GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
Het is een revolutie die zich binnen luttele weken achter de balies van de burgerlijke stand en in de trouwzalen voltrekt. Dan krijgt het huwelijk een concurrent. Vanaf 1998 kon ieder stel - van gelijk èn verschillend geslacht - zich laten inschrijven in een register. Dit zogeheten geregistreerde partnerschap heeft veel weg van het huwelijk.
Overeenkomsten zijn:
de aangifte bij de burgerlijke stand ("ondertrouw")
de aanwezigheid van getuigen (minimaal 2, maximaal 4)
de kosten
de locatie van handeling; het gemeentehuis
de rechten: zoals het erfrecht, huwelijksvermogensrecht, wettelijk pensioenrecht, belastingrecht Verschillen zijn:
Het geregistreerde partnerschap staat open voor paren van verschillend en gelijk geslacht
Het geregistreerd partnerschap heeft geen gevolgen voor de rechtspositie van eventuele kinderen, het huwelijk wel.
Het geregistreerd partnerschap komt tot stand na een handtekening, bij het huwelijk is het ja
woord het beslissende moment. Voor alle duidelijkheid: partnerschapsregistratie is iets anders don het homohuwelijk. Maar sommigen vrezen dat dit bijno-huwelijk een opstapje is naar openstelling van het echte huwelijk voor homo's. Sommige gemeenten zien de invoering van het geregistreerd partnerschap met lede ogen aan. Cruciaal is namelijk dot er minimaal twee interne ambtenaren van de burgerlijke stand beschikbaar moeten zijn om de nieuwe taak uit te voeren. Weliswaar kunnen gewetensbezwaarden vrijstelling krijgen - te regelen in een verordening - van de took, moor 'dat houdt een keer op'.
Tot zover vrijelijk geciteerd uit het artikel in het Reformatorisch Dagblad van zaterdag 15 november jongstleden. Het vervolg van datzelfde artikel biedt overigens ook veel lezens- en wetenswaardigheden voor onze DOEL(WIT)-groep, moor is voor ons verdere verhaal minder relevant.
Zoals gezegd, ervaren sommige gemeenten de invoering van het geregistreerd partnerschap als een probleem. Hoe te handelen als alle ambtenaren van burgerlijke stand de registratie niet zien zitten? Volgens een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dient het gemeentebestuur don "twee mensen aan te wijzen. Als die niet gehoorzamen is er sprake van werkweigering".
Wat ons betreft is hier sprake van het verleggen van de verantwoordelijkheid van de gemeente als werkgever naar een individuele ambtenaar van burgerlijke stand. Dot lijkt ons niet juist. Vandoor deze suggestie voor het lokaal verkiezingsprogram, aangedragen door mr. A. Weggeman:
De vrijheid van het geweten dient door het gemeentebestuur te worden gewaarborgd. Zo moeten bijvoorbeeld bezwaren van ambtenaren van de burgerlijke stond met betrekking tot de partnerregistratie en het homohuwelijk worden gehonoreerd. Een beroep op het geweten mag geen belemmering zijn om iemand aan te nemen of aanleiding geven iemand te ontslaan. U kunt deze passage opnemen in de paragraaf 'personeelsbeleid' onder het hoofdstuk 'Algemeen bestuur'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 1997
De Banier | 20 Pagina's