Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

III. REAKTIE OP ONS SCHRIJVEN OVER DE ZEKERHEID DES GELOOFS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

III. REAKTIE OP ONS SCHRIJVEN OVER DE ZEKERHEID DES GELOOFS.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We willen dus nu eerst even ingaan op wat de briefschrijver meent te kunnen bewijzen met een predikatie van Justus Vermeer. Justus Vermeer zegt dus, dat niemand zijn voet op de weg der heiligmaking kan zetten naar de hemel, of zijn persoon moet in Christus gerechtvaardigd zijn. Nu, dat is nogal heel duidelijk. Als Justus Vermeer het anders gesteld) zou hebben, zou hij Rooms geweest zyn. De Roomsen plaatsen immers de heiligmaking voor de rechtvaardigmaking.

Maar Justus Vermeer leert daarom toch nog niet wat de briefschrijver beweert, of wat van bepaalde zijde thans wordt voorgestaan. Als Justus Vermeer het over de enge poort heeft zegt hij dat Christus daar Zelf in het bijzonder mee bedoeld wordt. En zoals de oude schrijvers gewoon zijn, maakt hij dan verschillende vergelijkingen tussen Christus en een enge poort. En zo komt hij er dan ook toe om te zeggen, dat de poorten oudtijds dienden om daar de vierscharen te spannen, vonnissen uit te spreken en gerichten te oefenen. En dan zegt hij, dat zo ook niemand zi^n voet kan zetten op de weg der heiligmaking naar de hemel, of hij moet in Christus gerechtvaardigd zijn.

Nu hebben we in ons eerste artikel over de reaktie op ons schrijven over de zekerheid des geloofs, als duidelijk gemaakt dat men in de wedergeboorte gerechtvaardigd wordt en dat alzo de heiligmaking daarop volgt. En als nu de briefschrijver de preek vao. Justus Vermeer over deze tekst nog eens goed wil lezen, dan zal hij wel zien dat Justus Vermeer niet alleen bewust gerechtvaardigde mensen voor levendgemaakte mensen houdt. Maar wel snijdt Justus Vermeer alles af buiten Christus en Zijn gerechtigheid. Nu, dat hopen wij ook te doen. Maar dan op dezelfde manier ds Justus Vermeer en al onze vaderen. Niet op de manier van de briefschrijver. Het is jammer voor de briefschrijver, dat in de prekenbundel van Justus Vermeer waarin die preek staat over Matt. 7:14, ook nog twee preken van dezelfde schrijver zijn te vinden over de wedergeboorte.

Als Justus Vermeer in die preken de wedergeboorte gaat beschrijven, dan zegt hij: „Doch hier, in Joh. 3 en elders, en meest op alle plaatsen in het heilige Woord, betekent dit woord wedergeboorte, de vernieuwing eens zondaars, van dood tot leven; en staat tegenover de oorspronkelijke en aangeborene verdorvenheid van Adamskinderen, zovelen als er in de tweede Adam gerekend zijn".

En dan zegt hij i verder: „Onder dit woord wedergeboorte (ontleend van des mensen geboorte) is ingesloten, zowel db ontvangenis, de geestelijke groei tot een schepsel, als ook het geboren worden zelve; en moet van onsi (omdat wij eindige schepselen zijn en niet alles tegelijk denken en werken kunnen) onderscheiden worden: roeping, wedergeboorte, bekering geloof en heiligmaking; doch de Heilige Schrift sluit alles wel eens tegelijk in, in het een of ander woord”.

Justus Vermeer gaat ^^ verder beschrgven wat de vrucht van de wedergeboorte is. Hij begint dan met te wijzen op de overtuiging van zonden.. De briefschrijver moet die preek maar eens goed lezen. Als hij dan eerlijk is, dan zal hij wel moeten erkennen dat hij toch wel een hoge toon aangeslagen heeft, als hij ons schreef dat hij het droevig vond, als er zelfs bij leraars zo weinig kennis is van dfe zuivere geloofsleer, dat men de bedoeling van onzq vaderen helemaal niet meer schijnt jte begrijpen. Dfe briefschrijver vond het gelukkig, dat we de geschriften van onze vaderen nog hebben, die de Heere de nachtrust heeft willen ontnemen voor deze tijd, waarin de profeten ons ontbreken, om zwakke en hongerige zielen (in Christus) te voeden met de zuivere gronden van recht en gerechtigheid. De briefschrijver schrijft letterlijk: „Wel wordt er van de kansels nog veel bevindelijk voedsel toegediend, maar zonder wezen. Zelfs een ontwaakte (geen levendgemaakte ziel) moet er van walgen en onder stikken van benauwdheid".

Zo, dus daar zijn ook ontwaakte zielen, die toch geen levendgemaakte zielen zijn. Heeft de briefschrijver dat ook soms in Justus Vermeer gevonden? Dus er zijn dode zondaren die toch wel wakker zijn. We hebben er al meer op gewezen, dat men uiteindelijk met elke afwijking van de zuivere leer de Remonstrant in de handen valt. Maar hier blijkt dit ook wel duidelijk. Men kan wakker zijn, zonder geestelijk leven. Er zijn düs ontwaakte geestelijk dode mensen.

Nu, met de briefschrijver zijn we het hartelijk eens, als hij schrijft dat de Heere zo goed geweest is om die oude vaderen de nachtrust te ontnemen om voor deze geestelijk schrale tijd voor zielevoedsel te zorgen, maar wij zijn daar dan toch op een tegenovergestelde wijze van de briefschrijver mee verblijd. En we hopen dan toch de geschriften van deze achtbare vaderen zomaar niet te laten verminken dbor degenen die ze voor hun verkeerde spellingen willen gebruiken, terwijl juist hun stellingen in die geschriften geheel omver geworpen worden. Justus Vermeer schrijft over een mens die door God wordt wedergeboren: „O! zulk een ontwaakt en verschrikt van zichzelven, even als een die in 't opperste van een mast geslapen had en wakker werd, verschrikken zou”.

En als Justus Vermeer dan verder de weg van zaligmakende overtui^g heeft voorgesteld, dan zegt hij: „Hij zulk een einde, onder vele worstelingen, die de Heihge Geest verborgen werkt, en onder vele onuitsprekelijke zuchtingen, vroeg of laat, althans op dtes Heeren tijd. Evangelie-licht in zijn ziel ontvangt, door enkel soevereine en vrijmachtige verschijning en openbaring van Christus in de kracht van Zijn verdiensten en ambten, en dat tegen alles wat die ziel in het bijzonder doet, door aangrijpen van Christus' sterkte, door kiezen en aannemen van Hem, ja door overgeven en overwentelen van zijn weg tijdelijk en eeuwig, uit de angsten der wedergeboorte opgeholpen wordt en het hoofd opheft en onder dé kinderen een plaats en naam krijgt in Gods huis. Wij gaan hier voorbij de verscheiden wijzen, manieren, wegen, tijden, plaatsen en middeloorzaken, wanneer, door wie, en waar al, dé Heere God, naar Zijn soevereine vrijheid, dit genadewerk in het hart legt. Dit zullen we liever langs het volgende achtste vers eens bijzonder behandelen”.

In dte volgende preek gaat Justus Vermeer dus nog wat meer in op de leidingen Gods met de wedergeborenen. Jammer voor die briefschrijver, maar we moeten zijn gebouwtje steeds meer aan het wankelen gaan brengen. Al laat hij willicht zijn verkeerde stelling niet varen, hij mocht er dan maar mee leren om voortaan niet zo hard meer van stapel te lopen, alsof we zomaar door hem te overrompelen waren. Het is nooit aangenaam als we evenals de briefschrijver zo in het zonnetje gezet worden, maar dan moeten we ook meer voorzichtigheid betrachten, opdat we er zelf geen oorzaak van zijn dat we min of meer te schande worden. Ter verdediging van de Waarheid blijft er voor ons niets anders over dan de verkeerde stelling van de briefschrijver op een voor hem niet zo aangename wijze te ontzenuwen. Maar ter zijner geruststelling willen we hem met deze laten weten dat wij zijn naam en herkomst van de brief strikt voor onszelf houden. Of hij moet nog zo prat op zijn wijsheid! gaan, dat hij liever ook zijn naam nog venneld wil hebben. Maar dit zou niet verstandig zijn.

Volgende keer dus nog wat meer van Justus Vermeer.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juni 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's

III. REAKTIE OP ONS SCHRIJVEN OVER DE ZEKERHEID DES GELOOFS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juni 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's