Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leesbare brieven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leesbare brieven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: 2 Cor. 3:1-3.

Daarover schrijft Paulus in 2 Cor. 3, Hij mag van de gemeente van Corinthe zeggen, dat zij een brief van Christus is, wel door zijn ambtelijke arbeid toebereid, maar niet geschreven met inkt, doch met de Geest van de levende God, ook niet in stenen tafelen maar in vlezen tafelen des harten. Een uiterst opmerkelijk schriftgedeelte.
Brieven worden op allerlei schrijfmateriaal geschreven. De Heere schrijft zijn brieven tegenwoordig in tafelen, die vlezen harten zijn. Het woord vlees staat hier niet tegenover geest, maar tegenover steen. Een oude belofte luidt: Ik zal het stenen hart uit u wegnemen en u een vlezen hart geven. Dat wil zeggen: een hart, dat open staat en ontvankelijk is voor het woord van de Heere. Het woord van God vindt geen ingang in een stenen hart. Daar ketst het op af. Een vlezen hart staat open voor de goddelijke onderwijzing en neemt het in zich op.
Daarom, als God ons tot zaligheid bereidt, is het eerste wat Hij doet het schrijfmateriaal voor de Heilige Geest in orde maken. Hij vernieuwt het hart. Het eigenlijke werk van de Heilige Geest is het woord van God in te schrijven in mensenharten. Dat woord wordt verkondigd door mensen. De Heilige Geest doet het indringen in de harten. Grift het om zo te zeggen in het diepst van ons innerlijk in. Daardoor ontvangen we niet maar wat verstandelijke kennis van het woord van God, maar we leren het werkelijk verstaan. Verstaan met heel ons wezen. Het staat ons om zo te zeggen ten leste in het hart geschreven. Het zit er zo diep in, dat we het ook niet meer kwijt raken en nooit meer vergeten. Het is duurzamer dan welk geschreven woord ook.
Uit het hart zijn de uitgangen des levens. Ons doen en laten wordt minder bepaald door wat in ons hoofd dan wel door wat in ons hart zit. Wat in het hart geschreven staat, wat doordrong tot in het diepste van ons innerlijk, beheerst ons leven en bepaalt denken en spreken en doen. Daarom is het hart de werkplaats van de Heilige Geest. Als Hij Gods woord in ons hart inschrijft gaan we overeenkomstig dit woord leven. Niet omdat het nu eenmaal moet, maar omdat we er van binnenuit toe gedrongen worden. Het is als het ware een vanzelfsprekendheid.
Zo worden we door de kracht van Christus en de werking van de Heilige Geest vernieuwd tot het leven naar Gods Woord.
Nu staat een brief nooit in één pennestreek op papier. Dat gaat letter voor letter en woord voor woord. De letters rijgen zich aaneen tot woorden en de woorden tot zinnen en de zinnen geven uitdrukking aan bepaalde gedachten en als alle gedachten op papier staan is de brief voltooid. Zo is ook het werk van de Heilige Geest niet in één moment voltooid. Het schrijvende werk gaat in de harten door. Gods kinderen leren steeds meer. Woord voor woord gaat in hun innerlijk in. Inzicht na inzicht opent zich. Er is wasdom in de kennis van de geheimenissen Gods. Daarom wordt ook de bekering niet in één uur voltooid. Ook die gaat door. De Heere leert steeds meer en daarom wordt ook het leven steeds meer veranderd naar de wil en het woord des Heeren.
We gaan in deze weg iets van het beeld Gods vertonen en worden Christus gelijkvormig, 't Gaat niet zonder strijd. Er is in ons leven ontstellend veel weerstand tegen het schrijvende werk van de Geest. Die weerstanden liggen in de diepten van ons hart. Arglistig is het, dodelijk, wie zal het kennen? Er is in ons tegen het woord van God veel meer verzet dan we ons bewust zijn. We stemmen toe met de mond, en we menen het soms, maar in onze diepste diepten broeit zonder dat we het weten het verzet. Daarom hebben wij mensen, die het zo echt menen, altijd zoveel moeite met de beleving der dingen. En die moeite onthult ons, dat de waarheid ons nog niet in het hart geschreven staat. Maar in zoverre de waarheid in het hart geschreven staat, wordt ze beleefd.
Op deze wijze krijgen de wonderen van Gods wet gestalte in ons leven. Het wordt in het leven zichtbaar wat God in de wet op papier gezet heeft. In het O.T. is de wet gebeiteld in stenen tafelen. In het N.T. wordt de wet uitgeschreven in het leven van Gods kinderen. Dat is de heerlijkheid van het N.T. boven die van het O.T. Hij maakt nu in het leven van Zijn kinderen zichtbaar wat in de wet geschreven staat. Zo zichtbaar, dat men kan zien wat Gods bedoeling met het leven is.
God schrijft tegenwoordig geen brieven meer op papier. Die tijd is voorbij. De brieven, die God nu de wereld inzendt, zijn geschreven op tafelen van vlezen harten. Het leven van Gods kinderen fungeert, als de brief, die God de wereld ter lezing voorlegt.
Dat is een ontzaggelijke werkelijkheid.
Bent u een brief van God aan uw omgeving? Een leesbare brief? Zullen we het ook in onze vakantie zijn?
Ik dacht dat er heel veel in onze tekst is om over na te denken. Dat er ook heel veel is om ons over te schamen en heel veel noodzaak om te bidden:
Heer', ai, maak mij Uwe wegen.
Door Uw woord en Geest bekend.

Zierikzee, P.o.d.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1971

De Wekker | 8 Pagina's

Leesbare brieven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1971

De Wekker | 8 Pagina's