Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jona als profeet in Ninevé

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jona als profeet in Ninevé

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jona 3 : 4-5.

(2)

Een korte tijd

Zo klonk het dus door de straten van Ninevé uit de mond van Jona: "Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd". Veertig dagen, wat een korte tijd is dat! Veertig is een getal dat vaker in de Schrift voorkomt. Het heeft heel vaak de betekenis van een tijd van beproeving. De eerste wereld kreeg, toen Noach predikte, nog driemaal veertig jaar de tijd. Israël moest veertig jaar zwerven in de woestijn. Mozes was veertig dagen op de Sinaï. Welke prediking komt daarin tot ons? Dat wij een korte tijd hebben, door God bepaald, die onverwacht voorbij kan zijn. Wie zal zeggen hoeveel van de genadetijd voor ons al voorbijgegaan is? In die tijd komt het op de proef of wij Gods Woord wel geloven, wat wij doen met de prediking en wat er waar is van ons belijden. Dit leven is zo ernstig. Wij zouden het kunnen noemen de "veertig dagen" voorbereidingstijd, beproevingstijd, die de Heere ons geeft. Hebt u er nooit erg in gehad, dat de Heere u beproeft? "Nog veertig dagen", zo riep Jona uit, maar wie gelooft het? Nog veertig dagen, dan zal uw stad, uw levenshuis, worden omgekeerd. Of nog vier dagen of nog vierhonderd dagen. Die termijn doet niet terzake. Die weten wij niet. Maar wij weten wel, dat God die tijd bepaalt. Wij weten ook, dat het leven zo kort is en dat wij daarheen vliegen. Het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur. Dan zijn de veertig dagen voorbij. Haast u dan toch om uws levens wil. De tijd is voorts kort!

De dwaasheid der prediking

"Nog veertig dagen", scheen het geen dwaze prediking in Ninevé? Leek het niet bespottelijk? Ninevé met zijn marmeren poorten, zijn trotse paleizen, zijn honderdduizenden mensen, met zijn levenslust en kracht, en dan over veertig dagen omgekeerd? O, de prediking Gods gaat tegen al het zichtbare in. Zo komt het ook tot u: Mens, ook uw levenshuis zal worden omge- keerd! Al zou het nog veertig jaar duren, maar wat betekent dat in het licht van de eindeloze eeuwigheid? Laat het toch tot u doordringen. Smeek toch om genade. Het is nog genadetijd. Moet u dan straks verloren gaan? Dan is het niet Gods schuld. In de nodigingen en roepstemmen van het Evangelie wordt ook u niet buitengesloten. De Heere bedoelt ook u als Hij in de prediking zegt: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden! Zoek dan die God, terwijl Hij nog te vinden is, want nog veertig dagen en dan zal de stad worden omgekeerd.

Diepe indruk

Zo liep Jona dan door Ninevé. Steeds weer herhaalde hij die ene zin: "Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd". Het klonk langs de gevels van de huizen. Het klonk over de pleinen en de straten. Het klonk boven het rumoer van de markten uit. Steeds weer dat ene: Nog veertig dagen! En wat was het antwoord van Ninevé? Wat is uw antwoord op de prediking? "En de lieden van Ninevé geloofden aan God" (vers 5a). Het woord, dat Jona predikte, maakte indruk. Het zette zich vast in de gewetens der mensen. Daarom werd Jona ook niet opgepakt en in de gevangenis geworpen. Het Woord deed kracht. Het legde beslag op de gewetens der mensen. Er is wel eens gezegd van het geweten, dat het een aanklager, een rechter en een wreker is. Zo is het hier in Ninevé geweest. Die ene zin van Jona drong door tot in het diepst van de gewetens. Het geweten van de mensen moest Jona gelijk geven. Vanwege het bloedvergieten, de roofzucht en de plunderpartijen heeft Ninevé het oordeel verdiend. Het geweten zei er amen op. Daarom lezen wij hier: "En de lieden van Ninevé geloofden aan God".

Het gaat niet om de prediker

Weet u wat zo opmerkelijk is? Er staat hier niet, dat zij aan Jona geloofden, maar zij geloofden aan God. Zij zagen achter het woord van Jona het Woord Gods. Dat is ook bij iedere preek de bedoeling. Het gaat niet om de prediker, maar om zijn Zender. De prediker moet van zichzelf afwijzen en naar God heenwijzen. Hij moet zijn als de vriend van de Bruidegom, die niets liever doet dan geheel achter de Bruidegom verdwijnen. Laat de prediker maar verdwijnen, als Christus maar groot wordt en een gestalte verkrijgen mag in vele harten. Maar laat de gemeente dan ook niet in de prediker eindigen. Velen komen nooit verder dan alleen het zien van de prediker. En dan is het: ij heeft goed gepreekt, of niet goed gepreekt. Maar wat is het arm als u nooit verder komt. Kan die prediker u dan verdoemen of zaligmaken? In Ninevé zagen de hoorders verder dan Jona. Zij zagen achter Jona de Heere Zelf Zij hoorden in het woord van Jona God Zelf Daarom heeft Christus gezegd: De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!" (Matth. 12 : 41). Als u onbekeerd sterft, dan zal Ninevé u veroordelen. "Ja, Ninevé veroordeelde zelfs de onbekeerlijkheid en hardnekkigheid van Israël in die tijd. God zond vele profeten naar Israël, onder hen bekend zijnde machtig in woorden en werken. Doch naar Ninevé zond hij er slechts één, een vreemdeling voor hen" (Matthew Henry). Hoeveel predikers zijn tot ons gezonden, hoeveel preken hebben wij gehoord? Zal Ninevé ons dan op de dag van het oordeel moeten veroordelen?

Waarom onbekeerd?

Hoe komt het dat zoveel mensen onbekeerd blijven onder de prediking? Zij hebben nog nooit Gods stem in de prediking gehoord. Zij hebben nog nooit God Zelf gezien achter de prediker. Hoe ernstig het oordeel ook wordt gepredikt, hoe liefelijk de genade ook wordt aangeboden, het blijft alles hetzelfde. Zij zijn als Gallio, die zich geen van deze dingen aantrok. Zij blijven onbewogen en verhard. Zij hebben nooit iets ervaren van de majesteit van het Woord. Hoe gaat u op de rustdag naar de kerk? Toch niet om een mens te horen? Hebt u onder het Woord wel eens ervaren, dat de prediker wegviel en dat alleen de majesteit van het Woord overbleef? Als dan de ernst van de zonde gepredikt wordt, dan is het alsof het u persoonlijk met de vinger wordt aangewezen en alsof het u persoonlijk wordt toegeroepen: Gij zijt die man, gij zijt die vrouw! Dan bent ü die zondaar! Hebt u zo wel eens als de grootste der zondaren in de kerk gezeten? En als dan het oordeel en het recht Gods wordt gepredikt, dan bent u het, die dat oordeel verdiend heeft en dan doet God geen onrecht als Hij dat oordeel aan u voltrekken zou. Hebt u zo wel eens in het buigen onder het Woord Gods uzelf veroordeeld en God gerechtvaardigd? Maar ook als dan de ruimte van Gods genade wordt gepredikt, wat komt er dan een wonderlijke hoop in uw schuldverslagen ziel. En als het Woord dan de heerlijkheid van Christus tekent en het mag kracht doen in uw schuldige hart, dan wordt dat hart naar Jezus toegetrokken. Dan is alles wat aan Hem is gans begeerlijk. Dan valt alles weg. Dan valt de prediker weg en dan vallen de mensen weg. Dan ziet u niemand meer dan Jezus alleen. Waarom bent u nog onbekeerd? Omdat u het Woord zo nog nooit hebt gehoord. Smeek dan om de bediening van de Heilige Geest, die het Woord krachtig doet zijn in het zondaarshart. Die Geest wil het Woord gebruiken om mensen te bekeren en Gods kinderen te onderwijzen. Zou uw hart het dan niet bidden: Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast?

Zeist,

ds. J.J. V. Eckeveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 1995

De Saambinder | 12 Pagina's

Jona als profeet in Ninevé

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 1995

De Saambinder | 12 Pagina's