Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

033 als de zonde achter de rug is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

033 als de zonde achter de rug is

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is de indicatie voor Psalm 33? Dat zou uw dokter zeggen en — als wij het zeggen — begrijpen. Namelijk wanneer wij ervan uitgaan dat wij in elke psalm een medicijn vinden en in de hele bundel onze geloofs-apotheek. Indicatie is volgens het woordenboek: de ziekte waarvoor een bepaald middel is aangewezen. Misschien mogen wij het ruimer nemen. Een middel kan genezen van ziekte of kwaal, maar ook wapenen tegen. Voorkomen is nog stees beter dan genezen.

Voor het lied dat aan de beurt is vraag ik me af. Wel bedenk ik dat een lofzang zonder meer al herstel brengt. Het geeft lucht wanneer wij goedsmoeds zijn. Dat betekent niet dat wij in kwade dagen het psalmboekje hoeven dicht te laten. De opschriften die ik vind zijn erg algemeen, maar daarom toch wel van belang. Loflied ter ere van Israëls God, op Zijn almacht en genade; nationaal danklied en andere. Zoveel verklaarders, zoveel opschriften. Alle aanduidingen van herkomst en aanleiding ontbreken. De psalm is dus een zogenaamde wees onder de andere. Verafwonend is psalm 147 familie. Ontdek maar. Overigens ook een, weeskind. Elk van de 22 verzen begint met een volgende letter van het alfabet. Calvijn merkt terecht op dat in onze psalm de Voorzienigheid naar zin en zegen wordt bezongen.

In catechismuszondag en geloofsartikel vinden wij naar gelang een ietwat meer theoretische omschrijving van het leerstuk of begrip, in de psalm de beleving, de praktijk. In deze psalm wordt de voorzienigheid geactualiseerd. Gods eeuwige raad triumfeert over listige raadslagen. Zijn werkzaam Woord schiep en leidt in trouwe rechte banen. Zijn goedertierenheid vult de aarde en is over ons die op Hem hopen. Zijn waakzaam oog gaat over alles en allen en rust beschermend op al wie Hem vreest. De Voorzienigheid in bedrijf. Lees en overweeg met die kenschets in gedachten deze psalm in meest letterlijke zin van A tot Z.

Heeft het nog zin om te vragen waarom deze psalm op deze plek staat, met andere woorden waarom hij de 32e op de voet volgt? Als u mij vraagt vind ik dat wij ons wel met die vraag moeten bezig houden. De rechtvaardigen en oprechten van het laatste vers van psalm 32 zingen in het eerste vers van psalm 33 rustig door. Alsof er geen overgang was. De beide zangen zijn treffend gekoppeld. Op die manier is onze lofzang met alle muziek erbij een aanhang, een vervolg. Ik denk dat er best iets voor te zeggen valt, wanneer wij aan voortzetting denken.

En nu moeten wij eens goed acht geven. In psalm 32 is de ongerechtigheid van de zonde vergeven. Daar komen wij in het volgende lied niet op terug. Dat zou afbreuk doen aan de volkomenheid van Gods werk. Wat de Heere doet is afdoende. Zonde en schuld zijn achter de rug. Mooi gezegd. Veel troostvoller nog uitgedrukt: De zonden zijn achter Gods rug geworpen. Zie er Jesaja 38 maar eens op na. Weet u wat diep beschaamt? Dat de HEERE de zonden achter Zijn rug werpt van zondaren die er zoveel werk van maakten om de wet van die zelfde HEERE achter hun eigen rug te werpen. Daar moet u dan Nehemia 9 graag eens voor opslaan. Ik hoor wel eens mensen combinerend zeggen: De zonden geworpen achter Gods rug in de zee van eeuwige vergetelheid. De eindconclusie luidt derhalve dat de schuld uit het grote register is verwijderd.

Psalm 32 noemt echter niet dat daarmee rampen eveneens voorgoed verdwenen zijn. In deze wereld en aan onze kant van het graf niet. Als representatief voorbeeld wordt gewezen op de overloop van grote wateren. Echt een calamiteit die speciaal als beproeving optreedt. Ik preekte pas over de laatste verzen van Lukas 6, het slot van de Berg-of veldrede. Daar is sprake van de hoge vloed, de waterstroom. Andere rampen worden niet genoemd. Ik kwam erop dat ook in Ezechiël, om precies te zijn in Ezechiël 13, sprake is van een bouwconstructie die het zwaar te verduren krijgt — zoals er staat — van een overstelpende plasregen. Op dat thema gaat psalm 33 uitvoerig door. In het kader van 's HEEREN almacht die al de hemel en hun heir voortbracht vernemen wij bijzonder dat de Schepper de wateren onder en boven de aarde binnen perken houdt. Achter stuwdammen in kolossale reservoirs, die de watermassa's laten stil staan, zodat ze niet de aarde vernietigend verzwelgen. Dat is van de HEERE, die in de Rode Zee en Jordaan de wateren achter de wanden van Zijn almachtig woord deed stilstaan.

KOL-OMMETJE

Een tweede onderwerp dat psalm 32 tot troost naar voren haalt is het feit dat indirect en direct het oog van de HEERE is op rechtvaardigen en oprechten. Ook dat thema werkt onze 33e psalm breed uit. Zie de verzen 13 en 18. Moeder heeft zoveel gezag dat zij haar grote gezin regeert met haar ogen, hoorde ik wel eens vertellen. Op die manier — want dat kreeg moeder van haar God — houdt de HEERE heel de schepping in bedwang. Op die manier blijven de ogen van de HEERE — zoals ook Petrus dat schrijft — beschermend en bewarend op de rechtvaardigen. Zodoende hoeven wij niet te vrezen voor samenzweringen van volken, machtige legers, hongersnood en dood. Zelfs het paard, dat in de vorige psalm als beschamend voorbeeld werd aangehaald, feilt ter overwinning en bevrijdt niet door grote kracht. Laat al die dingen eens diep tot u doordringen. Hoe gepast volgt dan deze psalm op de voorafgaande. Na schuldvergeving een heerlijk vervolg. Bij voortdurende voortgang. Al zijn de zonde en de belijdenis achter de rug en veilig achter Gods rug dan blijft dit heerlijk vertroosten. Dat soulaas hebben wij echt ook nodig. Daarom zijn vele markante regels uit de berijming van deze psalm dierbaar. Zoek ze maar op en als u uw oude boekje er voor over hebt, onderstreep er een paar.

Kortom: Welgelukzalig is het volk, welks Gods de HEERE is. U hebt best een god. Misschien is het wel de buik. Wie is uw God? O zeg alstublieft: Mijn God is de HEERE! De Nabije, die altijd op mij neerziet. Die mij niet verliest uit Zijn oog. Zeg dat het echt zo is. Kan dat? Of durft u niet?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1987

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

033 als de zonde achter de rug is

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1987

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's