Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wijze en dwaze bouwer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wijze en dwaze bouwer

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

… want het was op de steenrots gegrond. Lukas 6:48b

Geliefde lezers,

In deze gelijkenis van de Bergrede bouwen twee mensen een huis. Maar hoe verschillend is hun begin! De dwaze bouwer begint oppervlakkig, hij begint op het zand te bouwen. Het bouwen gaat snel, maar hij houdt geen rekening met de toekomst, met wind en water.

De wijze bouwer is voorzichtig: hij denkt aan de wind en de waterstromen. Hij graaft en verdiept, totdat hij het vaste fundament, de steenrots gevonden heeft. Doet hij te moeilijk? Graaft hij te diep?

Wij zijn in Adam allemaal dwaze bouwers. We denken en leven oppervlakkig. Dat komt omdat we God niet recht kennen in Zijn deugden, omdat we onszelf niet recht kennen. We willen wel bekeerd worden; maar op een oppervlakkige manier. We doen onze plichten, we gaan trouw ter kerk. We steunen op onze kennis, op onze opvoeding of op onze werken. We steunen op onze doop. Anderen steunen op hun verandering van de wereld naar de kerk. Weer anderen steunen op tranen en onrust, op enige kennis van zonden.

Bent u zo’n dwaze bouwer? Dan bent u op uzelf gericht, u wordt er wat mee. U bouwt uw bekering op. U groeit in uw geloof. U komt steeds dichter bij God. U zoekt stilletjes een grond die u zelf gemaakt hebt. U bouwt op het zand; daarvan zegt de kanttekening: ‘Door het zand wordt verstaan al wat de mensen buiten Christus tot een fundament hunner zaligheid stellen, Hand. 4:12.’

Soms lijkt uw bekering zo degelijk, zo mooi, maar het gaat niet om Gods eer. U bouwt op; u wordt niet afgebroken. U zoekt valse gronden, maar het is buiten Christus om. Het geldt ook degenen die Jezus met de mond roemen, die Jezus lief menen te hebben. Het is alles zo oppervlakkig - er is geen diepgang in de kennis van God, van zonde en schuld, van de wet en van Adams val, van Christus. Uw bekering is geen wonder van God geworden.

Maar kinderen Gods, u bent van eeuwigheid uitverkoren, u bent door God krachtdadig geroepen. U was ook dwaas, maar u werd door de Heilige Geest voorzichtig en wijs gemaakt. U kreeg eerlijkmakende en armmakende genade. U werd afgebroken van uw eigen fundamenten. U kon nergens in rusten. U wilde eerlijk zalig worden, want Sion wordt door recht verlost.

U ging graven en verdiepen. U werd door de werking van Gods Geest zondaar voor God, wetsovertreder, vijand van God, doemwaardig Adamskind. Het ging in een weg van afbraak, vernedering, verootmoediging, schuld erkennen en bewenen. Alle valse gronden werden u afgenomen door de bediening van Gods Geest. U leefde in, de vloek, de toorn en de straf waardig te zijn. Het is verloren; u viel onder God. Al zeiden anderen dat u teveel tobde, te moeilijk deed, dat het zo diep niet hoefde - u kon nergens in rusten.

Maar o eeuwig en onbegrijpelijk wonder. Daar wordt het Fundament, Jezus Christus, u ontdekt vanuit Gods Woord. Daar mag u rusten op Hem, het vaste Fundament, Dat al van eeuwigheid is gelegd (2 Tim. 2:19). Dan is er grote rust, blijdschap, verwondering, aanbidding, ootmoed, eerbied en liefde. Bij verder onderwijs mag u rusten en bouwen op de Persoon van Christus. Hij is de Rotssteen Wiens werk volkomen is. Hij is de onbeweeglijke, eeuwige en veilige Rots der eeuwen. Hij staat vast in de eeuwige Raad van God, in het eeuwige Verbond der genade. Hij is de Grondsteen in Sion, de beproefde Steen, de kostelijke Hoeksteen, Die wel vast gegrondvest is (Jes. 28:16; Ef. 2:20).

Geliefde lezer, wat is het noodzakelijk om ook gebouwd te worden op dit Fundament. Om door de Heilige Geest meer onderwijs te mogen ontvangen van het bloed en de gerechtigheid van Christus, van Zijn diepe vernedering en verhoging, om de muren van ons huis op Hem te bouwen. Maar ook om door Gods genade een dak boven ons hoofd te mogen krijgen; om bewust met God de Vader als Rechter verzoend te mogen worden. En door de Heilige Geest de verzekering daarvan te mogen ontvangen.

Twee verschillende bouwers in hun begin; maar hoe verschillend was ook hun einde! In het beeld van de bouwers viel de slagregen neer, kwamen de waterstromen, waaiden de winden - toen is het huis van de dwaze bouwer gevallen en zijn val was groot. Maar het huis van de wijze bouwer is staande gebleven, want het was op de steenrots gegrond.

Zo is het ook geestelijk. De gewelddadige slagregen van verzoekingen van satan, de vloedgolven van vervolgingen van de wereld, de stroom en stortvloed van lusten en verdorvenheden van eigen hart, de wind van dwalingen, de stroom van de zorgvuldigheden des levens; ze overspoelen het hart van de wijze en dwaze mens. Wat is het leven een tijd van grote beproeving. Wat wordt alles op de proef gesteld. Hoevele dwaze bouwers zijn in hun leven van de waarheid afgekeerd en zijn tot vele dwalingen vervallen. Of hebben met Demas de tegenwoordige wereld lief gekregen. Of ze zijn in hun sterven omgekomen in het eindoordeel in de stormen van Goddelijke toorn en wraak tot een eeuwige val. Daarom lezer, onderzoek u nauw! Steunt u op valse gronden? Haast u! Het is nu nog genadetijd! De stormen komen eraan! Ontwaakt! Laat u met God verzoenen!

Wat een wonder, volk des Heeren, dat u in de strijd, in de beproevingen, in de aanvechtingen, in de vervolgingen niet omkomt. U wordt in de kracht Gods bewaard. (1 Petr. 1:5) … want het was op de steenrots gegrond. Steeds opnieuw hebt u de tegenwoordigheid, de trouw en liefde van Jezus, uw Steenrots nodig (Jes. 32:2).

Hoe satan ook woedt, de poorten der hel zullen u niet overweldigen. U leeft steeds in, de grootste dwaas te zijn. U wordt geschud, u denkt zo vaak te vallen en om te komen. U roept uit: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart… (Ps. 139:23,24). Maar Christus is de Getrouwe en Onveranderlijke. Het Fundament blijft onwankelbaar. Hij is de enige en veilige Rots.

Volk des Heeren, zie op Hem, op Zijn bloed en gerechtigheid. Dan zult u niet wankelen noch bezwijken (Ps. 125:1).

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's

De wijze en dwaze bouwer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 februari 2019

De Wachter Sions | 12 Pagina's