Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

U moet wedergeboren worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

U moet wedergeboren worden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan bij het Koninkrijk Gods niet zien".

Nicodemus was het gesprek begonnen op theologisch niveau, zakelijk-nuchter, dus vrijblijvend.

Hij verschuilt zich achter het „wij" en achter die theologische uitspraak. Maar Jezus accepteert dat niet. Hij toont Zich op geen enkele wijze gevleid, doordat deze vooraanstaande en geleerde Farizeeër Hem als collega erkent.

Jezus weet dat wij, of we nu theoloog zijn of niet, op deze vrijblijvende manier uren en dagen kunnen verslijten met gepraat over de Bijbel. We voeden daarmee alleen onze zelfvoldaanheid, onze begeerte om te pronken met onze Bijbelkennis.

Jezus wil daar meteen doorheen prikken. Hij laat Nicodemus zien dat het Koninkrijk Gods niet een zaak is van een intellektueel weten.

Jezus heeft tegen Zijn discipelen gezegd dat het hen „gegeven is de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten" (Matth. 13: 11). Die kennis moet je dus van boven gegeven worden. Ze is niet het resultaat van studie.

Een mens moet een heel diepe verandering ondergaan, wil hij het Koninkrijk Gods zien. Zonder die verandering begrijp je niets van het handelen van de hemelse Koning. Dan is het Evangelie, vooral het kruis van Christus, pure dwaasheid voor je.

Maar wanneer je „uit God geboren" bent (Joh. 1:13), dan wordt het kruis de hoogste wijsheid voor je.

Er moet dus iets veranderd worden aan de kern van Nicodemus, aan zijn diepste zelf, aan zijn „ik".Dat „ik", zo zegt Paulus in Gal. 2 : 20, moet sterven. Alleen dan kan het herrijzen tot een nieuw leven. Alleen dan geldt: „Christus leeft in mij". In het Grieks staat „anoothen" dat soms vertaald moet worden met „wederom", maar meestal met „van omhoog"; b.v. steeds in het Evangelie van Johannes zoals 3 : 31; 19 : 11; 19 : 23, maar ook in Matth. 27 : 51; Mk. 15 : 38 en Jak. 1 : 17; 3 : 15 , 17. Het staat dan tegenover „kathoothen" = van beneden. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de vertaling: „van omhoog", met name omdat Johannes in 1 : 1 3 gesproken heeft over de geboorte uit God. En in dat vers wordt tevens de geboorte van beneden aangegeven nl. „uit de wil des vleses, uit de wil des mans". Een andere reden waarom ik de voorkeur geef aan de vertaling „van boven", is dat in v. 4 het woord „deuteron" wordt gebruikt, dat inderdaad slechts kan vertaald worden met: „een tweede keer, wederom". Daar zit een fijn trekje in nl. dat Nicodemus nog steeds aards denkt (v. 12) en het „van boven" slechts horizontaal kan verstaan, dus als „voor de tweede keer".

Toepassing:

1. Nicodemus was:

a. een orthodoxe Jood, een Farizeeër. Hij geloofde in de onfeilbaarheid van de Bijbel. Hij keerde zich tegen elke vorm van vrijzinnigheid. Desondanks moet hij die diepe verandering doormaken.

Daaruit blijkt dat iemand, al is hij nog zo orthodox, al strijdt hij in de voorste gelederen tegen de vrijzinnigheid en het zedenverval, daardoor nog niet het Koninkrijk ziet. Dan moet er iets anders met hem gebeuren.

b. Nicodemus was een Verbondskind. Hij droeg het teken van de gerechtigheid die de mens door geloof alleen ontvangt, nl. de besnijdenis (Rom. 4 : 11), als een zegel Gods in zijn lichaam. Maar dat was nog niet zijn redding van de eeuwige ondergang. Zo kunt ook u als kind of als volwassene gedoopt zijn en aldus het teken en zegel van de gerechtigheid door het geloof hebben ontvangen, terwijl u toch voor eeuwig verloren gaat, omdat u niet wedergeboren bent.

Paulus schrijft: „Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar een nieuw schepsel" (Gal. 6 : 15). Je zou dat zó kunnen omschrijven: „Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is" (NBG). En je zou het ook zó kunnen formuleren: „Want gedoopt zijn of niet gedoopt zijn is niet beslissend voor de eeuwigheid, maar of je die diepe verandering hebt doorgemaakt, waardoor je geestelijk wedergeboren werd, geboren van omhoog, geboren uit God, geboren uit de Heilige Geest, zodat je een totaal nieuw schepsel bent geworden".

2. Calvijn schrijft bij dit vers: „Het Koninkrijk Gods zien betekent hetzelfde als ingaan in het Koninkrijk Gods, zoals spoedig uit het verband zal blijken". Ik ben het daar geheel mee eens. De Heere laat alleen aan Zijn vrienden de verborgenheden van het Koninkrijk zien: „Maar Ik heb u vrienden genoemd, want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, (dat) heb Ik u bekend gemaakt" (Joh. 15 : 15).

Ik kan het dus niet eens zijn met hen die beweren: „Zien is nog geen hebben", tenzij ze bedoelen: „Intellektueel zien is nog geen hebben". Maar wie de heerlijkheid van het Koninkrijk ziet met de ogen van het geloof, heeft er deel aan. Hij vertoeft reeds in dat Koninkrijk. De Heere gooit de parelen niet voor de zwijnen (Matt. 7 : 6); Hij gooit Zichzelf niet te grabbel voor mensen, die nog steeds vijandig tegenover Hem staan.

3. En nu een heel persoonlijke vraag:

Bent u die dit leest, wedergeboren? Dat u uit christelijke ouders geboren bent, is nog geen garantie dat u wedergeboren bent. Het heil is geen erfgoed. Ook Nicodemus was geboren uit de wil van een man, die tot Gods Verbond behoorde en waarschijnlijk evenzeer een orthodoxe Jood was. Desondanks zei Jezus tegen Nicodemus dat hij wedergeboren moest worden, wilde hij het Koninkrijk zien.

Dat u een enorme Bijbelkennis bezit, misschien zelfs doctor, professor, in de theologie, is geen toegangsbewijs tot het Koninkrijk. Denk maar aan Nicodemus.

4. Hoe kunt u weten of u wedergeboren bent?

Terecht beschrijven de Dordtse Leerregels de wedergeboorte aldus: „Het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking" (III-IV, art. 12).

Hebt u daar iets van ondervonden? Nee, u hoeft niet dag en uur van uw bekering te kunnen noemen. Het proces van die radikale innerlijke omvorming kan zich ook langzamerhand voltrokken hebben.

Maar in elk geval moet u weten dat u nu heel anders denkt, wilt en voelt dan vroeger. Ook u bent niet als kind van God geboren. Uw geboorte was ook „uit de wil des mans".

Als u meent dat voor u zulk een diepe, radikale verandering niet nodig is en dat u het Koninkrijk wél kunt zien zonder die „zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking" van de Heilige Geest, dan begaat u een vergissing, die u voor eeuwig noodlottig kan worden.

Calvijn waarschuwt: .Jezus bedoelt met het woord wedergeboorte niet slechts de verbetering van een enkel deel, maar de vernieuwing van onze ganse natuur".

5. „Zij die Hem hebben aangenomen…"

… zijn uit God geboren, dus wedergeboren (Joh. 1:12-13). Maar dit „aannemen" moet een aannemen door het hart zijn, niet slechts van het verstand. „Niet een ieder die zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen" (Matth. 7 : 21).

Het moet het aannemen zijn van Jezus Christus als Zaligmaker. Dat kan alleen maar vanuit het besef dat je een zondig mens bent, die slechts door Hem gered kunt worden van de eeuwige dood die je verdiend hebt.

En zo komt weer de vraag op u af: Bent u wedergeboren? Ik weet dat dit een ernstige uiteenzetting is. Maar ze is geen uitvinding van mij. Ze is slechts een weergave van wat de Schrift zegt. Daarom opnieuw:

Bent u wedergeboren?

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

U moet wedergeboren worden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's