+ Meer informatie

Piloot wist dat Boeing zijn kant op kwam

Kazachse Iljoesjin: Rapporteer hoeveel mijl?

3 minuten leestijd

De piloot van de Kazachse Iljoesjin 76 die dinsdag boven India in de lucht in botsing kwam met een Boeing 747 van Saudi Arabia Airlines wist dat de Saudische jumbojet zijn kant op kwam. Dat blijkt uit de transcriptie van het laatste radioverkeer tussen beide vliegtuigen en de verkeerstoren op de luchthaven van New Delhi die gisteren is vrijgegeven.

,,Rapporteer hoeveel mijl?", vroeg de Kazachse piloot. Dertien mijl (21 kilometer), antwoordde de verkeersleiding.

Luttele ogenblikken na het laatste radiocontact botsten de twee vliegtuigen op elkaar. Daardoor kwamen 351 mensen om het leven. De brandende brokstukken vielen verspreid over een gebied van tien kilometer in de omgeving van Charkhi Dadri, honderd kilometer ten westen van New Delhi, op de grond.

Uit de transcriptie blijkt dat de zojuist van de luchthaven Indira Gandhi opgestegen Boeing van de verkeerstoren opdracht had gekregen niet verder te klimmen dan 14.000 voet (4200 meter). De piloot van de dalende Iljoesjin werd gewaarschuwd voor de naderende jumbojet recht vooruit en moest een hoogte aanhouden van 15.000 voet. ,,Uit de opgenomen conversatie komt duidelijk naar voren dat de bemanningen van beide vliegtuigen de gegeven instructies over de aan te houden hoogte hadden begrepen en bevestigd", zei Yogesh Chandra, de hoogste ambtenaar van het Indiase ministerie voor burgerluchtvaart.

Transponder

In de velden van Charkhi Dadri werden gisteren verschillende opnameapparaten, de flight data recorders van beide toestellen en de cockpit voice recorder van het Kazachse vliegtuig, geborgen. De voice recorder van de Saudische Boeing werd nog vermist.

De speculaties over de oorzaak liepen uiteen van ontoereikende radarcontrole op de luchthaven Indira Gandhi tot taalproblemen bij de bemanning van de Iljoesjin van Kazachstan Airlines. Doordat het leger het vrije luchtruim boven New Delhi heeft beperkt, is er bij de internationale luchthaven maar één corridor waar zowel het inkomende als het uitgaande burgervliegverkeer doorheen moet.

Volgens A. K. Bhardwaj, assistent-algemeen secretaris van de verkeersleidersbond, is het luchtverkeer in drie jaar toegenomen van 170 starts en landingen per dag naar 290. De technische uitrusting waarmee de verkeersleiders de vliegtuigen moeten begeleiden, is volgens hem verouderd en volstrekt ontoereikend. De radar geeft op het scherm alleen maar aan waar een vliegtuig zich bevindt, niet op welke hoogte. ,,De verkeersleider is gehandicapt omdat hij een cruciaal stuk informatie mist", zei Bhardwaj.

Volgens deskundigen hebben vliegtuigen van Russische makelij als het verongelukte toestel uit Kazachstan geen "transponder" waarmee de hoogte van nabijvliegend verkeer kan worden bepaald. Zulke instrumenten zijn aan boord van verkeersvliegtuigen in Europa en de Verenigde Staten verplicht.

Voorzover bekend zijn er geen Nederlanders onder de 351 slachtoffers van de vliegramp in India. Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken gisteravond meegedeeld.

Koelbloedig

Een KLM-vliegtuig is dinsdagmiddag bij het Londense vliegveld Heathrow aan een botsing ontsnapt. De toestellen, een Boeing 737 en een Scandinavische MD 80 met tweehonderd inzittenden, vlogen samen boven Lamborn in Essex toen ze elkaar rakelings passeerden.

Beide toestellen hadden de landing ingezet. Volgens de BBC passeerden ze elkaar op zes vliegtuiglengten en vloog het ene ongeveer dertig meter boven het andere. Het voorval is door de luchtverkeersleiding gerapporteerd bij de Civil Aviation Authority. De CAA heeft een onderzoek ingesteld.

De piloot van het Nederlandse toestel zou aanwijzingen van de verkeerstoren niet hebben opgevolgd, aldus een woordvoerder van de Britse vakbond IPMS die door het Britse persbureau Press Association werd aangehaald. Door koelbloedig optreden van de verkeersleiding van Heathrow kwam het niet tot een botsing, aldus de woordvoerder.

De KLM reageerde gisteravond hogelijk verbaasd. Bij de luchtvaartmaatschappij was de hele gisteren geen melding binnengekomen van de Britse luchtvaartautoriteiten over een zogeheten near-miss.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.