Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom zou ik bidden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom zou ik bidden?

gedachten bij de biddag

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet zo heel lang geleden had ik een gesprek met een meisje over het gebed. Wat vond ze het bidden moeilijk. Onder het gebed zwierven haar gedachten alle kanten uit; zich I'concentreren tijdens het gebed lukte maar niet en eigenlijk werd ze alleen maar moedelozer. En trouwens: zou de Heere haar wel boren? Zoveel duizenden mensen bidden er iedere dag en zon de heilige God nu juist haar stem horen? Nee, eigenlijk geloofde ze ook niet dat de Heere haar gebed verhoren wilde. Zou ze het bidden maar nalaten? 7 Heeft wellicht toch geen zin? !

Waarschijnlijk hebben jullie wel eens gehoord van de grote ontdekkingsreiziger van Centraal Afrika....

David Livingstonc. Weetje ook hoe hij gestorven is? Hij was in het hartje van Afrika, alleen niet een aantal inboorlingen, die zijn bagage droegen. Steeds maar weer waren ze onderweg naar een nieuwe plaats. Op een morgen pakten dc dragers de bagage in en braken de lenten af. Alleen dc tent van Livingstone stond er nog. Ze stoorden hem niet. omdat ze wisten dat hij 's morgens altijd aan het bidden was. Maar dil keer duurde het wel erg lang. Tenslotte gluurde de leider van dc groep dragers naar binnen en daar zag hij Livingstone op zijn knieën liggen. Tot op de middag wachtten ze en toen waagden ze het toch maar om de tent open te maken.

Daar lag hi j, nog steeds op z'n knieën, maar.... zijn hart stond stil! Op zijn knieën heengegaan. Hij sprak met God en tijdens dat gebed werd het eeuwigheid. Mag ik jc eerlijk vragen: hoe staal het met jouw gebed? Hoe begin jij de dag? Ook op je knieën? Een aantal jaren geleden hield een van onze predikanten eens ccn enquetc onder z'n catechissnlen over het bidden. Wat schrok hij van de uitslag! Een heel aantal van zijn catechisanten gaven namelijk aan slechts een keer per dag te bidden en zo'n vijftien procent beleed heel eerlijk nooit meer persoonlijk te bidden tot God. Is dat niet aangrijpend? Daarom die persoonlijke vraag: bid jij nog? Kunnen ze jou op jc knieën vinden, zoals ccn Livingstone? Hoort de Heere nog jouw stem?

Hoe leer je dan bidden?

Best mogelijk dat jc me een tegenvraag stelt, namelijk: „Maar hoe leer ik dan toch bidden? ". En dat is een wezenlijke vraag! In onze jonge jaren leerden vader en moeder ons van alles: leren praten, leren eten en drinken. leren lopen en fietsen en ga zo maar door. En natuurlijk, ze hebben ons ook het eersie kindergebedje geleerd, maar dat waren toch alleen de woorden. Echt leren bidden is geen zaak van de ouders, maar een zaak van God Zelf. Daar zie ik de tollenaar dc tempel in komen, met z'n hoofd naar beneden. Vol schaamte over zi jn zondebcstaan. Grote woorden? Een lang gebed? Nee, een levenskreet: , , 0 God, wees mij zondaar genadig". En daar begonnen de engelen in de hemel le zingen over deze zondaar. Die eerste levenskreet: „Ik heb gezondigd" te kennen is noodzakelijk voor het ware gebed. Jc weet hoe belangrijk die eerste levenskreet is bij een pasgeboren baby. Gespannen wacht op die eerste schreeuw. iedereen Begint het kind te huilen? Dan is er nieuw leven! Nee, ccn kind houdt niet meteen grote redevoeringen in de wieg: aan hel begin hoorl die eerste levenskreet. Ken jij die levenskreet al van dc tollenaar?

Spreken met...

Onze dochter van zes is best een beetje verlegen tegenover vreemden. Het duurt wel een poosje voor ze begint te ontdooien en dan gaat de duim uit de mond en durft ze wel wat te vertellen. Naar ons toe heeft ze daar bepaald geen moeite mee: openhartig vertelt ze al haar belevenissen. Prachtig om le horen! Je zou dus kunnen zeggen: kinderen kunnen

eigenlijk alleen met hun ouders echt praten; met vreemden niet. Met eerbied kunnen we ccn vergelijking maken: we kunnen eigenlijk alleen bidden wanneer we door wedergeboorte en bekering kinderen van God geworden zijn. „O", zeg je, „zie je nu wel: ik ben onbekeerd en clan kun je niet bidden, dus kan ik het ook wel nalaten."

Toch is dal niet waar! Hel gebed is namelijk ook een eis van God. De Heere is onze Schepper. Hij is onze Wetgever cn daarom komt Hem ons gebed loe. De eer van dc Heere eist de hartelijke erkenning, dat Hij alleen de enige, eeuwige en waarachtige God is. Roepl Hij het je niet toe: „Doe uw mond wijd open cn Ik zal hem vervullen"? Dc Hccre wil gevraagd, erkend en aangebeden zijn. Echt waar, de zegeningen voor je tijdelijk leven en voor de eeuwigheid zijn in geen andere weg le verwachten dan in de weg van het gebed!

„Ja maar....", zeg je weer, ..hoort God het roepen van een onbekeerde wel? " En 't is goed te begrijpen dat jc die vraag stelt. Gods Woord leert me echter dat Hij dc jonge raven hoort als zc om voedsel roepen (Psalm 147). Het aantal raven is in Palestina buitengewoon groot en het vinden van voldoende voedsel is dan ook bepaald niet gemakkelijk.

Nu, zelfs die jonge, onreine vogels vinden in dc almachtige God hun Beschermer en Verzorger. Zou dc Hcerc het gebed van ccn onbekeerde jongen of meisje niet horen? Een bijbels voorbeeld vinden wc in Ismaël. Daar lag hij. onder de jeneverstruik, te sterven van dorst. Maar de Heere hoorde zijn stem! Alweer hoor ik je tegenwerpen: „Waarom geeft de Heere het bevel te bidden als wc niel eens ccht kunnen bidden, zonder de Heilige Geest? " Voor een antwoord op die vraag wijs ik jullie op Lukas 11 waar wc lezen: „Wal vader onder u. dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven....? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven le geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader dc Heilige Geest geven, degenen die

Hem bidden." Wat een aansporing ligt er in dit gedeelte van de Bijbel; ook voor jullie. Nee, nooit zal de Heere verhoren omdat we zoveel gebeden hebben. Onze gebeden verdienen niets; laten we dat eerlijk tegen elkaar zeggen. Maar 'l is loch waar: op het gebed doet God grote wonderen. Tot op de dag van vandaag.

Straks biddag

't Is binnenkort biddag en in heel veel plaatsen gaan dc mensen twee-of driemaal naar de kerk. Het houden van deze dagen is al vele eeuwen een goede gewoonte. Vroeger werd deze dag op een bijzondere wijze gevierd. Drie keer was er een lange kerkdienst; tijdens dc diensten bleef men meestal in de kerk. terwijl er uit de Bijbel werd gelezen.

Men at soms alleen maar brood, dronk water en het hele openbare leven lag stil. Het was mei recht een boetedag. die niel naliel diepe indruk achter te lalen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dal hiervan niel veel is overgebleven. Een hele dag van afzondering is meestenti jds te veel geworden en velen vinden één kerkdienst wel genoeg. Een snipperdag nemen? Dat is te veel van het goede! Eten cn drinken lalen staan? Ach, we vinden het maar overdreven. Toch hebben onze "voorvaders' dal zo niet bedoeld. Het was hun innerlijke begeerte de Heere hulp le smeken voor land en volk, voor landbouw, veeteelt en industrie cn voor alle noden die cr in die tijd speelden.

Wat is cr dan nu reden le over om dc biddag maar niet over tc slaan. Dc noden zijn veel en groot: in dc wereld, in ons land en in dc kerk. Dc koning van Ninevé riep dc Ninevieten op tot gebed in de grote nood. En wat zegt hij daarbij? „Wie weet. God mocht Zich wenden!" Deze koning mag ons tol een aansporing zijn om straks ons (huis)werk een dag le laten rusten om in de kerkdiensten (!) de Heere le smeken om Zijn zegen. Te smeken:

„Heere, laat U ons alstublieft niet helemaal los? Bekeer ons land en volk en breng nog terug bij Uw Woord en Wel". Maar zou je dan tegelijk niet vragen om een persoonlijke zegen voor de tijd en de eeuwigheid? Het blijft echt waar: „die Hem vroeg zoeken zullen Hem vinden". Mag ik je tenslotte een goede biddag toewensen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1994

Daniel | 32 Pagina's

Waarom zou ik bidden?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1994

Daniel | 32 Pagina's