Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Silver Seraph, een kunststuk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Silver Seraph, een kunststuk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn automerken die maar af en toe in het nieuws komen. Zo ook Rolls-Royce. Bijna twintig jaar lang is er weinig nieuws gekomen uit Crewe. Het is een stilte voor de storm gebleken. Sinds kort staat het prestigieuze Britse merk weer volop in de schijnwerpers. Niet alleen door de introductie van de nieuwe Silver Seraph, maar ook door de overname door BMW.

Al geruime tijd bestond er onzekerheid over de toekomst van Rolls-Royce (en ook die van Bentley). Vickers wilde het wereldberoemde merk verkopen. Diverse autofabrikanten hadden direct interesse om dit merk te kopen. Maar ook een groot aantal chauvinistische Engelse zakenlieden wilden, om het bedrijf in Engelse handen te houden, een bod uitbrengen. VW zorgde echter voor een grote verrassing door eveneens een bod uit te brengen. Daarnaast is Mercedes in de race geweest voor de overname van RollsRoyce en Bentley. Maar BMW had een ijzersterk wapen. In de nieuwe Silver Seraph bevinden zich namelijk diverse BMWcomponenten, waaronder de 5,4 liter V12 uit de BMW 750i. Deze motor, en de V8 Bi-turbo in de Bentley, zouden bij overname door een andere fabrikant dan BMW niet meer geleverd worden. Door gesprekken met andere fabrikanten heeft Vickers echter wel de verkoopprijs van RollsRoyce en Bendey op weten te drijven van 150 miljoen pond naar 300 miljoen pond (ongeveer 1,05 miljard gulden!). Directeur Piëch van Volkswagen heeft getracht met een bod van 1,5 miljard gulden alsnog Vickers voor zich te winnen. Maar Vickers heeft niet alleen naar het bod gekeken, want er zijn meer factoren die meespelen. BMW-baas Pischetsrieder heeft aangegeven dat hij de komende jaren volop in Rolls-Royce en Bentley wil investeren. De productie moet verdrievoudigd worden. Om dat te realiseren wordt er een bedrag van maar liefst drie miljard gulden uitgetrokken. Intussen zal de concurrentie niet stilzitten. Mercedes trekt ten strijde met de reeds vorig jaar gepresenteerde Maybach. Volkswagen denkt er serieus over een topklasse-auto op de markt te brengen onder de historische naam Horch.

Silver-Seraph
Door al de commotie rond de overname van het bedrijf zou het nieuwe product van de fabrikant bijna vergeten worden. Het is achttien jaar geleden dat Rolls-Royce een nieuw product lanceerde en de Silver Seraph is de negende nieuwe Rolls-Royce in de 94 jaar dat dit bedrijf bestaat. Zoals ik reeds meldde, heeft het nieuwe model diverse BMW-componenten. Achter de trotse grille, waarop nog altijd de Spirit of Ecstasy in haar fragiele schoonheid pronkt, huist een BMW VI2. Die is volgens Rolls-Royce dan wel aangepast aan haar specifieke eisen, maar of die eisen verder gaan dan het wegwerken van BMW-logo's en het daarvoor in de plaats aanbrengen van RR-exemplaren is twijfelachtig. De waarden van het maximum koppel en vermogen in de Rolls-Royce zijn dezelfde als van BMW. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook dezelfde ZF-transmissie gebruikt wordt. Genoeg hierover. Wie de Silver Seraph bekijkt, kan alleen maar toegeven dat de auto onmiskenbaar een Rolls-Royce is. Zij ziet er niet uit alsof zij door de windtunnel gehaald is (dat is trouwens wel gebeurd) maar toch oogt zij modern. Van binnen is het nog duidelijker dat dit het product is waar alleen de rijksten der aarde zich eigenaar van zullen gaan noemen. Uw ogen krijgen geen rust om al dat prachtig gevormde hout te bekijken, uw neus niet genoeg om het heerlijke aroma dat de Connolly-lederen bekleding verspreidt op te snuiven, uw voeten zakken weg in de dikke lamswollen bekleding, maar uw oren hebben als de deuren eenmaal gesloten zijn niets meer te doen. Tenzij er een klassieke cd door de fantastische audio-installatie ten gehore gebracht wordt. De ingenieurs van Rolls-Royce hebben ook veel aan het onderstel gedaan. Daarvoor is de Silver Seraph in extreme omstandigheden getest. Niet alleen in de poolsneeuw in Zweden, maar ook in de extreme hitte, zoals die in Death Valley in Californië heerst. Een groot deel van het testwerk is verricht in de Rocky-Mountains. Daardoor bestaat de kans dat iemand voor het eerst van z'n leven een driftende Rolls voorbij zag komen. Inderdaad, ze is op alle punten getest. Het gevolg hiervan is dat ze nog meer dan ooit haar passagiers in alle comfort kan vervoeren.

Veiligheid
Gelukkig ook in alle veiligheid. Daarbij kunnen we het hebben over dingen als airbags en ABS, maar in deze klasse hebben we het ook over lijfelijke veiligheid. In dat opzicht moet gedacht worden aan kogelwerende ruiten en banden waarmee zelfs doorgereden kan worden als ze lek zijn. Laten we echter door al deze pracht en praal niet de werkelijkheid uit het oog verliezen. Bekijk deze auto niet als een vervoermiddel, maar als een kunststuk. Echte kunststukken zijn zeldzaam en duur. Beschouw de Silver Seraph als een van de negen kunststukken van Rolls-Royce.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1998

Terdege | 84 Pagina's

Silver Seraph, een kunststuk

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1998

Terdege | 84 Pagina's