotunnel weten ongeveer 4,7 miljard gulden extra nodig te hebben van het bankenconsortium om de bouw te financieren. Een groep van 208 banken die bij de financiering van de tunnel is betrokken, zal nu worden gevraagd om een extra lening van twee miljard pond (ƒ6,24 miljard). De rest, 500 miljoen pond (ƒ 1,56 miljard) willen de bouwers verkrijgen uit de uitgifte van nieuwe aandelen. Kort nadat een en ander bekend werd, daalde de koers van de aandelen Eurotunnel op de effectenbeurs van Londen met ongeveer tien pence tot 5,63 pond.

Met het nieuwe kapitaal denkt het consortium voldoende geld ter beschikking te hebben om de bouw te voltooien. De aanleg van de tunnel valt ƒ 7,8 miljard hoger uit en komt daarmee op ƒ 23,4 miljard. Oorspronkelijk waren de bouwkosten geraamd op ƒ 15,6 miljard. De kostenstijging is veroorzaakt door de hogere rente en hoger uitvallende bouwkosten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.