Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een beproefd gezin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een beproefd gezin

Week 2

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Dien Gij liefhebt, is krank. Johannes 11 vers 3

Christus had Martha, Maria en Lázarus lief met een Goddelijke, eeuwige liefde. Maar die liefde zal worden beproefd. „Opdat de beproeving uws geloofs (...) bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus.” (1. Petrus 1:7)
Martha en Maria sturen een bode naar Bethabara, met de boodschap dat het helemaal niet goed gaat met Lázarus: „Heere, zie, dien Gij liefhebt, is krank.” Alstublieft, Heere, kom toch mee. Lázarus, de man waar U zoveel van houdt, ligt voor de poorten van de eeuwigheid!
Volgens M. Henry kunnen we twee lessen leren van deze boodschap. 1. Dat zij liefde en genegenheid toedragen aan hun broer. 2. Dat zij met deze boodschap liefde en hoogachting tonen voor de Heere Jezus. Doen wij dat ook?
Wat doet de Heere met deze boodschap? „En Jezus, dat horende, zeide: Deze krankheid is niet tot den dood, maar ter verheerlijking Gods; opdat de Zone Gods door dezelve verheerlijkt worde.”
De Heere vertoeft nog twee dagen op de plek waar Hij is. Waarom? Om het wonder nog groter te maken en Zijn liefde nog heerlijker te tonen.
En heeft Habakuk het niet gezegd? „Zo Hij vertoeft, verbeid Hem.” Het geloof wordt beproefd. Bezorgd kijken Martha en Maria naar hun zieke broer. Het gaat met het uur slechter. Dan sterft Lázarus! Het huis vult zich met klaagvrouwen en de gang naar het graf moet gemaakt worden.
Maar waar alleen de dood overblijft, komt Jezus. Al vier dagen ligt Lázarus in het graf, maar de Heere vraagt naar de plek waar de dood is. En als iedereen naar het graf staart, kijkt Christus naar boven. Op Zijn machtswoord komen doden (zondaren) tot leven.
Kent u die beproevingen? Maar als Christus komt in en door Zijn Woord, is dat altijd op tijd. Verrassend en daarmee ook zo vol. Jongens en meisjes, kennen jullie die levendmakende stem van de Goede Herder?


Vragen
1. Ouders, welke beproevingen kunnen er in het gezin zijn?
2. Jongens en meisjes, hoe zouden Maria en Martha zich gevoeld hebben, toen Jezus kwam? Waar zou Lazarus zijn geweest, toen hij gestorven was?
3. Praktische opdracht: Lees vers 15 eens goed. Waarom zegt de Heere dit?
4. Voor de kleintjes in het gezin: Vraag aan papa of mama hoe een goudsmid zijn goud ‘beproeft’. Snap je nu wat beproeven is?


J. Kriekaard, godsdienstdocent

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 augustus 2016

Terdege | 92 Pagina's

Een beproefd gezin

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 augustus 2016

Terdege | 92 Pagina's