Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET KERKBLAD VAN SLIEDRECHT-CENTRUM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET KERKBLAD VAN SLIEDRECHT-CENTRUM

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kerkeraad schreef in het nummer van 27 oktober j.l. een waarderend artikel betreffende Ds. Tanis en zijn echtgenote ter gelegenheid van het ambts- en huwelijksjubileum, onder de titel SOLI DEO GLORIA. We nemen het eerste gedeelte over.

Het is de komende dagen in de pastorie een tijd van gedenken. Als de Heere het geeft, zal het morgen, zaterdag 28 oktober de huwelijksdag zijn van dominee en mevr. Tanis. Want 25 jaar geleden mochten zij door Gods goedheid op die dag aan elkaar het ja-woord geven. Dit gebeurde in Driebergen, de woonplaats van mevrouw (toen mej. van Gemerden). Onze oudplaatsgenoot Ds. P. van der Bijl was daar toen predikant, en hij heeft het huwelijk bevestigd met Psalm 32:8. Na afloop van de receptie die avond mocht het toekomstige predikantsechtpaar met hun toekomstige gemeenteleden meerijden naar Urk, de eerste standplaats van Ds. Tanis. Onderweg klonken de psalmen door de bus; de Heere had hen bijeen gebracht.

Hiermee zijn we gelijk bij het tweede jubileum, want D.V. 6 november is het 25 jaar gelezen dat de dominee op Urk bevestigd is. Dit gebeurde door zijn „geestelijke vader” Ds. W. F. Laman van Rotterdam, met als tekst Jesaja 52:7.

Ds. Tanis heeft zijn eerste preek, de intrede preek op Urk gehouden uit Psalm 27:4, - een persoonlijk beleefde werkelijkheid.

Ruim 4 jaren heeft dominee op Urk gewerkt. Een bijzondere periode in het gezin. Inmiddels waren er 2 kinderen uit Gods hand ontvangen.

Via Middelharnis en Barendrecht heeft het predikants-echtpaar met hun zes kinderen zich in augustus 1969 geinstalleerd in de ruime pastorie van Sliedrecht-C.

Had Ds. Tanis in 1955 moeten bedanken voor het beroep wat Sliedrecht toen op hem deed, in 1969 was dit onmogelijk voor hem.

Op 25 april werd hij bij enkelvoudige kandidaat-stelling beroepen en op Hemelvaartsmorgen van 15 mei kon Ds. Smits aan de gemeente bekend maken dat Ds. Tanis het beroep naar onze gemeente aangenomen had. Het vertrek uit Barendrecht was een hele zaak voor Ds. en gezin. Goede jaren daar gehad en dan naar zo’n grote gemeente op een moment dat men volgens eigen waarneming zwak van moed en klein van krachten was. Maar de roeping was duidelijk en in biddend opzien tot de Heere werd de reis naar Sliedrecht ondernomen. Op woensdag 20 augustus 1969 heeft Ds. Tanis zich aan onze gemeente verbonden met de woorden uit Romeinen 6:23 „Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere”. In de middagdienst was hij bevestigd door zijn vriend en broeder Ds. H. C. van der Ent, met Openbaring 1:12b, 13a, 16a en 20b.

Als we nu de 25 jaar kort overzien, mogen we toch bepaalde dingen opmerken. Dominee Tanis heeft zich de achterliggende periode mogen verheugen op een goede gezondheid, slechts één zondag heeft hij niet kunnen preken wegens ziekte. En hoewel er soms moeilijke tijden naar het lichaam waren, heeft de Heere altijd door- en uitgeholpen.

Hoewel het geenszins onze bedoeling is mensen of personen te verheerlijken, is in deze perioden van gedenken een woord van waardering ten opzichte van het predikantsechtpaar toch zeker op zijn plaats.

De inzet van beiden is in de gemeente genoeg bekend. Naast de open deur van de pastorie is er het medeleven in droeve en blijde omstandigheden, waarin de gebondenheid aan de gemeente duidelijk blijkt. Oud en jong kunnen altijd een beroep doen als er problemen zijn. Dikwijls zal het gezin op de tweede plaats komen, want de werkzaamheden van onze pastor zijn veelomvattend. Ook dat mag wel eens getekend worden. Want het preken is na 25 jaar nog geen „gewoonte” geworden, het vragen om een tekst is een wekelijks terugkerende behoefte. De studeerkamer is geen onbelangrijke plaats in het leven van onze predikant.

De catechisaties zijn, naast het onderwijzen van de jeugd der gemeente, ook de mogelijkheid tot het contact met jongens en meisjes, met de jeugd. Hun tijdelijk welzijn, maar bovenal hun zieleheil gaat onze dominee zeer ter harte.

Zo schrijft de kerkeraad van Sliedrechtcentrum. Hij noemt nog veel meer. maar het lijkt ons niet nodig hier een overzicht te geven van al de werkzaamheden van Ds. Tanis. Echter kunnen we niet nalaten over te nemen, wat de kerkeraad als laatste, als belangrijkste, noemt.

En als laatste, als belangrijkste, mogen we toch zeker vaststellen dat de Grote Zender het werk van Zijn knecht in dit deel van Zijn wijngaard, niet ongezegend heeft willen laten. Laten we ons over dat laatste verwonderen, want noch wij als gemeente, noch de dominee en zijn gezin, zullen kunnen zeggen dat we het er zo goed afbrengen. Daarom Soli Deo Gloria.

Mocht dit ons uitdrijven tot de Heere en wij van Hem afsmeken of Hij de dominee nog vele jaren wil schenken aan de zijde van zijn vrouw, in het midden van zijn gezin en in onze gemeente; om hem te zegenen en tot zegen te stellen. Dat er veel gebed onder ons moge zijn om het goede voor elkander te zoeken.

Ds. Tanis schreef onder de rubriek Uit de pastorie iets dat we hieronder te dele overnemen:

U zult kunnen begrijpen dat er deze dagen veel in mij omgaat. De ene gedachte na de andere komt boven. D.V. a.s. zaterdag 28 oktober 25 jaar getrouwd en maandag 6 november in het ambt. Wanneer die dagen aanbreken, wat de Heere geve, moet één woord bijzonder onderstreept:

„onverdiend”. Met dat ik dat woord neerschrijf is het in me: „onverdiend”?, „verdiend”! Verdiend door het werk van de Heere Jezus Christus. Door Zijn bloed en Zijn gerechtigheid is er de betoning van Gods barmhartigheid. De ervaring van Gods genade. De bestendiging van Gods trouw. Zo mag ik, zo moet ik die 25 jaar zien. Wat heeft de dierbare Christus veel willen doen. Wat heeft Hij veel willen verdienen voor een honderd procent zondaar. Voor één wiens naam zondaar was, en blijft. Enigszins ga ik nu na deze 25 jaar Paulus verstaan, die beleden heeft: „hoewel ik niets ben”. Echter en dat mag ook niet verzwegen worden, heeft de Heere de lust in het hart gelegd om te dienen. Te dienen in Zijn kerken koninkrijk. Om wat te mogen doen in de dienst des Heeren. En die gunst heeft de Heere gegeven. Bij die gunst heeft de Heere nog die zegen gegeven, dat de arbeid is niet ongezegend geweest. Zijn daden te melden betaamt. De Heere geve, dat we D.V. maandag 6 november tijdens de herdenk ingsdienst dit op de plaats, die mij lief is, n.l. Zijn Huis, mogen doen. De Heere geve een goed samenzijn met elkaar.

Ruim negen jaar mogen we met elkaar omgaan. Toen in ’69 de roeping naar Sliedrecht moest aangenomen worden, beleefde ik op een morgen heel sterk mijn onvermogen. Beleden werd: „Heere, deze roeping kan ik niet opvolgen”. Door’s Heeren voorzienige leiding las ik die morgen in een boek het volgende: „De eenmansdienst”, zoals een beroemd man het uitgedrukt heeft, is door de Heere veel meer toegepast dan die van geoefende legerscharen.

Versloegen alle Israëlieten samen wel net zoveel vijanden als Simson alleen? Saul en zijn benden versloegen hun duizenden maar David zijn tienduizenden. De Heere kan de vijand veel vóór geven en toch ten volle over hem zegevieren. Indien wij geloof bezitten is God aan onze zijde. Eén herdershond kan een grote kudde schapen leiden en in het rechte spoor houden.

Wanneer de Heere u gezonden heeft, kunt gij er ook van verzekerd ziin dat Hij u de nodige wijsheid en kracht zal schenken om de u toevertrouwde taak goed en voorspoedig ten einde te brengen. Laten wij dan vasthouden aan Zijn beloften, dan kunnen wij niet beschaamd uitkomen”. Treffend. Waar. Ondervonden! De Heere geve het bij de voortduur. Tot Zijn eer.

Tot zover Ds. Tanis. We houden er ons van overtuigd, dat al onze lezers zich verblijden met de blijden. Vandaar ook, dat we onze lezers het bovenstaande niet wilden onthouden.

We hebben hem en de zijnen al persoonlijk namens Bewaar het Pand gefeliciteerd, maar ook op deze wijze willen we hem namens alle vrienden en vriendinnen van harte Gods zegen toewensen, en ook de wens uitsprekenik weet dat ik ook namens anderen spreektdat hij gelegenheid mag vinden spoedig weer iets voor ons blad te leveren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's

UIT HET KERKBLAD VAN SLIEDRECHT-CENTRUM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 1978

Bewaar het pand | 6 Pagina's