Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CD - select

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CD - select

Alle genoemde cd's zijn bij de muziekhandel te koop of te bestellen, tenzij anders vermeld.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

George Frideric Handel - Michala Petri: blokfluit, Keith Jarrett: clavecimbel

Sonate in g - Sonate in a Sonate in C - Sonate in F Sonate in B.

De blokfluitiste Michala Petri is op dit moment een van de "best verkochte" klassieke artiesten. Met haar eigentijdse manier van spelen, een beetje authentiek, maar vooral wel vlot, steelt ze de show.
In de op deze cd opgenomen zes sonates van G.E Handel is ze dan ook duidelijk in haar element. Ook Handel hanteerde het liefst de vlotte Italiaanse barokstijl; daarbij verloochent zich bij hem nooit het genie.
Vandaar dat deze sonates een plezier zijn om naar te luisteren. Petri neemt graag hoge tempi, ze speelt virtuoos met een strakke toon. Iets meer nuancering, met name in de langzame delen, had van mij best gemogen.
De klavecinist Keith Jarret is een volgzaam en zeer alert begeleider.
BMG, nr.RD60 441,56 min., DDD.

                              ------------------------------

J.S. Bach orgelwerken; Theo Jellema bespeelt het Hinsz-orgel te Leens.

Praeludium en Fuga D grote terts
- Wir Christenleut
- Das alte Jahr vergangen ist
- In dir ist Freude Fuga b kleine terts
- Sonata d kleine terts:
- Concerto del Sirge Ant. Vivaldi, a kleine terts:
- Fuga g kleine terts
- Dies sind die heil'gen zehn Gebot, Canto fermo in Canone
- Praeludium en Fuga A grote terts.

Wat is er aangenamer dan te luisteren naar de muziek van een van de grootste componisten aller tijden (zo niet de grootste), uitgevoerd door een vakbekwaam organist op een uitermate fraai instrument, dat voor dit type muziek schijnt te zijn gemaakt?
Degenen die deze vraag met "niets"beantwoorden, zullen met deze cd hun luisterhonger weer een poosje kunnen stillen. Jellema speelt Bach zoals dat momenteel op de meeste conservatoria wordt onderwezen. Dat betekent dat liefhebbers van een legato speelwijze hun heil elders zullen moeten zoeken. Hoogtepunten zijn (althans voor mij) Praeludium en Fuga D-dur, de triosonate en het Choralvorspiel "Dies sind die heil'gen zehn Gebot".
Het bijbehorende booklet geeft voldoende informatie over orgel en organist en zeer uitgebreide informatie over de gespeelde werken, waarbij zelfs de gebruikte registraties niet ontbreken.

VLS Records, nr. VLC 0691, 71 min., DDD; prijs ƒ 42,50.

                              ------------------------------

J. S. Bach: Goldberg- Variationen 1 t/m 30. Bob van Asperen, klavecimbel.

De vroegere Bachkenner Hans Brandts Buys noemde Bach onder meer een bouwmeester en goudsmid en hij doelde daarmee op de wonderbaarlijk ingenieuze structuur van sommige werken. Een van de mooiste voorbeelden in dit opzicht zijn de dertig variaties die Bach schreef op een aria van zijn leerling Johann Theophilus Goldberg.
Die hechte structuur was wel nodig, omdat anders de luisteraar snel de draad kwijt zou raken. De variaties zijn opgebouwd in groepjes van drie, waarbij de laatste steeds een canon is. Nummer 30 is een zogenaamd Quodlibet, waarin Bach enkele toepasselijke liederen verwerkt.
De Nederlandse klavecinist Bob van Asperen geeft van dit "mammoetwerk" een gewetensvolle vertolking, nauwgezet en toch zeer levendig. De opnamekwaliteit van het klavecimbel, precies zo een als Bach zelf gebruikt moet hebben, komt heel levensecht over.

Emi Classics, nr. CDC 754209 2, DDD.

                              ------------------------------

J. S. Bach orgelwerken; Wim van Beek aan het Schnitger-orgel van de Martinikerk, Groningen.

- Toccata en fuga d moll BWV 565
- Koraalvoorspel "Allein Gott in der Höh sei Ehr"
- Toccata, adagio en fuga C grote terts
- Koraalvoorspel "Liebster Jesu, wir sind hier"
- Partita diverse sopra "Sei gegrüß?, Jesugütig".

Dat het Schnitger-orgel van de Martinikerk in Groningen een instrument is waarop de orgelwerken van Bach voortreffelijk klinken, is voor de orgelliefhebber geen nieuws. Organist Wim van Beek weet een hele cd vol te spelen waarin hij de grootsheid van zowel Bach als het Martini-orgel in ruime mate demonstreert.
De magistrale plena in de grote Bach-werken maken van het geheel een monument. De kleurrijkheid van het instrument komt met name tot uitdrukking in de fraaie solostemmen bij de vertolking van de koraalbewerkingen. Opvallend zijn de rustige tempi die Wim van Beek aanhoudt. Met name de briljante toccata, adagio en fuga in C dur krijgen hierdoor een geweldige diepgang.
In de partita "Sei gegrüß?, Jesu gütig" demonstreert Wim van Beek een ongekend aantal klankfacetten van het instrument. Wat heeft Bachs muziek op dit orgel een overtuigende muzikale zeggingskracht! Wim van Beek maakt er een feest van.

Intersound, nr. 1007, 72 min., DDD.

                              ----------------------------

Sweelinck; hls sources - hls influence, deel 2. Bernard Winsemius aan het Van Hagerbeer transeptorgel. Nieuwe Kerk, Amsterdam.

- A Pavan (Newman)
- O ye happy dames (Anonymus)
- Gloria tibi trinitas (Blitheman)
- Clarifica me pater (Tallis)
- Iste Confessor (Tallis)
- Glorificamus (Redford)
- Variaties op Est-ce Mars (Sweelinck)
- 4 Variaties op Psalm 116
- In Nomine No. 12 (Buil)
- In Nomine No. 10
- Salve Regina (5 versies)
- Variaties op „Ick voer al over Rhijn" (Sweelinck)
- Echofantasia in d
- Vater unser im himmelreich (Praetorius).

Het enige orgel in Nederland met een volledige, authentiek overgeleverde speelinrichting bevindt zich als transept-orgel in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. In eerste aanleg dateert het van 1651, waarna het tot 1664 werd voltooid door de orgelmaker VanHagerbeer.
In 1989 bracht Flentrop het orgel tot in de kleinste details terug in de staat waarin het in 1664 verkeerd moet hebben. Bernard Winsemius, sinds 1981 samen met Gustav Leonhardt organist van de Nieuwe Kerk, speelt een tweede cd vol met als thema "Sweelinck, zijn bronnen, zijn invloed". Instrumentale muziek dus, uit de 16e en 17e eeuw. Winsemius rekent voor eens en voor altijd af met de idee dat de muziek uit deze periode saai zou zijn. De aanstekelijke manier waarop Winsemius muziek maakt, gevoegd bij het intensief klinkend transeptorgel van de Nieuwe Kerk, maken deze cd tot een waardevol document.

Intersound, nr. 1006, 75 min., DDD

                              ------------------------------

Juicht Gode toe. Hardenbergs Christelijk Mannenkoor o.l.v. Jan Quintus Zwart; Femmy van de Weg sopraan, Henk Ruiter piano, Riekus Hamberg orgel.

- Juicht Gode toe
- Heer ik hoor van rijke zegen
- God enkel licht
- Open de poorten
- Abba Vader
- Psalm 75
- Als ik maar weet
- Wilt heden nu treden
- Eens als de bazuinen klinken
- Gij die alle sterren
- Jeruzalem
- Hoor je de trompetten
- Nader mijn God bij U
- Psalm 116
- Vaste Rots van mijn behoud
- Psalm 134
- Mijn Herder is de Heere God
- Zegen ons, Algoede.

Jan Quintus Zwart is een enthousiaste dirigent. Dat is te horen aan 'zijn' Hardenbergs Christelijk Mannenkoor. De ongeveer honderd zangers produceren op deze cd soms een indrukwekkende hoeveelheid decibels. Enthousiasme is uiteraard nooit verkeerd, maar als het ten koste gaat van de zuiverheid en er bijna sprake is van schreeuwen, wordt het tijd om de rem er op te zetten.
Concreet: de psalmen 100 en 75 bij voorbeeld vind ik niet meer beschaafd klinken. Het koor laat in zachtere stukken, zoals "Abba Vader, "Als ik maar weet" en "Nader mijn God, bij U" een veel fraaiere klank horen.
De sopraan harmonieert heel mooi met de donkerbruine mannenstemmen. De mij onbekende pianist en de organist ontpoppen zich als speelse begeleiders.

JQZ, QCD 3054-2, 59 mm., DDD. Cd ƒ 32,50 en mc ƒ 25,00 incl. verzendkosten; te bestellen bij Hardenbergs chr. mannenkoor, postbus 133, 7770 AC Hardenberg door het bedrag over te maken op bankrek.nr. 38.49.18.824 t.n.v. HCM-platenfonds bij Rabobank Hardenberg. Giro van de bank: 812263.

                              ------------------------------

Lindenberg orgelcollectie. Selectie uit werken van verschillende Lindenberg- cd's.

Werken van: J.S. Bach, Hanff, Oley, HSndel, Wesley, Mozart, Mulet, Boëly, Saint-Saëns, Brahms, De Klerk, Widor, Sokola. Gespeeld door Bram Beekman, Harald Vogel, Jan Jongepier, Bernard Winsemius, Hans van Nieuwkoop, Klaas Bolt, Christiaan Ingelse, Jaap Kroonenburg, Henk van Putten, Hans Fagius, Johann Lemckert, Albert de Klerk, George Wilson.

Het is een majesteitelijk schoon gespeelde toccata en fuga d-moll (BWV 565) die de opening vormt van "Organ Collection", een verzamel-cd die een overzicht geeft van eerder uitgebrachte produkties op LBCD, label van Lindenberg in Rotterdam.
Sinds 1988 blaast Lindenberg een stevige partij mee op de cd-markt. Het produktieteam geeft in het booklet zelf aan waar het zijn kracht in zoekt: „kwalitatief hoogstaande opnamen, zorgvuldig geselecteerde programma's, gespeeld op interessante instrumenten uit heden en verleden, uitgebreide, geïllustreerde tekstboekjes met toelichtingen en disposities."
Bescheidenheid kan men de muziekzaak aan de Slaak niet verwijten, anderzijds dank ik haar vriendelijk voor de typeringen waarover ik me nu geen zorgen meer hoef te maken. "Organ Collection" zit boordevol kleine werkjes en enkele grotere bijdragen die bijna alle monumentaal tot klinken komen op orgels in Zwolle, Groningen, Godlinze, Gouda, Zaltbommel. Maassluis, Arnhem en andere.
Een keur van organisten laat zich horen. Lindenberg presteert het bij deze cd een tekstboekje te leveren van 20 pagina's. Het zijn slechts de hoesontwerpjes van Lindenberg -ook deze- die ik minder geslaagd vind. Verder vind ik niets waarover ik zou kunnen struikelen.

Lindenberg, nr. LBSCD91, 74 min., DDD, ƒ 9,95.

                              ------------------------------

Koor en samenzang uit de Bethelkerk te Urk o.l.v. Meindert W. Kramer Chr. Urker visserskoor "Crescendo", Femmy van de Weg, Klaas Bakker, Bram Kramer, orgel Henk van Putten.

- Gezang 103:3 en 4
- Hoe lieflijk zijn Uw woningen
- Aria Psalm 116 orgelsolo
- Psalm 85:3
- O blijde dag, als 't Woord des Heeren
- Psalm 124:1 en 3
- Psalm 89:7 en 8
- In het Kruis zal 'k eeuwig roemen
- Neem Heer mijn beide handen
- Gezang 94:4 en 5
- Gezang 45:1, 3 en4
- May the mind of Christ my Saviour
- Psalm 119:3
- Psalm 47:1 en 3
- Gezang 106:1 en 2
- Vol verwachting blijf ik uitzien
- Looft, looft de Heer
- Vaste Rots van mijn behoud
- Gezang 99:1
- Als 't bazuingeshal des Heeren klinkt
- Psalm 56:5 en 6
- Gezang 52:1
- Zegen Num. 6:24-25 met Gezang 82:3.

Meindert Kramer is altijd amateur-musicus gebleven. Z'n kost verdiende hij tot voor kort op de bank, de muziek was 'slechts' hobby. Wel een hobby die al 50 jaar z'n vrije tijd opslokt.
Deze cd geeft een muzikaal portret van de jubilerende Urker organist, dirigent en componist. Eenvoud kenmerkt zijn stijl. Of het nu gaat om een voorspel bij samenzang, een orgelsolo, een koorarrangement. Kramer blijft muzikaal dicht bij huis. Z'n talrijke publiek waardeert hem juist daarom. 
Dat neemt niet weg dat je na 23 nummers "Kramer" weer hardgrondig kunt verlangen naar een stevig Bach-werk. Ik bedoel: de cd is niet helemaal vrij van eenzijdigheid. De bijdrage van het tien leden tellende familiekoor werkt in ieder geval verfrissend.

Orpa Records, nr. 1991003, DDD.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 maart 1992

Terdege | 88 Pagina's

CD - select

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 maart 1992

Terdege | 88 Pagina's