+ Meer informatie

Bedrijvigheid Schiphol staat op een laag pitje

„Er hangt een neerslachtige stemming, zo van: waar moet dat nu naar toe..."

4 minuten leestijd

SCHIPHOL (ANP) - De bedrijvigheid op Schiphol neemt aanzienlijk af. De afgifte van exportdocumenten is met zeker 40 procent gedaald. Dat zegt Th. Hulsebosch, hoofd van de vestiging van de Haarlemse Kamer van Koophandel op Schiphol.

Hulsebosch noemt de afgifte van exportdocumenten een redelijke graadmeter voor de bedrijvigheid op Schiphol. Bij die afgifte gaat het onder meer om zogenoemde certificaten van echtheid die aantonen dat een bepaald geëxporteerd produk ook daadwerkelijk uit Nederland komt.

Volgens Hulsebosch zijn de gevolgen van de Golfoorlog nog niet te merken in de aanloop van startende ondernemers die zich bij de Kamer laten inschrijven of die om advies komen. „Wat we wel merken in onze gesprekken met ondernemers, is dat er sprake is van een neerslachtige stemming, zo van: waar moet dat nu naar toe..".

Beveiliging

J. Knijff, consulent van Job Centre Schiphol, dat namens het Gewestelijk Arbeidsbureau in Haarlem seizoenscontracten en vaste arbeidscontracten afsluit, meldt een terugloop in het vacatureaanbod van zeker 50 procent. „Het aanbod is heel erg veel minder sinds de Golfoorlog", zegt hij. „Vroeger kregen we toch zeker dertig vacatures per week aangeboden en nu knijp ik mijn handen al dicht als er deze week tien binnen komen".

De enige bedrijfstak waar niet de klad in zit is de beveiligingsbranche. „Maar de stewardessenwerving, en de werving bij cateringbedrijven, via seizoenscontracten, is grotendeels voortijdig stopgezet". Doorgaans begonnen luchtvaartmaatschappijen met het oog op het komende zomervakantieseizoen al in januari met de werving van bagagemedewerkers, maar ook daarvan is volgens Knijff nu zo goed als niets te merken. Ook voor vrachtwagenchauffeurs, horecapersoneel en magazijnbedienden is bijna geen vacatureaanbod meer.

De grote oliemaatschappijen, die samenwerken in Aircraft Fuel Supply, merken tot nu toe een daling in de brandstofverkoop van „enkele procenten", aldus woordvoerder Van Buuren.

De oliemaatschappijen ervaren dat luchtvaartmaatschappijen door aanpassingen in hun dienstregeling met name de grote intercontinentale Boeing 747-400 vliegtuigen tegenwoordig helemaal voltanken, waardoor zij bij voorbeeld zonder tussenlanding van Europa naar het Verre Oosten kunnen vliegen. Dat maakt enigszins goed dat de vliegtuigen die binnen Europa vliegen juist minder brandstof innemen omdat zij veel minder zwaar beladen zijn. Ér is sprake van een na-ijleffect; vermoedelijk zullen de oliemaatschappijen de gevolgen van de afgenomen activiteit van de luchtvaartmaatschappijen nog gaan moeten ondervinden, veronderstelt hij.

Hetzelfde geldt voor de Delftse aardewerkfabriek De Porcelijnen Fles. De fabriek zelf merkt nog geen afgenomen belangstelling voor het vooral bij Amerikanen geliefde Delfts blauw, waarvan zomers op Schiphol veel over de toonbank gaat. „Maar onze afnemers zien de dreiging van wegblijvende toeristen natuurlijk wel op zich afkomen", zegt woordvoerster Van Erkel.

Sommige instellingen genieten echter juist meer belangstelling. Boekhandel AKO meldt een toegenomen belangstelling voor de dagen de opiniebladen. „Mensen willen vooral voor ze op reis gaan geïnformeerd zijn over de laatste ontwikkelingen", zegt woordvoerder De Bruin van AKO op Schiphol.

Geluidmeting

Ook de gebedsruimte, waar passagiers zich voor vertrek vaak even terugtrekken om te bidden of te mediteren, wordt goed bezocht. „Gezien het sterk afgenomen aantal pasagiers zou je verwachten dat het bezoek aan de gebedsruimte navenant is afgenomen, maar dat is niet het geval", zegt dominee Blankert, die predikant is op Schiphol. Hij ziet minstens even veel mensen bidden als voorheen. „Mensen die opmerkingen in het gastenboek schrijven vragen vaak om vrede, signaleert hij. „Vroeger las je nog wel eens een uitdagende opmerking dat Christus de enige ware is en daaronder een opmerking dat Allah de enige ware is, of andersom. Dat kom ik nu niet meer tegen. Mensen zijn vooral bezorgd".

Schiphol zal in de eerste helft van 1992 kunnen beschikken over een nieuw en nauwkeuriger systeem voor geluidmeting. De ontwikkehng van het systeem. Noise Monitoring System (NMS), vindt plaats in nauwe samenwerking met het Nationaal Lucht- en Ruimevaartlaboratorium (NLR) en de Rijksluchtvaartdienst, zo maakte de luchthaven vorige week bekend.

Het systeem zal worden gekoppeld aan het op dit moment reeds in gebruik zijnde Fanomos-systeem. Dit systeem, dat de Rijksluchtvaartdienst al jaren in gebruik heeft, registreert of vliegtuigen de voorgeschreven, voor de omgeving gunstige uitvliegroute volgen.

De aanleg van het nieuwe systeem is een van de 24 actiepunten uit het Milieubeleidsplan van Schiphol. Het zal worden gebruikt om de werkelijke geluidsniveaus te registreren die worden veroorzaakt door het vliegverkeer in de omgeving van de luchthaven.

Gehoopt wordt hierdoor een beter instrument in handen te hebben om het beleid inzake de geluidhinder te toetsen en. de klachten te evalueren. „Die toetsing kan aan de hand van actuele gegevens op ieder moment plaatsvinden", aldus Schiphol.

Het NMS zal ten minste tien permanente meetpunten krijgen in de omgeving van Schiphol. De luchthaven denkt dan aan meetposten in Amsterdam. Hoofddorp, Aalsmeer, Rijsenhout, Amstelveen, Badhoevedorp. Zwanenburg en NieuwVennep.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.