+ Meer informatie

Ruwe olie stroomde uit tanl^schip

BIJ CHEVRON IN ROTTERDAM

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — Vrijdagmorgen is lekkage ontstaan op de Italiaanse tanker „Sant Ambrosio". Er zou 300 ton ruwe olie uit het schip zijn gestroomd. Het schip lag bij de aanlegsteiger van de raffinaderij van Chevron in Europoort.

Bd]" de centrale meld- en regelkamer van Rijnmond regende het klachten over oliestank en prikkelende lucht. Behalve met de olielekkage bij Oheivron heeft het waterweggebied nu ook last van koolwaterstctffen en stikstofprodukten, die baj het opstarten van de chemische fabriek van Esso zijn vrijgekomen en die de prikkelende lucht veroorzaken. De oorzaak is een bedieningsfout. Een afsluiter die dicht moest zijn bleef openstaan, waardoor de ruwe olie kon wegvloeien, zo heeft Rijnmond meegedeeld. Chevron sprak van een storing aan boord van het schip. De reddingsploegen waren volgens Chevron snel bij de hand. De ruwe olie, dde op het water dreef, werd met olieschermen van de brandweer en diverse bedrijven ingedamd. Hierdoor werd verspreiding van de olie voprkomen.

KLACHTEN

Het aantal klachten oiver olielucht, dat bij de meld- en regelkamer van Rijnmond binnenkwam, was tegen half drie vrijdagmiddag opgelopen tot ongeveer 870. Na dit tijdtip liep de frequentie sterk terug. In de namiddag was de stank vrijwel over.

HOEVEELHEID

Over de hoeveelheid uitgestroomde olie is men het nog niet eens. De „Chevron-Esso maatschappij", waar het ongeluk gebeurde spreekt over hooguit 200 ton. Volgens een woordvoerder van de onderneming kan het niet meer zijn, omdat de afsluiter op het söhip slechts vijf minuten heeft opengestaan. De havendienst en de politie houden het op 300 ton, terwijl Rijnmond schat dat de werkelijke hoeveelheid tussen de twee genoemde getallen in ligt. Het is nog niet bekend hoe de afsluiter open is gegaan. De een spreekt over een bedieningsfout, de ander over storing.

Omstreeks half acht vrijdagmorgen was men ttj het opslagterrein van de oliemaatschappij bezig met het lossen van de Italiaanse tanker, die met 200.000 ton ruwe olie was gearriveerd. Het scdiip was bijna leeg, toen een bedieningsman de lekkage constateerde. De kraan werd onmiddellijk dichtgedraaid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.