Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel zware problemen komen in deze rubriek soms aan de orde. Het beantwoorden van de vragen is extra moeilijk doordat je vaak weinig weet van de vragensteller. Je kent de situatie en omstandigheden niet. Dat geldt bij een vraag over zelfmoord, maar net zo goed bij verkeringsperikelen.

„Kan iemand die depressief is en geestelijk tobt zelfmoord plegen?"
Iemand die (zwaar) depressief is en ook geestelijk zit te tobben over zijn onsterfelijke ziel, kan die suïcide plegen ? Zodat hij voor eeuwig verloren isffudas pleegde ook zelfmoord. Maar hij was niet geestelijk ziek. Wilt uproberen antwoord te geven?

Je brief is erg kort en je vraag is op zichzelf duidelijk. Toch had ik graag nog iets meer gelezen om een goed antwoord te kunnen geven. Je schrijft namelijk niet waarom deze vraag een vraag voor je is. Dit stel ik maar eerst aan de orde, omdat het tegelijk een tip is voor anderen die een vraag insturen. Ik kan alleen een direct antwoord geven, als ik weet waarom een vraag gesteld wordt.
Heeft de vragensteller in zijn/ haar omgeving een zelfmoord meegemaakt van iemand die depressief was? En waarom was die persoon depressief? Of is de vragensteller zelf depressief en nu bang de hand aan zichzelf te slaan? Of is het gewoon een verstandelijke vraag, zonder dat er sprake is van een emotionele binding? Enzovoort. En als ik niet weet om welke situatie het gaat, ben ik gedwongen de vraag van diverse kanten te benaderen. Maar ik loop nochtans het gevaar aan de bedoeling van de vragensteller voorbij te schieten.
Tegelijk huiver ik voor de mogelijkheid dat iemand die ermee te maken heeft gehad, door het antwoord juist meer in de knoop komt, omdat misschien Heel zware problemen komen in deze rubriek soms aan de orde. Het beantwoorden van de vragen is extra moeilijk doordat je vaak weinig weet van de vragensteller. Je kent de situatie en omstandigheden niet. Dat geldt bij een vraag over zelfmoord, maar net zo goed bij verkeringsperikelen. niet duidelijk is hoe bepaalde onderdelen bedoeld zijn.

Oordeelt niet
In je vraag koppel je het plegen van zelfmoord direct met het voor eeuwig verloren zijn. Tegelijk voel je het verschil tussen iemand die depressiefis enerzijds en Judas' zelfmoord anderzijds. Daarom zoek je in de richting van Gods verhindering en vraag je of iemand die tobt over zijn onsterfelijke ziel zelfmoord kan plegen.
Ik weet dat velen de absolute regel hanteren dat iemand die zelfmoord pleegt, eeuwig verloren is. Deze regel wordt in de Bijbel niet gevonden. Daarom durf ik hem niet toe te voegen. Temeer niet, waar Christus gezegd heeft: „Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt." Christus zegt niet dat wij niet moeten beoordelen. Integendeel, het is een ernstige pHcht om de geesten te beproeven of zij uit God zijn. Bij het oordelen in deze tekst gaat het om het zitten op Gods rechterstoel en in de plaats van God het eindoordeel vellen.
Zo moeten wij onderscheiden tussen het veroordelen van de daad van zelfdoding en de vraag naar het lot van de zelfdoder.

Voltooiing
Zelfdoding is een heel ernstige zaak. Wij zondigen tegen God door het leven in eigen hand te nemen en wij zondigen ook tegen de naaste vanwege de grote last waarmee zulken worden achtergelaten. De Bijbel noemt zes gevallen van zelfdoding. Het is echter frappant dat in geen van deze gevallen door de Geest gezegd wordt dat deze mensen verloren zijn omdat zij zelfmoord gepleegd hebben. Zo lees ik bij Zimri: „en stierf om zijn zonden die hij gezondigd had, doende wat kwaad was in de ogen van de HEERE." De Heihge Geest betrekt het oordeel van de dood op het leven. De zelfmoord is de voltooiing van een zondig leven.
Ook durf ik niet de absolute stelling te lanceren dat God Zijn kinderen voor deze zonde bewaart. Ik geloof dat het in de regel waar is, dat God Zijn kinderen bewaart voor moord, doodslag, overspel en andere gruwelijke zonden. Maar deze regel durf ik niet om te zetten in een absolute regel. De geschiedenis van David verhindert mij dat.
Hoe dan? Met heilige huiver vrees ik, dat velen zichzelf doden omdat zij buiten Christus zijn en door de zelfdoding zichzelf niet alleen verwijderen uit het heden van de genade, maar tevens zichzelf van de genade afsnijden. Vanuit hun tragische omstandigheden kan het begrijpelijk zijn dat men geen uitweg meer zag, maar daarom is het niet minder ernstig.

Depressie
Toch zou ik niet de absolute regel durven uitspreken dat wie zelfmoord pleegt voor eeuwig verloren is. En nu ga ik naar de depressieve situatie zoals jij die bedoelt. De medische wetenschap heeft ontdekt dat een echte depressie een kwestie is van het ontbreken van bepaalde stoffen of van een proces in de hersenen. In dat geval is een depressie een ziekteproces dat je overkomt. Buiten je wil gaat er in je hoofd een knop om en je komt terecht in een donkere tunnel van angst en depressie.
Er zijn mensen te noemen die in zo'n situatie de hand aan zichzelf geslagen hebben, terwijl zij nochtans in hun leven oprecht getuigenis gaven van de hoop die in hen was. Op grond van de laatste daad durf ik dan niet te zeggen, dat al het andere huichelarij geweest is. Wat ben ik dankbaar dat ik in zo'n situatie het laatste oordeel niet hoef te vellen, maar dat het de HEERE is Die oordeelt. Ik mag niemand in de hemel zetten en niemand erbuiten zetten. Ik geef zo iemand echt over in Gods handen. Tegelijk leert het mij nog meer mijn afhankelijkheid: „Heere, bewaar mij ook hiervoor!"

„Kan hij toch "de ware" zijn?"
Ik heb bijna twee jaar verkering gehad met een jongen, dat is nu uit. Daarvoor had ik al een paar keer verkering gehad met een ander, maar dat ging telkens uit. Nu wil hij weer verkering maar ik zie dat niet zo zitten. Omdat ik weet dat dat toch niet goed gaat. Maar kan hij nu de ware zijn ? Ook al is het al zo veel keer uitgeweest?

Enerzijds stel je heel zeker dat het niet goed kan gaan en anderzijds vraag je of die jongen de ware kan zijn. Je zult je moeten afvragen waarom het steeds weer uitging en waarom het toch weer aanging.
Een verkering kun je alleen aangaan als er iets is van herkenning: Wij passen bij elkaar. Niet dat je pasklaar bent voor elkaar. Integendeel, daar is de verkeringstijd voor nodig. En daar moet je samen heel bewust en biddend mee omgaan. Wij moeten leren geven en nemen. Beter: Wij moeten leren elkaar onderdanig te zijn en zo van elkaar te ontvangen en aan elkaar te geven. Dat is niet eenvoudig, maar tegelijk de moeite waard, als je merkt dat je gek bent op elkaar. Wel, ga met deze richtlijnen eens denken aan die verkering. Waarom ging het steeds weer uit? Hadden jullie het gevoel niet bij elkaar te passen, of vonden juHie het moeilijk om dat proces aan te gaan om te worden tot een twee-eenheid?
Als het laatste het geval is, dan kan hij toch wel de ware zijn en dat verklaart ook waarom het steeds weer aanging: Jullie konden niet zonder elkaar. In dat geval mag het moed geven dat je allebei weer een paar jaar ouder bent en nu misschien meer rijp om het proces wel aan te gaan. Ging de verkering echter steeds weer uit omdat je het gevoel had: „Hij is niets voor mij. Hij past niet bij mij en ik niet bij hem", dan lijkt het mij beter om het niet opnieuw te proberen. Degene die dit alles weet, ben jij. Van harte sterkte en vergeet niet de HEERE te kennen in deze weg. Daarmee bedoel ik dat je voor Gods aangezicht jezelf biddend de vraag stelt of je verlangt en of het mogelijk is met deze jongen de HEERE te dienen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 december 1995

Terdege | 80 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 december 1995

Terdege | 80 Pagina's