+ Meer informatie

Achterstand blijft

1 minuut leestijd

Hoewel er veel geld en mankracht in het bijspijkeren van kinderen met een leerachterstand wordt gestoken, zijn de resultaten daarvan bedroevend. Dat blijkt uit een onderzoek van landelijk co├Ârdinator van het onderwijsvoorrangsbeleid, J, Kloprogge. In het magazine voor de schoolpraktijk, Didaktief, stelt Kloprogge dat 20 procent van de leerlingen in de hoogste groep van het basisonderwijs niet de vaardigheden heeft om met enig perspectief naar het voortgezet onderwijs te gaan. Het gevolg is dat slechts 40 procent van de schoolverlaters van het middelbaar beroepsonderwijs een diploma haalt. Deze cijfers gelden voor alle leerlingen. Voor Nederlandse kinderen uit laag opgeleide gezinnen en allochtonen ligt de uitval op 80 procent. Kloprogge wijt het fiasco niet aan gebrek aan geld of middelen voor het onderwijs. Hij stelt dat er 5000 docenten in het basisonderwijs zijn die full-time ingezet worden om leerlingen met achterstanden te helpen. In geld wordt er in het basisonderwijs 400 miljoen gulden extra ge├»nvesteerd voor kansarme kinderen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.