+ Meer informatie

Reconstructie A 12 in oktober gereed

Ondanks vorstperiode

4 minuten leestijd

ZEVENAAR — Op dit ogenblik wordt weer hard gewerkt aan de reconstructie van Nederlands grootste internationale verkeersader, de rijksweg A 12. Deze autobaan die de Randstad Holland met het Duitse Ruhrgebied verbindt, was op het wegvak Arnhem-grenspost Bergh hard aan verbetering toe.

Voor de aanneemsom van zeven miljoen gulden zal de Arnhemse wegenbouwer Bruil over de versleten betonplaten een asfaltlaag aanbrengen die niet alleen veel sluitvaster is maar ook meer comfort biedt aan automobilisten en de schokbrekers spaart. Het traject zal tevens worden verbreed. Voor de asfaltlaag kan worden aangebracht moeten de betonplaten eerst kapot worden geslagen. Ze gaan dienst doen als fundering. Tot nu toe kon men letterlijk iedere afscheiding tussen de betonplaten voelen in de auto. Wanneer de asfaltlaag eenmaal is aangebracht zal dat verleden tijd zijn.

Vertraging

Bij de reconstructiewerkzaamheden van de E 36 (Europaweg 36) heeft de winter echter behoorlijk roet in het eten gegooid. De strenge vorst was goed voor ruim een maand achterstand op het werkschema. „Dat valt overigens nogal mee want we hadden op een veel grotere achterstand gerekend", aldus hoofduitvoerder W. J. M. Heddes van Bruil. „De reconstructie van het weggedeelte is thans voor circa veertig procent gereed. We zijn vorig jaar mei met de werkzaamheden begonnen en in oktober van dit jaar moet alles voltooid zijn. Vandaar dat we met verhoogde energie aanpakken om het werk op tijd klaar te krijgen. De werkzaamheden bij Zevenaar zijn nu gereed. Momenteel zijn we druk bezig bij Westervoort. In het tussenliggende gedeelte bevinden zich nog betonplaten. De gaten die door vost en dooi in dit gedeelte ontstonden zijn snel gedicht door Rijkswaterstaat".

Betonwegen zijn niet opgewassen tegen extreem hoge temperaturen en het is in het verleden meerdere malen gebeurd dat betonplaten door de hitte gingen ,,kruien" De laagjes bitumen die tussen de naden van de twee tot drie meter Met verhoogde energie wordt de reconstructie van de A 12 na de vorstperiode aangepakt. grote betonplaten zijn aangebracht zijn wel bestand tegen normale zomerse temperaturen, maar bij extreme hitte zetten de platen zoveel uit dat ze tegen elkaar klem komen te zitten en met grote kracht zo'n dertig centimeter omhoog springen.

Door het steeds weer oplappen van het traject tussen Arnhem en de Duitse grens zit het wegdek vol hobbels en kuilen. Vrachtwagenchauffeurs die hun lading willen sparen gaan daarom vaak voor de helft op de vluchtstrook rijden. De vierbaans-weg wordt zo veranderd in een zesbaans. Personenauto's blijven vaak op de linker rijstrook ,,hangen" omdat deze minder slechts is dan de rechter. Dat werkt wederom rechts passeren in de hand met alle gevaren van dien. Het gedeeltelijk op de vluchtstrook rijden van vrachtauto's kan ook onplezierige gevolgen hebben wanneer bijvoorbeeld aan de andere kant van een viaduct een auto met pech op de vluchtstrook staat, door de „bult" niet tijdig genoeg zichtbaar voor het achteropkomende verkeer. Ook het vakantieverkeer kampt met het slechte wegdek. Wanneer men uit Duitsland komt met een aan het goede wegdek aldaar aangepaste snelheid en hier plotseling wordt geconfronteerd met betonnaden, gaten en kuilen zal menige caravan beginnen te slingeren met het niet denkbeeldige gevaar van een slip.

Fly over

Het traject VelperbroekcircuitZevenaar zal worden verbreed om, tegemoet te komen aan de eisen die aan een moderne autoweg worden gesteld. De verbreding is mede noodzakelijk in verband met de aanleg van een „fly over" bij het Velperbroekcircuit. De plannen daarvoor zijn in februari goedgekeurd. Er wordt naar gestreefd in 1985 te beginnen met de bouw.

In rijksweg 12 bevinden zich momenteel twee naast elkaar gelegen oeververbindingen over de IJssel. Daar moet nu nog een derde bijkomen. Wanneer de fly over, het viaduct over het verkeersplein Velperbroek, gereed is zal uitsluitend het verkeer Utrecht-Oberhausen en omgekeerd er gebruik van kunnen maken. Het Velperbroekcircuit wordt zo ontlast. Bij de aanleg van het verkeersplein bestonden al plannen voor een dergelijk viaduct, zodat destijds rekening werd gehouden met een te bouwen brug aan de noordzijde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.