Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE OPENING VAM HET VIJFDE ZEGEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE OPENING VAM HET VIJFDE ZEGEL

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 911

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij de opening van het vijfde zegel verschuift het beeld van de aarde naar de hemel. Nu is er geen ruiter die de aarde opstormt om opdrachten te vervullen, maar hier wordt ons verteld wat er plaats vindt in de hemel. Dit hangt nauw samen met hetgeen gebeurd is op de aarde bij de opening van de eerste vier zegels. Wat ziet Johannes als Christus het vijfde zegel opent?

De vijandschap van de wereld tegen God en Zijn Gezalfde richt zich op hen wier hart de I-Ieere aanhangt. Zo is het alle eeuwen door geweest en Gods Woord zegt dat. de bestrijding van Gods kinderen in het einde zal toenemen. De gelovigen worden gehaat, niet om hun persoon of dat het zulke onaangename mensen zijn maar om het Woord van God, want er staat in vers 9: „die gedood waren om het Woord Gods en het getuigenis dat zij hadden." Tegen het Woord van God worden door duizenden steeds boze aanslagen bedacht. De duivel kan de majesteit en de macht van dat Woord niet verdragen en daarom probeert hij de kracht van het Woord van God te breken. De satan doet dat op allerlei manieren: door dwalingen in de kerk te brengen, waardoor het Woord van God van zijn kracht beroofd wordt; door het Woord van God te weren uit. de universiteiten en scholen; door het Woord van God te bannen uit de regering. Op allerlei manieren probeert de satan de krachten en de invloed van het Woord te breken. De satan kan weliswaar dat Woord niet tot zwijgen brengen, ondanks alle aanslagen die hij daarop beraamt, maar hij kan wel hen tot zwijgen brengen die dit Woord belijden. Daarom grijpt de satan Gods kinderen aan, want in hun hart vond dit Woord weerklank en door de werking van de Heilige Geest werd dit Woord hun tot een getuigenis. Gods kinderen hebben immers het getuigenis in hun hart ontvangen dat er maar één Naam tot zaligheid gegeven is en dit getuigenis hebben zij in waarachtig geloof mogen aannemen. Gods kinderen kunnen daarom niet meegaan en meedoen met de wereld, die het geluk zoekt buiten Christus.

Kunnen jullie nog meedoen met de wereld? Heeft het Woord van God in jullie hart al weerklank mogen vinden door de Heilige Geest? Dan zal er ook een begeerte zijn om er van te spreken, want als wij dit getuigenis hebben, kunnen wij niet zwijgen. Daar zijn die martelaren om gedood. Zij zijn vanwege dit getuigenis overvallen, voor de rechters gesleept en vermoord.

Maar al probeert, de duivel dan zo de belijders van dit Woord tot zwijgen te brengen, hij zal zijn doel niet bereiken. De satan kan hen die schat niet ontroven die zij ontvingen uit en door het Woord van God. Hun lichamen kunnen gedood worden maar verder reikt de macht van de duivel niet. Hun zielen behoren de Heere Jezus toe en wie zou die aan Hem kunnen ontrukken?

Er mag dan op de aarde geen plaats zijn voor hun lichaam; maar voor hun ziel heeft de Heere Jezus een plaats in de hemel. Johannes ziet deze zielen in de hemel, en dit betekent voor hem een versterking en bemoediging. Johannes leefde in een tijd van vervolging en nu ziet hij dat de getrouwe getuigen van de Heere Jezus de marteldood niet hoeven te vrezen, in het Vaderhuis is voor hun ziel een woning bereid. Maar het wil nog meer zeggen: deze martelaren zijn wel gezaligd, maar niet verheerlijkt.

Johannes ziet ze hier als zielen en niet als komplete mensen. Hij ziet ze lichaamloos, dat wil zeggen in een voorlopige toestand. Immers de Heere Jezus is gekomen om de hele mens te verlossen. Hij heeft Zich aan het kruis geofferd met lichaam en ziel opdat Hij d.e Zijnen voor eeuwig ontrukken zal aan de macht van de zonde en de dood. De zaligheid van de ziel is niet het hoogste maar het begin van de volmaking. Want zolang ziel en lichaam gescheiden zijn en het lichaam in het graf ligt, is voor de gezaligden het volmaakte niet gekomen en blijven zij naar die toekomst verlangend uitzien

als hun lichaam zal worden opgewekt, Pas als lichaam en ziel zijn verenigd, zullen ze volkomen delen in de vrucht van Christus' verzoening. Waar ziet Johannes deze zielen? Onder'het altaar (vers 9).

In de Openbaringen wordt, de hemel vaak vergeleken met de tempel. Wij moeten hier aan het reukofferaltaar denken in het heilige, waar dagelijks door de priester wierook werd geofferd om de dienst der gebeden te syboliseren, Zo is er in de hemel ook een gebedsaltaar. De gezaligden hebben nog te bidden dat hun ziel weer bij hun lichaam zijn zal. Wat bidden die martelaren (vers 10)? Ze bidden om wraak over hun pijnigers. Ze worden niet gedreven door persoonlijke wraakgevoelens want in de hemel zijn de zielen van de schuld en de smet van de zonden verlost.

Het gaat hier de gezaligden om de eer van God. Door de liefde tot God en Zijn eer gedrongen, bidden ze (vers 10). De martelaren slaan met ontzetting het schouwspel gade wat de aarde laat zien en de toestand van hun zielen in de hemel herinnert hen er voortdurend aan dat de afrekening nog wacht.

Ze verlangen naar de dag van de afrekening waarop Christus zal komen en Zijn volle eer zal ontvangen. Hier zien wij de eenheid tussen de Kerk op aarde en in de hemel: er is hetzelfde verlangen naar het einde.

Dit gebed van de martelaren in de hemel is de Heere welgevallig. Dat lezen wij in vers 11. In die lange witte klederen ontvangen zij het bewijs dat zij gunstgenoten Gods zijn. De wereld keurde hen schuldig en doodde ze, maar God schonk hun eerherstel en nam ze op in de hemel. Die lange witte klederen dienen om hen te verzekeren dat ze onschuldig en heilig zijn en dat daarom op Zijn tijd hun verlossing volkomen zal worden.

Ze mogen ook weten waarom ze nog even moeten wachten: „totdat hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden gelijk zij." De Heere zegt: „Eerst, moet dat getal vol worden, opdat zij, die in dit getal zijn besloten, zullen komen tot de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus." De triomferende Kerk moet nog wachten op de strijdende Kerk. Dan komt het eindoordeel over de goddelozen. Dan komt Christus aan Zijn eer en worden de zielen van de martelaren met hun lichamen verenigd tot, een volkomen zaligheid. Zolang de triomferende Kerk op de strijdende Kerk moet wachten, is het genadetijd voor jullie. Laat die tijd niet voorbijgaan!! Het ene nodige is .dat jullie vrede bij God vinden door het bloed van het kruis en dat het Woord van God jullie tot een getuigenis wordt. Dan krijg je geen makkelijk leven op de aarde. Maar al is geen plaats op de aarde voor hen wie het, Woord van God tot een getuigenis werd, bij de Heere Jezus is plaats voor hen, die de duivel hen nooit af kan nemen.

GESPREKSVRAGEN

1. Geef nog eens aan wat Johannes zag bij de opening van de eerste vier zegels. Wat was de betekenis ervan?

2. Wat wordt bij de opening van het vijfde zegel bedoeld met: — het altaar — witte klederen — kleine tijd?

3. Wat. heeft de opening van het vijfde zegel voor ons te zeggen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1981

Daniel | 32 Pagina's

DE OPENING VAM HET VIJFDE ZEGEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1981

Daniel | 32 Pagina's