+ Meer informatie

MAILEN

3 minuten leestijd

De ontwikkeling op het gebied van communicatie zijn in vijftien jaar razend snel gegaan. Een onderdeel daarvan is de e-mail: niet meer weg te denken, ook niet bij kerkenraden en predikanten. Terwijl vroeger stukken voor de kerkenraadsvergadering in een envelop, op de zondag voorafgaand aan de vergadering, werden uitgedeeld, komen ze nu in veel gemeenten per mail aan bij de broeders, voorzien van een wachtwoord uiteraard. Predikanten merken dat het gebruik van de mail een niet meer weg te denken element is in de communicatie met hun gemeenteleden; een tijd geleden kwam het woord ‘telefoonpastoraat’ op, nu gaat relatief veel tijd heen met ‘mailpastoraat’. Het kan het gesprek van aangezicht tot aangezicht echter niet vervangen. Aan deze vorm van communicatie zitten ongetwijfeld positieve kanten: predikanten merken dat hun tere dingen worden toevertrouwd waarvan de drempel in een persoonlijk contact nog te hoog zou zijn. Ook als het gaat om het rondsturen van allerlei documenten, bestemd voor verschillende personen, is de mail een uitkomst. Commentaar kan vervolgens weer snel geleverd worden.

‘ALLEN BEANTWOORDEN

Hier beginnen tevens de beperktheden van dit medium zichtbaar te worden. Soms denkt een moderamen van een kerkenraad een naar hun inzicht vrij eenvoudige zaak ‘even’ te kunnen regelen en alle kerkenraadsleden (ze zitten in het adresboek toch in een groep, lekker gemakkelijk!) krijgen een mail van de scriba. Dan beginnen verschillende broeders te reageren, via de ‘allen beantwoorden’- knop. En die reactie lokt weer een nieuwe reactie uit: het was toch niet zo eenvoudig als het moderamen dacht, en ondertussen is er zó veel losgewoeld, dat men door de bomen het bos niet meer ziet… De voorzitter van de raad heeft er een extra taak bij: het doen stoppen van een dergelijke vorm van interactie, zodra hij merkt dat het meer verwarring brengt dan dat het een oplossing in zicht brengt.

SNELLE REACTIES

Steeds meer gemeenteleden zien in de mail ook een manier om hun predikant te laten weten wat zij van hem, van zijn preken, van zijn manier van werken vinden. Soms leidt dat tot heel aardige mails over en weer. Maar niet zelden zijn de schaduwkanten groot. Neem nu de predikant die net thuis komt van de kerkdienst. Een van de gezinsleden was ziek en heeft thuis via het internet de dienst beluisterd. Mooi! Ach, gelijk even kijken of er nog mail is. Ja hoor: pap, je hebt mail! Niets vermoedend komt pap naar de studeerkamer, om daar tot de ontdekking te komen dat er een ongezouten reactie op de dienst is… blijkbaar was er geen tijd te verliezen. En de man moet die zondag nóg één of twee diensten leiden. De mail is soms echt een vloek. Tip voor iedereen: wanneer u aandrang voelt uw predikant kritisch te benaderen (op zich geen probleem), zet de mail dan een dag in de map ‘Concepten’ en lees hem daarna nog eens door: is een en ander voldoende geestelijk positief getoonzet?

‘DOORSTUREN

Nog erger is het met de knop ‘doorsturen’. Handig, om een ander in een mailwisseling tussen jou en je kerkenraad en/of dominee te doen delen. Maar soms ook een onheilig vuur dat onblusbaar dreigt worden.

Mail- les: less mail!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.