Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een groot wonder en diep geheim

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een groot wonder en diep geheim

Ds. W. Visscher: Zonder menswording geen verlossing mogelijk

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de Twaalf Artikelen van het Geloof gaan er zes over de Heere Jezus. Wie ze één voor één leest, beseft dat Hij in het Oude Testament niet voor niets de naam Wonderlijk kreeg. Wonderlijk is hij in Zijn namen, in Zijn lijden, opstanding en hemelvaart. Maar wonderlijk is Hij zeker ook in zijn ontvangenis en geboorte. Met ds. W. Visscher denken we verder na over dit derde artikel: Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria.

In Galaten 4 : 4 lezen we dat de Heere Jezus geboren is in de volheid des tijds. Over dit begrip volheid des tijds bestaat soms wat verwarring, stelt ds. W. Visscher van Amersfoort. "Sommigen denken dat de Heere Jezus op een hele geschikte tijd is gekomen. Een tijd waarin er rust en vrede heerste in het Romeinse rijk, een tijd waarin er één taal werd gesproken, namelijk het Grieks."

Deze dingen zijn wel waar, zegt ds. Visscher, "Maar dat bedoelt de Schrift niet met volheid des tijds. Met dit begrip bedoelt Paulus, zeggen de kanttekenaars, de tijd 'die God bestemd had om Zijn Zoon in de wereld te zenden'. Dat is dus de tijd die God in Zijn raadsplan van eeuwigheid heeft vastgesteld. Ds. Hellenbroek zegt in zijn vragenboekje dat dit de tijd is waarbij de scepter van Juda nog niet was geweken (Genisis 49 : 10); de tweede tempel nog stond (Haggaï 2 : 10) en de zeventig weken ten einde liepen (Daniël 9 : 24). De Heere Jezus is dus precies op het tijdstip geboren zoals dat in het Oude Testament was voorzegd en in Gods raad was vastgelegd. God de Vader voert Zijn raad uit. Ook bij de geboorte van Christus. De geboorte van de Heere Jezus is openbaring van het goddelijk welbehagen. (Lukas 2 : 14)."

Wat is eigenlijk de geboorte van de Heere Jezus?

"De geboorte van een gewoon mens betekent het begin van zijn bestaan. De geboorte van de Heere Jezus is niet het begin van Zijn bestaan. De Bijbel leert ons dat Het Woord vlees is geworden (Johannes 1 : 14) en dat bij de geboorte God is geopenbaard in het vlees O Timotheüs 3:16). Het bestaan van de Heere Jezus is eeuwig. Bij de geboorte heeft Hij de menselijke natuur aangenomen. De Zoon van God, die echt en eeuwig God is en blijft, werd ongeveer tweeduizend jaar geleden mens. De Heere Jezus heeft een echt lichaam en een ware menselijke ziel aangenomen opdat Hij een waar mens zou zijn (artikel 18 NGB). De menswording van de Zoon is een groot wonder en een diep geheim. Dat God mens is geworden, is voor de Grieken een dwaasheid. De aanneming van de menselijke natuur was echter wel nodig, om de zielen van Zijn kinderen te redden. Zonderde menswording is er geen verlossing mogelijk! De geboorte van de Heere Jezus is dus een van de fundamentele leerstukken van de Bijbel. Het is absoluut nodig om zondaren te redden van het eeuwig verderf."

Waarom heeft de Heere Jezus de ware menselijke natuur aangenomen?

"De menselijke natuur bestaat uit ziel en lichaam. Een engel heeft geen lichaam; een dier heeft geen ziel. De mens is een wezen met een ziel en een lichaam. Door de zonde zijn ziel en lichaam verloren. Het lichaam is door de zonde ontluisterd; de ziel is verduisterd. Verlossing betekent dat ziel en lichaam worden gered. De Heere Jezus moesteen lichaam en een ziel hebben om Zijn kinderen te kunnen redden. Ook moest Hij een ware menselijke natuur hebben om te kunnen lijden en sterven. God immers is een Geest en kan niet lijden. De Heere Jezus heeft in Zijn lichaam en in Zijn ziel geleden. Heel duidelijk blijkt dat bijvoorbeeld tijdens de kruisiging. Mij dorst slaat op het lichaamslijden van de Heere Jezus. Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten ziet op het zielenlijden. Door te lijden in ziel en lichaam heeft de Heere Jezus Zijn kinderen met lichaam en ziel verlost.

In de eeuwige heerlijkheid ontvangen Gods kinderen dus weer een geheel vernieuwd lichaam en vernieuwde ziel. Dit is voor Gods kinderen heel troostvol. Denk bijvoorbeeld eens aan

ouders met een gehandicapt kind. Wellicht heeft dat kind op aarde nooit kunnen zingen en spreken. Als het een kind van de Heere is dan zal het God straks met lichaam en ziel grootmaken. Denk ook eens aan veroudering. Wat kan het lichaam gaan aftakelen. In de eeuwige heerlijkheid krijgen al Gods kinderen weer een vernieuwd lichaam. Job heeft duidelijk verlangd naar het herstel van zijn lichaam in de heerlijkheid van de hemel. Hij zegt ik zal uit mijn vlees God aanschouwen (Job 19:26). De Heere Jezus heeft Zijn kerk met lichaam en ziel gekocht. Daarom is Hij mens geworden!"

Is de geboorte een vernedering voor de Heere Jezus?

"De geboorte is geen vernedering.

Menszijn is immers niet vernederend. De mens is een schepsel van God. In de hemel, waar alles volmaakt is, zijn ook mensen met een ziel en een lichaam: Elia en Henoch. De Heere Jezus heeft bij Zijn hemelvaart de ware menselijke natuur ingebracht in de hemel. Naar Zijn mensheid is Hij in de hemel totdat Hij zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden op de jongste dag. De menswording behoort bij de bekwaammaking tot het Middelaarsambt.

Toch spreken wij wel over de nederige geboorte van de Heere Jezus. Het vernederende zit in de ontluisterde menselijke natuur die Heere bij zijn geboorte heeft aangenomen. Laten we bij het kerstfeest er toch vooral aan denken dat het gaat om vernedering van de Middelaar. De kribbe, Bethlehem, de doeken, Jozef en Maria is geen romatiek, maar bittere armoede en vernedering waarin de Zaligmaker geboren wilde worden. Helaas is er bij onze kerstvieringen soms heel wat misplaatste romantiek te bespeuren. Het gaat echter om de nederige geboorte van de Middelaar..."

Welke menselijke natuur heeft de Heere Jezus aangenomen?

"In de staat der rechtheid, dus voorde zondeval, had de mens een goede menselijke natuur. God zag al wat Hij gemaakt had en ziet het was zeer goed (Genesis 1:31). Adam en Eva hadden en volmaakte ziel en een heerlijk lichaam. Zij hadden geen pijn, leden geen honger, deelden in de gunst en de gemeenschap met God, kortom waren gelukkige en zalige mensen. De kroon van de schepping. Door de zonde heeft de mens het beeld van God verloren. Het lichaam is bijna geheel verwoest, de ziel is verduisterd. Het is ingrijpend wat de zondeval heeft aangericht. De menselijke natuur is

ontluisterd, verwoest en een verschrikkelijke prooi van de satan.

De Heere Jezus heeft de ontluisterde menselijke natuur aangenomen. In Hebreeën 2:17 lezen we dat Hij in alles de broederen moest gelijk worden. En Paulus schrijft dat de Heere Jezus om uwentwil is arm geworden (2 Korinthe 8:9) en dat Hij de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen (Filemon 2:7). De ontluisterde menselijke natuur heeft de Heere Jezus vrijwillig aangenomen. Ook heeft Hij angst gekend (Hebreeën 5:7), is in verzoekingen gebracht, heeft pijn en smart ondervonden, enzovoort. Reeds vanaf zijn geboorte heeft allerlei lijden de Zaligmaker gedrukt en geperst. De kribbe, de besnijdenis, de vlucht naar Egypte, de haat van Herodes, het onbegrip van Jozef en Maria, het is allemaal lijden voor de Heere Jezus geweest."

Uit wie is de Heere Jezus geboren?

" De Heere Jezus is ontvangen van de Heilige Geest. Negen maanden voor de geboorte is de Heilige Geest over Maria gekomen en heeft de Middelaar verwekt. We lezen in de Bijbel: e Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden (Lukas 1:35). Dit noemen we de onbevlekte ontvangenis van de Heere Jezus. 'De Heilige Geest heeft Maria... zonder 's mans toedoen bevrucht' (ds. G. H. Kersten).

Deze onbevlekte ontvangenis is door sommigen wel bestreden. Moderne mensen zouden dit niet kunnen aanvaarden. De Bijbel is echter niet een boek dat ons aanvaardbare zaken wil bekend maken. De Bijbel is Gods openbaring. We moeten de boodschap van de Bijbel geloven, niet begrijpen.

De Heere Jezus is geboren uit Maria. De Roomse kerk heeft mede in verband hiermee uitgesproken dat Maria zonder zonde zou zijn. Dit is echter onjuist. Maria zingt in haar lofzang over mijn Zaligmaker (Lukas 1:47). Wel echter is Maria zeer bevoorrecht. Gabriël noemt haar begenadigde en gezegende onder dè vrouwen (Lukas 1:28). In de belijdenis wordt Maria de gelukzalige maagd (artikel 18 NGB) genoemd. We mogen Maria dus wel scharen onder de groten in het Koninkrijk van God. Samen met Sara, Rebekka, Lea, en anderen behoort ze tot de geloofsheldinnen (Hebreeën

11). De Heere Jezus is Gods Zoon en onbevlekt ontvangen. Hierdoor staat Hij buiten de erfzonde. Daarom kon de apostel schrijven dat Hij de broederen in alles gelijk geworden is, doch zonder zonde (Hebreeën 4:15).

Was de geboorte van de Heere Jezus een 'gewone'geboorte?

" De Roomse kerk heeft van de geboorte van de Heere Jezus iets heel bijzonders gemaakt. Erzijn ook bidprentjes waarbij de geboren Zaligmaker staat afgebeeld met een stralenkrans om zijn hoofd. Zulke zaken moeten wij op grond van de Schrift krachtig verwerpen. De geboorte van de Heere Jezus is een heilsfeit. Het opmerkelijke van de geboorte is echter wel dat de Heere Jezus geboren is zoals alle andere kinderen op aarde: de Zoon van God gekomen als 'een hulpeloos kindeke' (ds. G. H. Kersten). Het enige wat opvalt bij de geboorte is de diepe armoede waarin Hij wilde komen."

Waarom meldt de Bijbel zo weinig over de jeugd van de Heere Jezus?

"Dit is een vraag die in de loop der eeuwen al door veel mensen is gesteld. Sommige mensen vinden dat er ook veel te weinig hierover in de Bijbel staat. Er zijn daarom in de loop der eeuwen heel wat verhalen verzonnen over de jeugd van de Heere Jezus. Dit is echter zeer verwerpelijk. De Bijbel wil ons wijs maken tot zaligheid. De Heilige Geest heeft dat laten vastleggen wat tot ons nut en tot onze zaligheid is. De Bijbel is er niet om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Bovendien gaat het in het leven van de Heere Jezus om Zijn arbeid als Middelaar. Dat werk is het belangrijkste. En daar laat de Heilige Geest in de vier evangeliën ook het volle licht op vallen. De eerste dertig jaar van Zijn leven heeft de Heere wel als Middelaar geleefd en gearbeid, doch niet in het openbaar. De laatste driejaren van Zijn leven is de Heere als Middelaar in het openbaar opgetreden. Daar wil de Heilige Geest onze aandacht vooral op richten."

Wat is de heilsbetekenis van de geboorte van de Heere Jezus?

"De geboorte van de Heere Jezus is een heilsfeit. De heilsfeiten zijn van grote betekenis voor Gods kinderen. In de Heidelbergse Catechismus wordt voortdurend bij de heilsfeiten gevraagd naar het nut en de betekenis. Door het geloof wordt de betekenis van het kerstfeest ook bekend gemaakt in het hart van Gods kinderen. De engel zegt tegen de herders dat u heden geboren is de Zaligmaker (Lukas 2:11). De heilsbetekenis van het kerstfeest is, zegt de catechismus, dat Hij onze Middelaar is (antwoord 36).

Wat is het een groot wonder als de Heilige Geest, in de diepte van eigen verlorenheid, het geloofsoog opent voor de geboren Zaligmaker. Dan wordt het kerstfeest voor de ziel. Laat Gods volk, dat in Christus alleen zijn leven vond, het maar getuigen, hoe het alle hoop verloren heeft en van alle gronden werd afgestoten, toen het zich leerde kennen als in zonden ontvangen en geboren. Maar toen ook is het vleesgeworden Woord hun enige en volkomen Middelaar geworden, Die hun zonde voor Gods aangezicht heeft bedekt, zegtds. G. H. Kersten."

Gouda, A. de Jong

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 2002

Daniel | 34 Pagina's

Een groot wonder en diep geheim

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 2002

Daniel | 34 Pagina's