Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij de poort

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij de poort

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze pelgrim mág zijn reis nog weer vervolgen. Dat is een wonder voor Christen geweest! Hij had het van zijn kant zo verzondigd. Dit keer spreekt hij niemand aan en haast zich voort naar de poort.

Gesloten

Na verloop van tijd komt hij bij het poortje. Hij ziet de poort niet wijd open staan, maar vindt hem gesloten. Boven de poort staat geschreven: ‘Klopt en u zal opengedaan worden’. Tijdens het kloppen beleeft hij zijn rechteloosheid om binnen gelaten te worden: hij heeft de hel verdiend en hij begeert dat God verheerlijkt wordt.

Zo leidt de Heilige Geest een arme zondaar tot Christus! Ds. F. Bakker schrijft in zijn bekende boekje “Gebedsgestalten”: ‘Tussen het gebed en de gebedsverhoring ligt de vrijmacht Gods. Dat wordt geleerd onder die gesloten hemel, waar een zondaar erkennen moet dat God niets verplicht is’.

We zouden hier kunnen schrijven: Tussen het kloppen en het opengedaan worden ligt de vrijmacht Gods. Daarom komen er geen rijke, bezittende en ‘bekeerde’ mensen tot Christus, maar armen en ellendigen. Hellenbroek leert het zo treffend in zijn vragenboekje dat een inwendig geroepen zondaar zich geheel en al aan de Heere overgeeft en hij doet dat: bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig en oprecht. Zo klopt Christen verschillende keren aan.

Geopend

‘Eindelijk’ wordt de poort geopend. Het ging dus niet vanzelf! Het woord ‘eindelijk’ wijst op het wonder voor Christen: de poort wordt geopend. Door Wie? De Deurwachter heet Goede Wil of Welbehagen.

Eerlijk worden de vragen aan zijn hart gelegd: Wie bent u? Waar komt u vandaan? Wat wilt u? Daarop belijdt Christen: ‘Hier staat een arme, zwaarbeladen zondaar. Ik kom uit de stad Verderf en ben op weg naar de berg Sion om de toekomende toorn te ontvluchten. Ik heb gehoord dat ik door deze poort moet en daarom zou ik u willen vragen of u mij wilt binnenlaten, meneer’. Welbehagen wil niets liever, maar wijst Christen ook op het kasteel van Beëlzebul en onderwijst hem dat satan niets liever doet dan zijn dodelijke pijlen richten op degenen die door de poort willen. Wat een eeuwig wonder als een arme zondaar mag komen tot kennis van Christus. Dan wordt de Parel van grote waarde geopenbaard vanuit de schelp van Gods eeuwig welbehagen. Hoe dierbaar, gepast, beminnelijk en noodzakelijk is Hij. Tot Thomas sprak Hij: ‘Ik ben de Weg’ (Joh.14:6). Onze kanttekenaren leren ons: ‘Christus noemt Zichzelven den Weg, omdat niemand ten hemel kan komen dan door Zijn verdiensten en kracht’. En zo wordt dat wonder beleefd! En is het niet waar, geliefde lezer(es), dat juist daar de satan zijn scherpste pijlen afschiet om de oprechten te doden? Maar het zal hem niet gelukken!

Geleerd

Bij de poort krijgt Christen de nodige lessen mee op zijn pelgrimsreis. Slechts twee willen we er noemen. Allereerst wordt Christen erop gewezen dat de weg die hij gaan moet zo recht is als een lineaal, maar dat er wel veel hindernissen en kruisingen op de weg zullen gevonden worden. Die zijwegen liggen lager dan de weg, zijn breed en niet recht.

Ten tweede krijgt Christen onderwijs aangaande het pak op zijn rug, dat hij nog altijd heeft: ‘Draag uw last vol goede moed, totdat u op de plaats komt waar u ervan bevrijd zult worden. Dan valt hij vanzelf van u af’. Wat heeft het Christen wonderlijk in de oren geklonken. Hoe is dat toch mogelijk? Maar dat zal hij leren op Gods tijd, in de weg van geloofsoefeningen.

Hoe eenvoudig tekent Bunyan ons de twee lessen die de ware pelgrim leren moet. De nauwe weg ten leven bevat vele zijwegen, die veel breder en niet recht zijn. Hoe gemakkelijk kan een ziel daarop komen en afdwalen. Het is tot waarschuwing beschreven! Maar Bunyan leert ons ook heel eenvoudig dat een ziel die de ruimte in de Christus mocht zien van zijn pak van zonden nog niet verlost is. Al ligt zijn schuld daar bedekt, hij kan van bewuste schuldvergeving niet spreken. De nadere oefeningen in de genade zijn nodig om te leren dat alleen in de gekruisigde Christus verzoening gevonden zal worden van de zware schuld. Daarom is de ontdekkende bediening van de Heilige Geest nodig om te leren wie ik in Adam voor God geworden ben. Daar wordt plaats gemaakt voor het heilgeheim van het bloed van het Lam.

Zo wordt Christen geleid,
naar de gesloten Poort,
Waar het zuchten,
roepen en kloppen wordt gehoord.
In de weg van het wonder,
geopenbaard uit genâ
Slaat hij Christus,
de Weg in Zijn schoonheid gâ.

(wordt vervolgd)

ds. B.J. van Boven, De Valk-Wekerom

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Bij de poort

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 2019

De Saambinder | 20 Pagina's